Mac s vlastním ARM procesorem Applu? Nepravděpodobné…
Pokud stojí Intelu za to, aby se jimi zabýval, jde jistě o víc než jen povídačky, které vznikly jako nepodložené spekulace na diskusních fórech. Je dost možné, že má na nich podíl samotný Apple, jehož strategie vysloveně spočívá v ponechávání svých dodavatelů v nejistotě, jejich střídání (je-li to možné), zkrátka vytváření atmosféry, která výrobce komponent motivuje k nižším cenám, lepším nabídkám a obecně k chování, které je pro Apple výhodné.
CEO Intelu Brian Krzanich v rozhovoru pro americkou televizní stanici CNBC prohlásil, že by bylo krátkozraké tuto možnost ignorovat, ale zároveň dodal, že Apple preferuje nejpokročilejší technologie a inovace. Právě Intel je podle Krzanichových slov společností, která investuje maximum prostředků, aby si v tomto ohledu udržela prvenství, čímž dal najevo, že Apple v dohledné době nebude (či nemá důvod) měnit dodavatele procesorů pro počítače z řad Mac.
Brian Krzanich, Intel
Zatímco se na jedné straně hovoří o možnosti či nemožnosti přechodu z x86 architektury na ARM (například v souvislosti s MacBook Air se o možném nasazení ARM jader spekuluje už několik let), existují i diskuse opačného ražení. Tedy zda by pro Apple nebylo výhodnější naopak přejít na x86 procesory Intel i v segmentu, který nyní pohání ARM čipy. Konkrétně jde o tablety iPad a aktuální dění na poli ultramobilních x86 procesorů pro tablety.
Intel v minulém roce výrazně stlačil jejich ceny, a tak se na pořad dne dostává otázka, zda v poměru cena / výkon nebudou výhodnější právě Atomy a zda zakotvení u ARM architektury nepřesune iPady z hlediska hardwarové výbavy na druhou kolej. Je pravdou, že nasazení Atomu by Applu otevřelo dveře továren Intelu - například v okamžiku, kdy Apple začal vyrábět na 20nm procesu u TSMC, měl Intel k dispozici 14nm FinFET zhruba ve stejném stavu použitelnosti (což rozhodně není malé lákadlo).
- Prohlédněte si demo API Metal, Zen Garden, s 5000 draw-calls (video)
- Apple opouští OpenGL, odhalil vlastní API Metal
Mezi analytiky se proto v poslední době objevily názory kritizující nasazení grafického CTM API Metal, které Apple představil loni v červnu. Povaha samotného API nutí Intel zůstat u stávající architektury SoC, pro níž je napsané a upírá tak Applu možnost přechodu na architekturu Intelu (aplikace napsané pro Metal by nefungovaly). Řešením by bylo rozšířit kompatibilitu API i na hardware Intelu, jenže to by vyžadovalo užší spolupráci obou firem a zároveň by to stálo nemálo vyloženého času a peněz - tedy investice, které by Apple užším způsobem svazovaly s hardwarem Intelu, což asi není signál, který by společnost chtěla svému dodavateli předat.