Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Apple opouští OpenGL, odhalil vlastní API Metal

K vytvoření Metalu vedly Apple stejné důvody jako AMD ke tvorbě Mantle: Příliš vysoký overhead průmyslových API DirectX a OpenGL (v tomto případě)…
Apple Metal 04

I když je na tom OpenGL ve výkonu v situacích limitovaných procesorem o 10 %+ lépe a navíc umožňuje i nějaké optimalizace ze strany vývojáře v tomto směru, ve srovnání s Mantle, chystaným DirectX 12 nebo API pro herní konzole je to stále bída. Jejich overhead totiž není nižší v desítkách procent, ale v násobcích.

Pokud vám název API Metal něco připomíná, pak se vám asi vybavila historie 3D akcelerace konce 90. let - společnost S3 tehdy pro svoji řadu grafických čipů Savage vyvinula API s identickým názvem, obvykle však v (typo)grafické podobě „MeTaL“ (v době řady Virge používala S3 API zvané S3D). Název tedy není úplně nešťastnější - zvlášť pro vyhledávače. Minimálně v případě Googlu, který prioritizuje obsah novějšího data, se brzy verze od S3 propadne na spodek žebříčku a uvolní prostor novince.

Apple Metal 02Apple Metal 03

Srovnání procesorových nároků hry a samotného API: OpenGL vs. S3 Apple Metal

Vraťme se k Applu: K vlastnímu představení došlo na Apple Worldwide Developers Conference (WWDC). Krom Craiga Federighiho (vice-prezident pro softwarový vývoj), který prezentaci vedl, se na scéně objevil i Tim Sweeney a předvedl demo využívající Metal API a Unreal 4 enginu nazvané Zen Garden. Podle Sweeneyho slov umožnil Metal zhruba desetinásobné zvýšení efektivity oproti standardním API.

Zen Garden demo

Svojí troškou do mlýna přispěl i John Carmack - nikoli osobně, ale jen v rámci svého profilu na Twitteru, kde (i přes svůj někdejší odpor k nejednotným API) hodnotil počin Applu pozitivně, pouze konstatoval, že je škoda, že používá Obj-C (ve skutečnosti nepoužívá pouze objektové rozšíření C, ale k dispozici je i nově ohlášený Swift, pozn. aut.).

Federighi dále zdůraznil podporu velkých studií a klíčových vývojářů - Crytek, Unity, Electronic Arts a Epic Games, předvedl hry Plants vs. Zombies: Garden Warfare (Frostbite engine) a The Collectables od Crytek jako ilustraci efektivity a funkčnosti API.

Tagy: 
Zdroje: 

Diskuse ke článku Apple opouští OpenGL, odhalil vlastní API Metal

Čtvrtek, 5 Červen 2014 - 13:32 | Miroslav Jasso | To záleží asi jak ten výkon měří/odhadují. Na...
Čtvrtek, 5 Červen 2014 - 13:04 | no-X | AMD dala nepřímo najevo, že pokud vyrobí dva...
Čtvrtek, 5 Červen 2014 - 13:00 | no-X | Takže od určité verze iOS přestanou na mobilních...
Středa, 4 Červen 2014 - 00:12 | aa bb | Problemom OpenGL, teda podla prave developerov co...
Úterý, 3 Červen 2014 - 20:29 | DDR0 | To je veselo - rázem jsou ze dvou rozhraní 4....
Úterý, 3 Červen 2014 - 17:23 | aa bb | Iste testovacie modely maju na kadecom a urcite...
Úterý, 3 Červen 2014 - 17:18 | aa bb | Hej sa pametam ze ten balik textur mal cez 500MB...
Úterý, 3 Červen 2014 - 17:11 | Cotije Dotoho | Já tedy nechápu proč by měla být zachována zpětná...
Úterý, 3 Červen 2014 - 17:10 | danieel | Pis si ze nezustane. Stejne jako iTunes...
Úterý, 3 Červen 2014 - 16:09 | no-X | Otázka je, na jak dlouho. Stejně jako s iPhony...

Zobrazit diskusi