Apple nestíhá vyrábět (i)Watch, je to vysokým zájmem, nebo nízkými objednávkami?
Vezměme to pěkně postupně. 24. dubna krom hadů a štírů vylezou na světlo světa také Apple Watch. Přestože byla v prvním okamžiku dostupnost všech modelů přislíbena na tento den, je nyní doba dodání prodloužena na čtyři až šest týdnů v lepším případě - u některých modelů již je uveden pouze červen bez upřesnění. Na základě toho některé zdroje usuzují, že zájem stoupá rychleji než Apple předpokládal. Přinejmenším v březnu ale výroba probíhala výrazně pomaleji, než Apple počítal (problémy s dodávkami komponentů jak po stránce nedostačující kvality, tak kvantity; pomalejší montáž). Tehdy bylo vyrobeno „jen“ 300 tisíc kusů, ačkoli Apple dimenzoval výrobní kapacity na 3 miliony kusů za měsíc.
Z prodloužení dodacích dob proto nelze jednoznačně usoudit, zda je zájem vyšší, než se čekalo, nebo výroba pomalejší, než se předpokládalo. Jiné zdroje hovoří o úspěchu Apple Watch vyšším, než v případě všech ostatních androidích hodinek dohromady. Zatímco hodinek s Androidem se za loňský rok prodalo kolem 720 tisíc, Apple Watch je prodáno 975 tisíc a to bez započtení Velké Británie. Slovo „prodáno“ by si ale zasloužilo uvozovky - reálně jde totiž o počet předobjednávek, takže těchto 975 tisíc zatím skutečně prodáno nebylo a pravděpodobně - s ohledem na dlouhé dodací doby - nebylo ani vyrobeno. Srovnání s androidími produkty, které už od loňska někdo nosí na ruce (nebo mu leží v šuplíku) proto není úplně košer.
Zajímavější čísla přinesla zpravodajská agentura Reuters. Kontaktovala několik analytiků a dozvěděla se následující: Podle BofA Merrill Lynch se ke konci června očekává prodej 4 milionů hodinek. S tím ovšem nesouhlasí analytik Gene Munster z Piper Jaffray, podle něhož na dosažení takových čísel nestačí stávající dodávky komponent (v březnu se mluvilo hlavně o nízké výtěžnosti při výrobě displejů, až 70 % nedosahovalo kvality vyžadované Applem). Munster konkrétně hovořil o slušné poptávce a velmi limitovaných dodávkách. V prognóze pro druhý kvartál počítá se 2,3 milionu a to i s tím, že Apple v průběhu května a června dokáže navýšit objem výroby. Další zdroj (Cowen) míří mezi tato čísla a předpokládá 3 miliony prodaných hodinek.
Mnohem menší rozptyl mezi jednotlivými zdroji je v dlouhodobých výhledech. Analytici Pacific Crest upozornili na rostoucí objednávky komponent ze strany Applu, které by měly stačit na výrobu 20 milionů hodinek pro celý letošní rok. Analýza UBS sice uvádí 16 milionů; vztahuje se ale na fiskální rok (který pro Apple končí zářím), takže jde o velmi srovnatelné objemy. Ještě v březnu se výhledy jednotlivých agentur lišily i v násobcích (rozptyl 10-32 milionů prodaných kusů v kalendářním roce 2015). I když je pravděpodobné, že oněch 32 milionů (odpovídalo by to kapacitě 3 miliony za měsíc, na kterou se Apple původně připravoval) v letošním roce prodáno nebude, velmi podobný objem (40 milionů) se podle UBS prodá ve fiskálním roce 2016 (říjen 2015 až září 2016).
Nástup Apple Watch je pomalejší, ale na žádné katastrofické scénáře to nevypadá. Poptávka existuje, rozhodně není slabá a Apple si ani nemůže přát, aby byla vyšší, protože by jí při aktuálních dodavatelských problémech nezvládl pokrýt.