APU Van Gogh - po ročním zpoždění - přichází [foto]
Původnímu uvedení APU Van Gogh na přelomu let 2020 / 2021 zabránila změna strategie Microsoftu, kdy Panos Panay seškrtal plány s tablety / notebooky Surface. Mimo jiné padly ty, které měly využívat exkluzivní hardware od AMD i Intelu. Když se informace o zrušení Surface s APU Van Gogh loni v březnu dostala na svět, rázem začalo dávat smysl, co se odehrálo na CES 2021. AMD tehdy ve streamu dala prostor zástupcům několika partnerských firem, z nichž časově největší byl rezervován Microsoftu a právě osobě Panose Panaye, který má Surface a další hardware s Windows v Microsoftu na starost.
Jenže Panay prostor nevyužil k ukázání ani ohlášení čehokoli nového. Hovořil jen o tom, jak je zavřený doma a poslouchá štěkání psa, takže i reakce na stream z CES byly - mírně řečeno - rozpačité. Březnové zprávy nicméně přinesly pravděpodobné vysvětlení: Surface s Van Gogh byl zrušen. Vypadalo to, že Panay dostal nejobsáhlejší prostor právě proto, aby ohlásil nebo představil tablet Microsoftu s tímto APU, ale krátce před akcí došlo ke změně plánů, a tak nezbylo než uvolněný prostor vyplkat.
Během roku 2021 se začalo mluvit o tom, že by se APU Van Gogh mohlo objevit v konzoli Steam Deck. Což se nakonec potvrzuje. Byť média pro označení APU používají název Van Gogh, nemusí to být úplně korektní. AMD ve svých roadmapách uváděla, že refresh tohoto APU chystaný na rok 2022 se jmenuje Dragon Crest. Samotný Valve pak čip označuje jménem Aerith. Můžete si tedy vybrat.
Ať mu ale budeme říkat jakkoli, jde o 7nm SoC vybavený čtyřmi jádry architektury Zen 2 a 512 stream-procesory architektury RDNA 2. Což znamená podstatně vyšší výkonnostní potenciál než grafiky architektury Vega používané na klasických 7nm APU pro PC segment. Paměťový řadič podporuje LPDDR5, což jsou v současnosti nejrychlejší dostupné DRAM. Při zvolených 16 GB LPDDR5-5500 jde o vyšší paměťovou propustnost, než jakou disponuje libovolné aktuálně dostupné APU pro PC.
Pokud budeme konzoli Steam Deck hodnotit z hlediska integrované grafiky, tak navzdory použití rok starého APU disponuje nejvýkonnějším GPU a sběrnicí s nejvyšší datovou propustností ze všech mobilních konzolí, které jsou na trhu nebo které byly v poslední době ohlášené. V kostce: Nintendo Switch, jehož Tegra X1 s 256 stream-procesory architektury Maxwell z roku 2014 již v tomto směru velké divadlo neudělá. Lépe na tom je ONEXPLAYER s Tiger Lake od Intelu, jehož GPU s 96 EU v pro ně optimálních situacích dosahuje výkonu iGPU APU Renoir. O další příčku výše pak stojí Aya Neo NEXT s APU Cezanne / Barcelo, tedy poslední 7nm generací od AMD (poslední derivát mobilní Vegy). O třetinu výše pak může stát RDNA 2 ve Van Gogh.
Van Gogh dává konzoli Steam Deck ještě další výhody. Ze všech jmenovaný se totiž pouze dvě SoC vejdou do 10W TDP: Právě Van Gogh a Tegra X1. Zatímco Switch s Tegra X1 energeticky nenáročného SoC využívá i ke snížení nákladů na baterii (osazena je pouze 16Wh), přičemž Steam Deck nese 40Wh. Ostatní konzole, které mají násobně vyšší energetické nároky použitého SoC, jsou vybavené 47Wh v případě Aya Neo NEXT s APU Cezanne / Barcelo a 59Wh v případě ONEXPLAYER s energeticky nejnáročnějším Tiger Lake. Pokud tedy Steam Deck nemá nějaký zádrhel, mohl by s ohledem na poměr TDP a kapacitu baterie dosahovat zajímavé výdrže.
Snímky čipu pocházejí z YouTube kanálů Gamers Nexus a Linus Tech Tips. Jejich autoři dostali konzoli k rozmontování, ale ani jednoho z nich nenapadlo udělat detailní záběr čipu. Oba snímky jsou proto výřezy z videí, čemuž odpovídá kvalita.