Blu-ray filmy Sony „Mastered in 4k“ jako podvod na zákazníka?
Protože vím, že to za tento článek asi zase schytám a protože vím, že třeba WIFTovi je tohle celé úplně fuk, vězte tedy, že právě čtete můj názor na věc. Na úvod připomenu, že Sony se rozhodla podpořit start 4k formátu, tedy zejména prodejů 4k televizorů s rozlišením 3840×2160 za prvé přidáváním 10 filmů ve 4k, které budou majitelům zařízení k dispozici online, a za druhé vydáním některých filmů na Blu-ray v novém masteru. To má tři kameny úrazu:
Za prvé je na obalu napsáno „Mastered in 4k“, ale samotný film je v 1920×1080 (tedy rozlišení 4× nižším - ale nevadí, to může zmást jenom neználky a ty, kteří jsou líní si sečíst 1 a 1). Za druhé, hlášku „Optimized for 4k UltraHD TVs“ už považuji za vysloveně lživé matení zákazníka. Je úplně jedno, jestli Sony ty filmy masterovala ve 4k nebo 4 000 000k, na Blu-rayi jsou jednoduše v 1920×1080 (max) a tak nemohou být nijak optimalizovány pro 4k - tedy optimalizovány z hlediska rozlišení.
Za třetí - a to tím Sony právě možná myslí - budou mít tyto filmy změněné barevné podání. Takové, aby „vypadaly lépe“ na TRILUMINOS displejích, které 4k televizory Sony používají. Uff.
Takže trocha techniky: filmy, které jsou pro tuto řadu Blu-rayů nově masterovány, nepoužívají formát Rec.709 - což je specifikace ITU (Mezinárodní telekomunikační unie), kromě jiného definující i jednotlivé barevné a jasové (sub)složky. Místo toho jsou disky masterovány ve formátu x.v.Color, což je zjednodušeně řečeno rozšířený barevný prostor, zhruba 1,8× větší než sRGB. Moderní kamery a materiály totiž dokáží zaznamenat větší barevný gamut (nebo řekněme rozsah saturace jednotlivých barev) a moderní televizory takový rozsah umí reprodukovat a tak Sony už před necelými 10 lety přišla s touto specifikací, která byla u IEC schválena v roce 2005. Co Sony (velmi, velmi zjednodušeně řečeno) udělá, bude to, že vezme 4k film, „roztáhne“ jeho gamut do x.v.Color, zmenší rozlišení na čtvrtinu, a nakonec to vylisuje na modrolaserový 12cm kotouček.
Mimochodem x.v.Color podporují moderní grafické karty, od Radeonů HD 5000 a GeForce GTX 2000 výše, včetně GPU v procesorech Intel (vyjma těch nejnižších modelů typu Celeron či Pentium). Potud je vše v pořádku.
Znamená to ale dvě věci: filmy z této „Mastered in 4k“ série budou na 4k televizorech vypadat jinak než na staré levné LCD TV za 7 999 Kč. Současně ale protože při masteringu bude z filmů vyždímáno maximum, které bude schopné ukázat sytější barvy (hlavně červenou a zelenou) na nových televizorech, budou tyto filmy vypadat jinak. A to tak jinak, než jak je tvůrce natočil. Ona profese „coloristy“ neexistuje jen pro srandu králíkům, jde o extrémně důležitou součást tvorby filmu a ta teď dostane v podstatě na frak, protože tyto filmy prostě budou vypadat jinak, než jak byly natočeny. Je jedno jestli podle subjektivního hodnocení daného diváka lépe, či hůře.
Ale teď to hlavní: pokud jste viděli nový master Vetřelců (1986) na Blu-rayi, pak jste jistě také jako já zvraceli. Jde o master, kde bylo s barevným podáním filmu extrémně prasácky pohnuto a celý film je na novém Blu-rayi laděn úplně jinak. Opět: je jedno jestli lépe či hůře podle vašeho subjektivního hodnocení, jde o to, že film vypadá barevně ZCELA jinak, než jak jsme jej těch 20+ let znali. Osobně jsem velmi ortodoxní a tyto snahy o „barevné prasení“ přirovnávám k loudness war v hudbě. Ale vím, že se mnou většina z vás nejspíš souhlasit nebude, takže si dovolím už jen závěrečnou třešničku na dortu:
Již tedy víme, že „Mastered in 4k“ budou nejen kvalitně zmasterované (určitě si Sony pohlídá, aby H.264 komprese byla naprosto precizní, ostrost také, zvuk jistě špička, tedy DTS Master Audio apod.), ale také - dovolím si použít toto slovo - přesaturované. Sony nás tedy chce opít rohlíkem. Koupíte si 4k televizi (za 100 000 Kč+), k ní si koupíte Blu-ray masterovaný ve 4k a dostanete co? Inu, dostanete film upscalovaný do 4k, u kterého někdo pohnul knoflíkem „Saturation“ pořádně doleva. Toť vše. Na můj vkus trochu málo a tak trochu s podvodem na obalu, divák si z toho ale samozřejmě ve většině případů odnese lepší dojem (upscaling s doostřením opravdu zlepšuje dojem z filmu a vyšší saturace taktéž).
Jo a jen tak na závěr: to, že tyhle nové „Mastered in 4k“ disky jsou lepší a vhodnější pro 4k televize, to neznamená nic jiného, než že vaše staré Blu-ray disky s těmi filmy jsou od nynějška zastaralé :-D. Na závěr mi dovolte ocitovat můj článek z ledna:
„Samozřejmě pokud bude tato nová řada skutečně znamenat obecně disky s viditelně kvalitnějším masteringem věrným filmu, kdy bude k masteru přistupováno decentně a inteligentně, pak veškeré své připomínky k marketingovosti označení „Mastered in 4k“ beru zpět a bude mě hřát u srdce, že těch "starších hůře masterovaných" Blu-rayů nemám doma tolik.“
Bohužel, moje přání tedy naplněno nebude...
volně na motivy FlatPanelsHD