Jaký procesor pro GeForce GTX 1080? Ideálně Broadwell-E
Dostupnost GeForce GTX 1080 se prakticky sešla s uvedením procesorů Intel Broadwell-E. Ty se stávají nejvýkonnějšími produkty platformy HEDT a zároveň prvními produkty této platformy, které krom šestijádrového a osmijádrového nabízejí i desetijádrový model (předchůdce - Haswell-E - zase jako první nabídl v rámci segmentu HEDT osmijádro).
Všechny modely jsou nastavené na TDP 140 wattů, dva nabízejí šest jader (a dvanáct vláken), jeden osm jader (se šestnácti vlákny) jeden deset jader (s dvaceti vlákny). Který z nich si nejlépe sedne s GeForce GTX 1080? Nebo bude stačit čtyřjádro? Podobnou otázku si zřejmě položila redakce webu Guru3D, která ve čtyřech hrách výkon v kombinaci s GeForce GTX 1080 změřila. Abychom skutečně řešili reálné nasazení, které bude zajímat většinu zájemců, budeme klást důraz spíše na výsledky v rozlišení 2560×1440:
Hned u prvního grafu je třeba upozornit, že autor nejspíš opomněl jako výchozí bod nastavit nulu (záměr to jistě nebyl, u ostatních je to v pořádku). Je to ale třeba mít na paměti a srovnávat čísla namísto vizuální stránky - paradoxně právě v aktuálním Tomb Raideru jsou rozdíly mezi procesory nejmenší a dobře se drží vousatý Piledriver FX-8370 od AMD.
V Hitmanovi odpadá APU Kaveri (A10-7870K), zatímco Piledriver (FX-8370) se poměrně drží - o procesorech Intel Core nemluvě (mimo chybu měření zaostává jen čtyřjádrové Core i7-4790K a to pouze v 1080p, což nebude cílové rozlišení většiny uživatelů). Roli zde zřejmě hraje L3 cache, ze které hra profituje a která Kaveri chybí.
Far Cry Primal z procesorů Core naopak úplně nesedí architektuře Skylake a Core i7-6700K, který mírně zaostává za svým předchůdcem a v klíčovém rozlišení 2560×1440 se přibližuje FX-8370.
The Division naopak skvěle sedí oběma čtyřjádrům Core i7-4790K (Haswell-refresh) i Core i7-6700K (Skylake), ale není to samozřejmě počtem jader jako takovým, ale především vyšší taktovací frekvencí těchto modelů. Vícejádrové procesory Broadwell-E se tentokrát výjimečně dostávají do skluzu. Profit hry z taktovacích frekvencí dává prostor FX-8370, který staví na roveň procesorům Broadwell-E. Jelikož má FX-8370 TDP 125 wattů, tedy méně než 140 wattů nového Broadwellu-E, nastala zde zajímavá situace, která se možná už nikdy nebude opakovat: Lze totiž říct, že v The Division dosahuje 32nm Piledriver vyšší energetické efektivity než 14nm Broadwell. Nejde ani o hru využívající DirectX 12, která by mohla těžit z vícejádrové konfigurace FX-8370, není ani známo to, že by hra byla speciálně optimalizovaná pro procesory AMD - prostě to tak náhodou vyšlo, v širším kontextu jde ale spíše o kuriozitu.
Pokud celou situaci shrneme, lze říct, že čtyřjádrové procesory Core nejsou pro GeForce GTX 1080 výhra. V některých situacích se velmi dobře drží, v jiných propadají. Ani desetijádrový Core i7-6950X ale není jistota. Zatímco v Tomb Raideru nebo Hitmanovi se obstojně drží, v The Division končí na posledním místě (nepočítáme-li APU Kaveri postrádající L3 cache). Je tedy třeba vybírat jinak. Pokud bychom se ve všech hrách sledovali první tři nejvýkonnější procesory, zjistíme, že ve všech osmi grafech na jednom z prvních třech míst najdete Core i7-6850K, nový šestijádrový model, respektive rychlejší z obou šestijádrových modelů. Právě tento procesor zřejmě dosahuje optimální balance mezi počtem jader a taktovací frekvencí, která vyhovuje GeForce GTX 1080. Jeho výhodou je i fakt, že oproti desetijádrovému top-modelu je téměř 3× levnější a to při stabilnějších herních výsledcích. I když cenovka kolem šesti set dolarů není zcela lidová, pro uživatele kupujícího GeForce GTX 1080 (která v aktuálně dostupné verzi Founders Edition začíná na $699) rozhodně nebude nedosažitelná.