Chlazení, hluk, spotřeba, přetaktování
Kapitoly článků
Chlazení a hluk
Karta od Gigabyte má chladič stejný, jako byl k vidění již na prvních prototypech. Jedná se o dva hliníkové chladiče s jemným žebrováním, umístěné za sebe a propojené heatpipe. To vše je kryto poloprůhledným plastem s logem Nvidia, které zde není jen tak pro efekt, ale pomáhá vytvářet vzduchový tunel. Paměti na druhé straně karty jsou chlazeny plechem propojeným s druhou stranou několika masivními úchyty. Z větráčku, který žene vzduch přes oba chladiče a nakonec i přes měnič, vedou čtyři dráty, které napovídají, že má monitorování otáček. Musím se přiznat, že jsem nepostřehla, že by se rychlost otáček nějak výrazně měnila, i když podle různých zdrojů by se po startu systému měly zpomalit a opět zrychlit až při plné zátěži. Ač chladič na první pohled nepůsobí zas tak hi-tech jako některé samostatně prodejné chladiče či special OC edice, nemohla jsem na teplotu, na které je schopen kartu udržet, nic než zírat. Za všechny testy, a to i velmi vysoké přetaktování, jehož stabilitu jsem zkoušela několikahodinovými testy, nepřelezla teplota 60 °C (testovací sestava nebyla umístěna do case). Nejrozpálenější částí celé karty je malý černý chladič kryjící napájecí obvod. Sympatické je, že karta zabírá pouze jediný slot a není ani nijak výrazně delší než její předchůdkyně.
Přístroj na měření hladiny zvuku nevlastním, ale podle mého názoru je chladič celkem tichý. Nevyrovná se sice AC Silenceru, ale já osobně nevidím důvod uvažovat o jeho výměně (věcí mluvící proti je originální tvar chladiče, a hlavně nutnost chladit paměti z druhé strany).
Spotřeba
Nvidia doporučuje pro systém s jedním GeForce 7800 GTX zdroj 350 W či vyšší, což je oproti 6800 Ultra, pro kterou se doporučovalo 480W, poněkud méně. Oficiálně udávaná spotřeba je 100 - 110 W, ale to je tzv. špičkový příkon (peak consumption), což je čistě teoretická záležitost, odpovídající situaci, kdy jsou všechny tranzistory v čipu otevřeny. Podle recenze serveru X-bit labs, který provedl svá vlastní měření, je spotřeba karty při zátěži 81 W (6800 Ultra má zhruba 77 W). To je proti nárůstu výkonu a velikosti čipu téměř zanedbatelné! Nebudu velebit nVidii za to, že si uvědomila, kde je největší slabina jejich karet, a něco s tím udělala.
Přetaktování
Nový ForceWare nenabízí v přetaktování žádnou novinku. Má tedy 2D a 3D přetaktování čipu a pamětí. Novinkou je chování karty. Ve 2D módu jede karta na 275 MHz, ve 3D ukazuje ovladač výchozí hodnotu 430 MHz. To v praxi není tak úplně pravda, protože karta se při zátěži automaticky vytaktovává o něco výše. Experimentálně zjištěno skáče frekvence až o (cca) 40 MHz nahoru. Slůvko „až“ je v předchozí větě proto, že například u Final Fantasy benchmarku skákala frekvence ještě na jakousi mezihodnotu (asi záleží na tom, co daný program používá). V této oblasti lidé od nVidia velice mlží, takže kolují jenom dohady o tom, proč tomu tak je. Při přetaktování je tedy dobré mít na paměti, že se karta vždy sama vytaktuje o něco výše.
Nárůst frekvence ze základních 430 MHz na 468 MHz.
Skok z 275 MHz ve 2D módu na 430 MHz v 3D módu.
Poskakování frekvence v průběhu benchmarku Final Fantasy XI.
S těmito informacemi a s tím, že paměti jsou v základní frekvenci na 1 200 MHz, jsem neměla příliš velké očekávání. O to větší bylo moje překvapení, když jsem čip dostala až na 496 MHz (tedy 535 MHz!) a paměti na 1 350 MHz! Podle informací z jiných serverů se karty většinou dají lehce taktovat, zhruba o 50MHz na pamětech a cca 40MHz na čipu.
V 3D Mark 2005 se skóre vyšplhalo až na 8504, což je téměř o 14% víc než bez vytaktování.