Chystá se i levnější Xbox Series S: herní výkon na úrovni Xbox One X?
Doposud mluvil Microsoft výhradně o Xbox Series X. To není finální název, ale označení řady a Microsoft jím sděluje, že půjde o nástupce řady X, tedy výkonné verze. Redakce webu The Verge přišla se zprávou, že se na letošní rok chystá i Xbox Series S, tedy nástupce cenově dostupnější verze. Redakce webu Eurogamer to obratem potvrdila s dodatkem, že k představení dojde v srpnu.
Zatímco Xbox Series X bude dosahovat 12 TFLOPS a cílí na 4k rozlišení, případně vyšší FPS při 1440p, Xbox Series S nabídne 4 TFLOPS a patrně 1440p nebo 1080p při vyšších FPS. To zatím nemá smysl podrobně rozebírat, Microsoft detaily jistě upřesní. Spekulovat můžeme o tom, jak si nový Xbox Series S povede ve srovnání se současným top-modelem Xbox One X. Ten dosahuje aritmetického výkonu 6 TFLOPS, takže by se mohl zdát o 50 % výkonnější. Nesmíme ale zapomínat na to, že poslední generace Xboxů byly deriváty architektury Polaris, kdežto nadcházející generace jsou deriváty architektury RDNA 2. Řeč je tak o třígeneračním skoku.
Virtuální rozborka Xbox Series X
Vztah mezi teoretickým a reálným výkonem si můžeme ilustrovat na srovnání Polaris (Radeon RX 590 8GB) a Navi/RDNA (Radeon RX 5500 XT 8GB). Oba tyto produkty dosahují v průměru plus mínus stejného herního výkonu. Přitom Radeon RX 590 potřebuje k dosažení tohoto výkonu 7,12 TFLOPS zatímco Radeonu RX 5500 XT stačí 5,20 TFLOPS. Efektivita vyjádřená v FPS na TFLOPS je mezi Polaris a RDNA téměř o 40 % vyšší. V případě nového Xbox Series S ale půjde o skok s jednou generací navíc (Polaris->RDNA2), takže lze připustit, že posun efektivity bude mírně vyšší (blížící se nebo odpovídající 50 %). 4 TFLOPS RDNA2 (Xbox Series S) by tak mohly nabídnout FPS podobné nebo nevýrazně nižší než 6 TFLOPS Polaris (Xbox One X).
Což uživatele staví před možné dilema a to, zda po vydání sáhnout po zlevněném Xbox One X nebo Xbox Series S. Výkon by se výrazně lišit neměl, u Series S lze čekat delší podporu do budoucna, na druhé straně výbava může být oproti původně high-endovému One X slabší. Podle dosavadních informací by však nový Series S měl disponovat stejnou konfigurací procesorového jádra (Zen 2, tzn. výkonnější CPU než u One X). Jasná zatím není (ne)přítomnost mechaniky. Microsoft si obvykle na přítomnosti mechaniky ve svých konzolích zakládal. Řadu uživatelů motivovala k nákupu - minulá generace byla díky mechanice nejlevnějším stolním přehrávačem UHD/4k Blu-ray. Dnes je však online distribuce obsahu (i toho multimediálního) opět o kousek dál, takže mechanika by už nemusela být takovým tahákem jako dříve a její vynechání by dalo Microsoftu prostor pro snížení výrobních nákladů a ceny levnějšího zařízení.