Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Co ještě přijde?

Od roku 1982, kdy byl představen veřejnosti CD formát, uplynulo neuvěřitelných osmadvacet let. V době vinylu a rozkvětu magnetického záznamu bylo nové médium zpočátku na okraji zájmu a nahrávací společnosti proto nevěnovaly přepisu programového materiálu do digitální podoby nikterak velkou pozornost. Stříbrné kotoučky byly masterovány s nízkou úrovní hlasitosti přímo z pásků bez jakýchkoli úprav, a teprve ke konci dekády, kdy se začalo red book formátu blýskat na lepší časy s rozšířením CD přehrávačů, stává se z masteringu legitimní profese. Tak jak se zlepšovala dostupná digitální technika, mohla masteringová studia začít využívat teoretické možnosti nového média bez toho, aby používala datovou kompresi nebo clipping. První polovina 90. let se tak stala zlatou érou masteringu a CD záznamu vůbec. Potom se ale někde něco ošklivě zvrtlo…
Road to Hell
Road to Hell - Rammstein

Už teď je jasné, že souboj o hlasitost se jen tak hned nezastaví. Zatím není vidět na obzoru žádná známka zlepšení: poslední album Rammstein Liebe ist fur Alle Da (2009, Universal 2721359, mastering Erik Broheden a Henrik Jonsson z Masters of Audio, Stockholm) je zvukem kvalitativně na úrovni mobilního telefonu Nokia. Je to typický příklad toho, jak lze nekompetencí zvukařů zabít muziku.

Road to Hell - Rammstein

Chvíli před tím, než byl tento článek publikován, se mi do ruky dostal další zvukový ´skvost´ - album německých Combichrist (What's The F***k is Wrong with You?). Název desky byl zvolen velmi příznačně, protože když si prohlédnete nasamplované vzorky (obrázek dole), musíte si chtě nechtě položit stejnou otázku...

Road to Hell - Combichrist

Člen audio fóra: “Když přišlo CD, zbavil jsem se všech svých kazet a gramofonových desek. S nástupem MP3 jsem se pak málem ustahoval k smrti. Teď se cítím jako naprostý idiot.”

Ale abychom se nepohybovali pouze v rockových vodách: pocta Michaelu Jacksonovi pod názvem This is It (Sony/Epic 88697606742) nemá k výše uvedeným příkladům daleko. Tam, kde jiné edice vykazovaly dynamický rozsah okolo 13dBFS, má This is It stěží polovinu (více si přečtěte zde).

Samozřejmě neplatí, že skvělá dynamika musí být nutně zárukou výborného zvuku. Našli bychom mnoho nahrávek, kterým, navzdory značnému dynamickému rozsahu, chybí dostatek rozlišení, prostorových informací, emocionální komunikace nebo jsou jen prostě špatně namixované.

Ovšem stoprocentně platí, že sebelépe nahrané album je bez odpovídající dynamiky zvukově zabité, a to vždy.

Když jsme připravovali tento článek, zanalyzovali jsme v průběhu několika měsíců více než 300 rockových a popových alb. Zajímalo nás, jakou vykazují dynamiku a v jaké míře je jejich zvuk poničen kompresí a clippingem. Rád bych měl lepší zprávu, ale situace je velmi tristní: čím je nahrávka nebo remaster novějšího data, tím horší zvukové kvality se dají očekávat. Kromě speciálních vydání a účelových remasterů (jako jsou třeba výše zmínění Dead Can Dance) se solidní dynamiky jen stěží dočkáme. Právě naopak - nálepka "remastered" na obalu je jako zdvižený ukazovák. Na obrázku dole vidíte, jakých průměrných hodnot dynamického rozsahu dosahovaly CD nahrávky před zhruba 15 lety (zelená křivka), a jaká je situace dnes: disky s původně 14dB dynamikou se dnes v remasterované verzi pohybují stěží okolo 5dB. V 90% případů by se dalo ono "Remastered" na přebalu CD vyměnit za "Pozor! Nekupovat!".

Road to Hell - Dynamika

Můžeme jen doufat, že se epidemie zastaví. Přitom lék na ni je snadno, rychle a levně dostupný. Od roku 2008 je Audiodrom členem iniciativy TurnMeUp!, ze které se už stalo poměrně silné hnutí.

Tento projekt odstartoval zvukový inženýr Charles Dye s je aktivně podporován takovými veličinami, jako jsou Bob Katz nebo Bob Ludwig. TurnMeUp! vede kampaň za obnovení dynamiky v nahrávkách a zastává názor, že k hlasitějšímu poslechu stačí otočit volume, bez nutnosti záznam masakrovat už ve studiu. Na webuTurn Me Up! najdete nejen skvěle zpracované názorné video, ilustrující nesmyslnost války o hlasitost, ale i stále expandující řadu článků zabývajících se danou problematikou.

Audiodrom také podporuje nadaci The Pleasurize Music Foundation, která vznikla v lednu 2009 a která se snaží přesvědčit nahrávací společnosti o nutnosti změny. Cílem nadace je, aby labely v ní sdružené vydávaly alba s minimálním dynamickým rozsahem 14dB, a pokud to není možné, alespoň nechaly nahrávce dynamickou rezervu. V konečném důsledku by měly být CD nosiče označovány etiketou, certifikující skutečnou dynamiku záznamu, který se na nich nachází. Více se dozvíte na stránkách nadace, odkud je možné si i stáhnout softwarový nástroj pro analýzu dynamického rozsahu nahrávek.

Vyvíjením tlaku ze strany zákazníků a odborných médií (časopis Stereophile je jedním z nejaktivnějších rebelantů) na samotné umělce snad jednou přijde den, kdy si opět budeme moci koupit oblíbené Depeche Mode nebo Metallicu bez toho, aby tím trpěly naše uši.

Jak říká hudebník a producent Graham Sutton: “Jsme ve slepé uličce. Jsem zvědav, jak dlouho bude trvat, než nahrávací společnosti začnou vydávat svoje katalogy re-re-remasterované s původní dynamikou.”

Tagy: 
Zdroje: 

Věděli jste, že už tolik let probíhá takovéto nesmyslné prznění hudby?

Vím to už dlouho a je mi z toho nevolno.
39% (917 hlasů)
Něco takového jsem slyšel(a), ale neznělo to tak důležitě.
18% (423 hlasy)
Je to pro mne novinka, vůbec jsem o tom nevěděl(a).
37% (868 hlasů)
Tohle já vůbec neřeším.
6% (152 hlasy)
Celkem hlasů: 2360

David Ježek

Dlouholetý zdejší redaktor (2005-2017), příznivec open-source rád píšící i o ne-IT tématech. Odpůrce sw patentů a omezování občanských svobod ve prospěch korporací. Fanoušek Asimova, Kinga, Feynmana, Sudka, 70mm filmu, sf/vf filmu, Fomapanu 400, starých dobrých her, 99% čokolády, indické kuchyně, domácího kváskového chleba a řady dalších věcí.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Road To Hell aneb Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby?

Čtvrtek, 30 Prosinec 2010 - 22:27 | Bohumil Federmann | Můžete se na místě samém, pod článkem zeptat a to...
Čtvrtek, 28 Říjen 2010 - 17:43 | DRK | Řekl bych, že "zmršenější" hudba pro...
Čtvrtek, 8 Červenec 2010 - 08:50 | super master | Samozrejme, DSP, ktery tam casto vubec neni (...
Středa, 7 Červenec 2010 - 19:07 | Martin Bartoň | No já asi chápu, co chtěl básník naznačit, že i...
Středa, 7 Červenec 2010 - 08:59 | WIFT | Teda je to asi hodně pečlivý test, ale jako laik...
Středa, 7 Červenec 2010 - 08:38 | Bohumil Federmann | Taky něco Co slyšíme http://www.federmann.cz/...
Pátek, 18 Červen 2010 - 12:45 | Martan67 | To, co navrhuješ, by bylo takřka ideální řešení....
Pátek, 18 Červen 2010 - 12:03 | Martan67 | Audiofil je milovník dobré kvalitní hudby. To ale...
Pátek, 18 Červen 2010 - 10:51 | Fakovnik | Ne ne, všetko je to o peniazoch. Keby som...
Středa, 26 Květen 2010 - 13:42 | super master | Dalsi reseni je, ze komprese bude probihat az pri...

Zobrazit diskusi