Co ještě přijde?
Kapitoly článků
Už teď je jasné, že souboj o hlasitost se jen tak hned nezastaví. Zatím není vidět na obzoru žádná známka zlepšení: poslední album Rammstein Liebe ist fur Alle Da (2009, Universal 2721359, mastering Erik Broheden a Henrik Jonsson z Masters of Audio, Stockholm) je zvukem kvalitativně na úrovni mobilního telefonu Nokia. Je to typický příklad toho, jak lze nekompetencí zvukařů zabít muziku.
Chvíli před tím, než byl tento článek publikován, se mi do ruky dostal další zvukový ´skvost´ - album německých Combichrist (What's The F***k is Wrong with You?). Název desky byl zvolen velmi příznačně, protože když si prohlédnete nasamplované vzorky (obrázek dole), musíte si chtě nechtě položit stejnou otázku...
Člen audio fóra: “Když přišlo CD, zbavil jsem se všech svých kazet a gramofonových desek. S nástupem MP3 jsem se pak málem ustahoval k smrti. Teď se cítím jako naprostý idiot.”
Ale abychom se nepohybovali pouze v rockových vodách: pocta Michaelu Jacksonovi pod názvem This is It (Sony/Epic 88697606742) nemá k výše uvedeným příkladům daleko. Tam, kde jiné edice vykazovaly dynamický rozsah okolo 13dBFS, má This is It stěží polovinu (více si přečtěte zde).
Samozřejmě neplatí, že skvělá dynamika musí být nutně zárukou výborného zvuku. Našli bychom mnoho nahrávek, kterým, navzdory značnému dynamickému rozsahu, chybí dostatek rozlišení, prostorových informací, emocionální komunikace nebo jsou jen prostě špatně namixované.
Ovšem stoprocentně platí, že sebelépe nahrané album je bez odpovídající dynamiky zvukově zabité, a to vždy.
Když jsme připravovali tento článek, zanalyzovali jsme v průběhu několika měsíců více než 300 rockových a popových alb. Zajímalo nás, jakou vykazují dynamiku a v jaké míře je jejich zvuk poničen kompresí a clippingem. Rád bych měl lepší zprávu, ale situace je velmi tristní: čím je nahrávka nebo remaster novějšího data, tím horší zvukové kvality se dají očekávat. Kromě speciálních vydání a účelových remasterů (jako jsou třeba výše zmínění Dead Can Dance) se solidní dynamiky jen stěží dočkáme. Právě naopak - nálepka "remastered" na obalu je jako zdvižený ukazovák. Na obrázku dole vidíte, jakých průměrných hodnot dynamického rozsahu dosahovaly CD nahrávky před zhruba 15 lety (zelená křivka), a jaká je situace dnes: disky s původně 14dB dynamikou se dnes v remasterované verzi pohybují stěží okolo 5dB. V 90% případů by se dalo ono "Remastered" na přebalu CD vyměnit za "Pozor! Nekupovat!".
Můžeme jen doufat, že se epidemie zastaví. Přitom lék na ni je snadno, rychle a levně dostupný. Od roku 2008 je Audiodrom členem iniciativy TurnMeUp!, ze které se už stalo poměrně silné hnutí.
Tento projekt odstartoval zvukový inženýr Charles Dye s je aktivně podporován takovými veličinami, jako jsou Bob Katz nebo Bob Ludwig. TurnMeUp! vede kampaň za obnovení dynamiky v nahrávkách a zastává názor, že k hlasitějšímu poslechu stačí otočit volume, bez nutnosti záznam masakrovat už ve studiu. Na webuTurn Me Up! najdete nejen skvěle zpracované názorné video, ilustrující nesmyslnost války o hlasitost, ale i stále expandující řadu článků zabývajících se danou problematikou.
Audiodrom také podporuje nadaci The Pleasurize Music Foundation, která vznikla v lednu 2009 a která se snaží přesvědčit nahrávací společnosti o nutnosti změny. Cílem nadace je, aby labely v ní sdružené vydávaly alba s minimálním dynamickým rozsahem 14dB, a pokud to není možné, alespoň nechaly nahrávce dynamickou rezervu. V konečném důsledku by měly být CD nosiče označovány etiketou, certifikující skutečnou dynamiku záznamu, který se na nich nachází. Více se dozvíte na stránkách nadace, odkud je možné si i stáhnout softwarový nástroj pro analýzu dynamického rozsahu nahrávek.
Vyvíjením tlaku ze strany zákazníků a odborných médií (časopis Stereophile je jedním z nejaktivnějších rebelantů) na samotné umělce snad jednou přijde den, kdy si opět budeme moci koupit oblíbené Depeche Mode nebo Metallicu bez toho, aby tím trpěly naše uši.
Jak říká hudebník a producent Graham Sutton: “Jsme ve slepé uličce. Jsem zvědav, jak dlouho bude trvat, než nahrávací společnosti začnou vydávat svoje katalogy re-re-remasterované s původní dynamikou.”