Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Je moderní mastering spiknutím proti posluchači?

Od roku 1982, kdy byl představen veřejnosti CD formát, uplynulo neuvěřitelných osmadvacet let. V době vinylu a rozkvětu magnetického záznamu bylo nové médium zpočátku na okraji zájmu a nahrávací společnosti proto nevěnovaly přepisu programového materiálu do digitální podoby nikterak velkou pozornost. Stříbrné kotoučky byly masterovány s nízkou úrovní hlasitosti přímo z pásků bez jakýchkoli úprav, a teprve ke konci dekády, kdy se začalo red book formátu blýskat na lepší časy s rozšířením CD přehrávačů, stává se z masteringu legitimní profese. Tak jak se zlepšovala dostupná digitální technika, mohla masteringová studia začít využívat teoretické možnosti nového média bez toho, aby používala datovou kompresi nebo clipping. První polovina 90. let se tak stala zlatou érou masteringu a CD záznamu vůbec. Potom se ale někde něco ošklivě zvrtlo…
Road to Hell

Kapitoly článků

4.  Je moderní mastering spiknutím proti posluchači?

Ne vždy. Je však stále těžší a těžší najít hudební materiál, který remasteringem nebo masteringem neutrpěl a citlivý přístup zvukových inženýrů mu naopak pomohl. Jedním takovým příkladem by mohl bát nový set Dead Can Dance, který je odnedávna k dispozici v hybridním formátu SACD/CD.

Road to Hell - Dead Can Dance

Už původní materiál, vydaný na CD v devadesátých letech, vykazoval dobré zvukové kvality a tak vydání ve vysokém rozlišení na SACD bylo jen dopilováním existujícího. Nemá smysl provnávat SACD a CD vrstvu, ale zaměřme se na porovnání standardní 16bit/44.1kHz verze na SACD a stejné nahrávky z původního vydání na CD. Vzorky byly nasamplovány ze skvělého alba Spirit Chaser (4AD, CAD 6008, 1997, mastering neuveden), konkrétně ze skladby číslo 4, The Song of Dispossessed. Špičky jdou až k hranici 0dbFS, ale protože je průměrná hlasitost skladby poměrně nízká, dynamický rozsah je značný. Vypadá to, že CD bylo pečlivě normalizováno, popřípadě velmi citlivě komprimováno, protože zde nenajdeme nic dramatického. Je pravda, že při podrobném zkoumání odhalíme jeden dva tranzienty, které jsou oříznuté (viz. obrázek dole), ale to je, jak jsme si již vysvětlili, mimo práh vnímání našich uší, a tudíž je vše v pořádku.

Road to Hell - DCD originál, sample

Neal Harris z Mobile Fidelity se však mimo jiné při remasteringu zaměřil právě na tyto nedostatky (Dead Can Dance, Spirit Chaser, MFSL remaster, hybridní SACD/CD SAD2713, 2008) a všechny ořezané špičky jsou zpátky na svých místech, jak můžete vidět na následujícím obrázku. Spolu s celkovým pročištěním zvuku nám tak Mobile Fidelity servíruje další zvukově dotažené album. Jen tak mimo soutěž poznamenávám, že ani pak se nemůže CD vrstva s SACD vrstvou měřit.

Road to Hell - DCD remaster, sample

I když jednotlivá vylepšení samy o sobě slyšitelná nejsou (rozdíl mezi ořezanou a zrekonstruovanou špičkou je menší než 0.4dBFS), kumulativní efekt už patrný je. Také Mobile Fidelity verze je mírně komprimovaná, takže vykazuje vyšší hlasitost než originál, ale tentokrát to bylo uděláno v zájmu dobré věci a vyneslo to na povrch hudební detaily, které byly předtím v nahrávce potlačenější. Ve výsledku je zvuk brilantnější a transparentnější.

Dalším příkladem úspěšného remasteringu je Mike Oldfield a jeho Tubular Bells (25th Anniversary Edition, Virgin CDVX2001, remastering Simon Heyworth - více se o této edici můžete dozvědět zde) nebo reedice celého katalogu Rolling Stones, který byl pro label ABKCO přepsán na hybridní SACD/CD týmem Teri Landi, Steve Rosenthal, Jon Astley a Bob Ludwig.

V interview pro magazín Pro Audio Review Bob Ludwig popsal, jak obtížný celý úkol byl:

“Každou skladbu jsem se nejprve pokusil zekvalizovat podle mého nejlepšího svědomí. Potom jsem ji porovnával s původními výlisky z katalogu London a Decca, popřípadě i se singlovými verzemi. Do úvahy jsem musel vzít i zvuk CD vydání z roku 1986, protože takto Rolling Stones zná většina fanoušků.”

Road to Hell - Rolling Stones ve studiu

I transfery Rolling Stones prošly kompresí - použity byly výhradně analogové kompresory (Manley, Millenia Media nebo NTP), aby byl zvuk co nejautentičtější. Bob Ludwig se svým týmem potom šli krok za krokem všemi tracky a snažili se eliminovat problematická místa na master páscích: “Když bylo potřeba zredukovat šum, udělal jsem to, pokud to šlo, analogovou cestou. Pokud to možné nebylo, pracoval jsem ve vysokém rozlišení PCM formátu. Jestliže se ani jeden ze způsobů neosvědčil, nechali jsme šum prostě tam.”

I když byla kolekce určena především vyznavačům SACD, jsou CD remastery získané downsamplingem ze Sony Super Bit Map Direct SACD na PCM jedním z důležitých mílníků masteringu

Tagy: 
Zdroje: 

Věděli jste, že už tolik let probíhá takovéto nesmyslné prznění hudby?

Vím to už dlouho a je mi z toho nevolno.
39% (917 hlasů)
Něco takového jsem slyšel(a), ale neznělo to tak důležitě.
18% (423 hlasy)
Je to pro mne novinka, vůbec jsem o tom nevěděl(a).
37% (868 hlasů)
Tohle já vůbec neřeším.
6% (152 hlasy)
Celkem hlasů: 2360
Kapitoly článků
4.  Je moderní mastering spiknutím proti posluchači?

David Ježek

Dlouholetý zdejší redaktor (2005-2017), příznivec open-source rád píšící i o ne-IT tématech. Odpůrce sw patentů a omezování občanských svobod ve prospěch korporací. Fanoušek Asimova, Kinga, Feynmana, Sudka, 70mm filmu, sf/vf filmu, Fomapanu 400, starých dobrých her, 99% čokolády, indické kuchyně, domácího kváskového chleba a řady dalších věcí.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Road To Hell aneb Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby?

Čtvrtek, 30 Prosinec 2010 - 22:27 | Bohumil Federmann | Můžete se na místě samém, pod článkem zeptat a to...
Čtvrtek, 28 Říjen 2010 - 17:43 | DRK | Řekl bych, že "zmršenější" hudba pro...
Čtvrtek, 8 Červenec 2010 - 08:50 | super master | Samozrejme, DSP, ktery tam casto vubec neni (...
Středa, 7 Červenec 2010 - 19:07 | Martin Bartoň | No já asi chápu, co chtěl básník naznačit, že i...
Středa, 7 Červenec 2010 - 08:59 | WIFT | Teda je to asi hodně pečlivý test, ale jako laik...
Středa, 7 Červenec 2010 - 08:38 | Bohumil Federmann | Taky něco Co slyšíme http://www.federmann.cz/...
Pátek, 18 Červen 2010 - 12:45 | Martan67 | To, co navrhuješ, by bylo takřka ideální řešení....
Pátek, 18 Červen 2010 - 12:03 | Martan67 | Audiofil je milovník dobré kvalitní hudby. To ale...
Pátek, 18 Červen 2010 - 10:51 | Fakovnik | Ne ne, všetko je to o peniazoch. Keby som...
Středa, 26 Květen 2010 - 13:42 | super master | Dalsi reseni je, ze komprese bude probihat az pri...

Zobrazit diskusi