Co přinesou ATI Catalysty 10.3?
Kapitoly článků
Asi jste už pochopili, že tento článek volně navazuje na novinky, které se objevily v Catalystech 10.2. Vypadá to, že AMD začíná jít trochu do sebe a pokouší se udělat svým Catalystům dobré jméno. Dnešní ovladače Catalyst 10.2 byly především o změně ve fungování CrossFireX a jen tak mimoděk přibyla podpora pro zvuk přes DisplayPort, příští měsíc se můžeme těšit na další pokrok.
V první řadě to bude již zmíněná podpora stereoskopického 3D zobrazení. Změna se týká samotného Direct3D driveru, který bude upraven tak, aby na něj mohli výrobci koncových řešení aplikovat to své. Tento přístup se liší od způsobu, jakým přinesla na trh stereoskopické 3D společnost Nvidia. Ta má jedno řešení v podobě Nvidia 3D Vision brýlí, zatímco AMD nechce omezovat výrobce a rozhraní pro práci s 3D jim zpřístupní v ovladačích (reálně se jedná o zpřístupnění quad-bufferingu v ovladačích). Teoreticky by na to šlo napasovat i samotné řešení Nvidia 3D Vision, prakticky to neočekáváme (dotyční výrobci si to „ošéfují“).
Další zajímavostí je „Display Bezel Compensation“, což je něco, k čemu AMD nutně směřuje z důvodu propagování svého vícemonitorového řešení ATI Eyefinity. Tato funkce umožňuje do celkového obrazu zobrazovaného přes více monitorů vložit jakési „slepé pixely“ vyhrazené pro „zobrazování“ v místě, kde mají sousedící monitory své rámy. Technicky je to řešené vytvořením nového nestandardního rozlišení navýšeného právě o tyto „slepé pixely“, přičemž toto rozlišení si uživatel nadefinuje k tomu určeným průvodcem sám tak, aby obraz na více monitorech skutečně vypadal, jako když se koukáte z okna, v němž jsou rámy, tzn. obraz působí přirozeněji, není na jednom místě ustřižen, aby pokračoval na dalším. Zkrátka něco z něj neuvidíte, protože vám „překáží rám“. Ale o tom to je. Dlužno však dodat, že pokud hra nebude takováto atypická rozlišení podporovat (včetně nestandardních poměrů stran), tak to stejně fungovat nebude.
Když už hovoříme o více monitorech, sluší se připomenout možnost nastavit barvy každého z nich zvlášť. On totiž každý monitor může zobrazovat s trochu jiným odstínem, i když se jedná o dva kusy stejného modelu. Tímto způsobem si je můžete přímo v nastavení ovladače vyladit, aby zobrazovaly stejně.
S více monitory a obecně technologií Eyefinity souvisí další novinka: možnost sdružovat jednotlivé monitory do skupin. Můžete tedy na dva nastavit jednu plochu a na další dva jinou plochu, nebo klonovat první dva na jiné dva a podobně. Zkrátka děláte z více monitorů jeden virtuální.
AMD Conference Call, e-mail