Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Co víme o grafickém jádru Xbox One?

Oficiální odhalení nové konzole je za námi, přesto jsme se o hardwaru zase až tolik nového nedozvěděli - Microsoft de facto potvrdil, co bylo známo už 6 až 8 týdnů. Jak to tedy je s grafickým jádrem?
Xbox One - Obrázek 5

O tom, že minimálně grafické jádro nové generace Xboxu bude pocházet od AMD, se spekulovalo od konce roku 2011. To znamená přes 18 měsíců. Přestože se ukázalo, že tyto údaje byly pravdivé a musely tedy uniknout od AMD nebo Microsoftu, dokázaly obě firmy téměř po rok a půl držet pod pokličkou přesnější parametry.

První zprávy o podobě GPU přišly teprve koncem letošní zimy, kdy se na svět dostal níže znázorněný slajd. 800 MHz, 32MB ESRAM a podpora DirectX 11.x však o konfiguraci čipu jako takového neprozrazují prakticky nic. To se nezměnilo ani s oficiálním odhalením; Microsoft mluvil spíše o softwarové stránce a službách kolem.

Xbox 720 durango retail block diagram

Něco málo ale pustila AMD. Ta potvrdila, že řešení je jednočipové. To znamená, že GPU, které je umístěné v rámci APU (tedy v jednom kousku křemíku společně s osmihlavým jaguárem), je jediné GPU v Xboxu. Hypotetická možnost použití malého integrovaného a většího dedikovaného akcelerátoru (jako např. v noteboocích s technologií Enduro) padá.

Dále máme potvrzen konkrétní význam písmene „x“ v podpoře „DirectX 11.x“. AMD mluví o DirectX 11.1 a designu výrazně přizpůsobeném na přání Microsoftu. Tentokrát se ale rozuzlení nedočkáme - čím přesně se design GPU liší od stávající verze architektury GCN v desktopu, neuvedla ani AMD, ani Microsoft. Z principu je nutné minimálně překopání paměťového rozhraní a konceptu ROP jednotek v důsledku použití embedded ESRAM. Nelze ovšem vyloučit určité změny v konfiguraci výpočetního jádra, jako je tomu u GPU pro PlayStation 4 (narážíme na použití osmi ACE na rozdíl od dvou jako v desktopu; více v závěru článku: Přijdou Radeony řady Volcanic Islands na svět ještě letos?).

Xbox One - Obrázek 1
Digestoř v designu krematoria? Nikoli. Nový Xbox One…

Za prakticky jistou lze považovat nedávno uvedenou podporu hUMA (heterogeneous Uniform Memory Acces), která řeší efektivnější využití paměti sdílené mezi grafickým a procesorovým jádrem. Doposud byl zásadním problémem přístup grafického jádra k datům procesoru, což komplikovalo až znemožňovalo využití GPU pro akceleraci paralelních výpočtů. Ač je samotné grafické jádro zvládalo zpracovat mnohonásobně rychleji než procesor, bylo nutné data opakovaně přesouvat mezi systémovou a grafickou pamětí, což často zcela vymazalo výkonnostní nárůst daný akcelerací. AMD mluví o hUMA v souvislosti s APU s GCN grafikami; v případě Xboxu to tedy bude samozřejmost.

Potvrzena byla taktovací frekvence ~800 MHz, nikoli množství výpočetních jednotek. Starší neoficiální zvěsti hovořily o výkonu zhruba třetinu pod GPU v PlayStation 4, čemuž by odpovídalo 768 stream-procesorů, možná o něco víc (za maximum považujeme 896 SP, tedy konfiguraci známou z Radeonu HD 7790).

Právě frekvence 800 MHz je evidentně nastavena níže než v desktopu kvůli zachování rozumné úrovně spotřeby. Protože jde o APU/SoC, nelze mluvit o TDP hodnotě pro samotné GPU - celý 28nm čip (tedy GPU, ESRAM, CPU a čipset) by měl podle aktuálních údajů papat kolem 100 wattů. To je v souladu s našimi staršími odhady (spotřebu jádra PS4 jsme odhadovali lehce nad 100 watty; Xbox s odlehčenou grafikou si logicky pár wattů odpustí).

Jakmile se Microsoft uvolí ke zveřejnění dalších údajů, budeme vás informovat.

Tagy: 
Zdroje: 

Diskuse ke článku Co víme o grafickém jádru Xbox One?

Čtvrtek, 23 Květen 2013 - 11:25 | super master | SRAM nebo eDRAM? Podle zahranicncih webu jde...
Čtvrtek, 23 Květen 2013 - 09:13 | no-X | Nikoli, odstavce, které se týkají grafického...
Středa, 22 Květen 2013 - 15:22 | Anonym | Spekulace nejsou potreba, vse je uz jasne - http...

Zobrazit diskusi