Nový Xbox i Playstation prý ponesou osmijádrový Jaguar od AMD - podrobnosti
Procesor
Dosud jsme slýchali o zprávy o procesoru IBM pro Xbox 720 a derivátu APU Trinity pro Playstation 4, ale zdá se, že starší zprávy nakonec nebudou příliš blízko realitě: Obě konzole by totiž měly disponovat velmi podobnou procesorovou jednotkou: Osm jader postavených na architektuře Jaguar (nástupce procesorové generace Bobcat) je totiž koncept všelijaký, jen ne blízký minulým generacím obou konzolí.
Ať to může znít jakkoli překvapivě, dává i tato možnost smysl. Oba výrobci se s minulou generací potýkali s problémy okolo spotřeby a chlazení. V době, kdy už grafické čipy pokročily dostatečně na to, aby mohly od procesoru převzít řadu paralelizovatelných výpočetních úloh, již prvoplánově výkonný procesor není primárním cílem. Tím se postupem času stává efektivita a nízká spotřeba.
Stane se velký žravý Cell minulostí?
Připomeňme, že pro osobní počítače a notebooky plánuje AMD vydat maximálně čtyřjádrovou verzi Jaguaru, která v nejrychlejší verzi, jejíž takty se zřejmě budou blížit 2 GHz, vykáže TDP 25 wattů. Jelikož ale mluvíme o APU, počítá se do spotřeby i grafické jádro. Pro potřebu hrubého odhadu předpokládejme, že bez integrovaného GPU, které tvoří výrazně přes 50 % čipu, bude spotřeba poloviční (~12 W). Osmijádrová verze v konzolích má běžet na 1,6 GHz, což by znamenalo ještě nižší spotřebu na jádro, takže by se TDP takového osmijádrového procesoru mohlo pohybovat mezi 15 a 20 watty (za předpokladu 28 nm výrobního procesu).
Ve světle takových čísel a při výrobních nákladech Jaguaru (každé jádro zabírá jen 3,1 mm², což znamená osmijádrový procesor o 25 mm²) dává tato volba smysl. I po přičtení plochy cache se totiž nedostaneme ani ke třetině toho, co zabíraly procesory předchozích verzí Playstation (235 - 240 mm²).
Grafické jádro
Přejděme ke grafické části. První informace pochází od vývojářů, kteří měli na CES přístup k informacím od obou firem (Microsoft a Sony). Podle nich má konzole od Sony (pracovní název Orbis) přinést vyšší aritmetický výkon než konzole od Microsoftu (pracovní název Durango), konkrétně 1,84 TFLOPS vs. 1,23 TFLOPS. Takový rozdíl lze samozřejmě vysvětlit jen použitím odlišného GPU.
Orbis, tedy Playstation 4, by podle těchto zpráv měl přinést čip podobný mobilnímu Radeonu HD 7970M (Pitcairn) s tím rozdílem, že bude mít (ať už fyzicky, nebo aktivních) 18 výpočetních bloků (1152 stream procesorů) oproti 20 (1280 stream procesorů) u klasické mobilní verze. Zároveň nepoběží na 850 MHz, ale o něco níž - na 800 MHz. Takové parametry znamenají výkon zhruba 5 % nad desktopovým Radeonem HD 7850, což je zajisté příjemnější, než staré zprávy o low-endovém GPU. Samozřejmě velkou neznámou zůstává paměťové rozhraní, které se na výkonu může nezanedbatelně podepsat. Dosavadní zprávy naznačují, že procesor i grafika budou integrovány v jednom kusu křemíku, takže patrně půjde o nejvýkonnější APU/SoC, jaké dosud bylo vyrobené.
Playstation 3 nabízela GPU RSX od Nvidie: Podobné jako GeForce 7900, ale se 128bit sběrnicí
Mobilní Radeon HD 7970M dosahuje spotřeby 70 - 75 wattů. Konzolová varianta s méně výpočetními bloky a nižší frekvencí by se měla dostat o něco níže, řekněme na 60 wattů v typické zátěži. Dohromady s procesorem to dává 80 wattů, takže očekáváme, že se zbývajícím hardwarem by celková spotřeba konzole nemusela výrazně překonat 100W TDP (téměř polovina toho, co předvedla Playstation 3).
Durango, čili Xbox 720, má po grafické stránce nabídnout zhruba o třetinu méně. Musíme ale zdůraznit, že první vzorky konzolí, které v případě minulých generací Sony a Microsoft poskytli vývojářům, neodrážely plný výkon výsledných kousků; byly více nebo méně osekané. I za předpokladu, že parametry, o nichž píšeme, odpovídají realitě, je dost možné, že finální verze budou mírně odlišné.
To nám ovšem nebrání udělat si menší odhad. Pokud Playstation 4 ponese grafiku s 18 výpočetními bloky a Xbox 720 má být o třetinu pomalejší, pak nepotřebujeme žádnou vysokou matematiku, abychom se dobrali k 12 výpočetním blokům, tedy 768 stream-procesorům na 800 MHz, což po stránce aritmetického výkonu více-méně odpovídá Radeonu HD 7770.
Grafické jádro pro Xbox 360 navrhla ATi - GPU Xenos nabízel jako první unifikované shadery
Proslýchají se však zprávy, že v případě Xboxu bude mít grafické jádro na starost opravdu jen grafiku a pro účely dalších úloh budou přítomné specifické obvody. Přítomnost nějakých jednoúčelových procesorů ve vyšším množství nám alespoň na základě dostupných informací nejde příliš na rozum. Nicméně jakýsi bývalý pracovník Microsoftu, který v jedné z diskusí zmínil, že dva z těchto „modulů“ budou určené ke grafickým účelům, svůj příspěvek poté, co se na něj několik článků a jiných diskusí odkázalo, odstranil. Stahování podobných zpráv obvykle věstí, že na nich je něco pravdy (na rozptýlení našich pochybností to ale nestačí).
Co říct závěrem - parametry grafické části žádným extrémním překvapením nejsou. Parametry procesoru možná pro některé technicky založené uživatele, kteří byli zvyklí v konzolích vídat výkvěty moderní technologie v nejvýkonnějším provedení, mohou být nečekané - jsou však pochopitelné. V segmentu konzolí, kde se programuje „na tělo“ nebude problém všech osm jader vytížit. Ve výsledku může takové řešení nabídnout výrazně vyšší energetickou efektivitu než běžné čtyřjádro běžící na 3,5 GHz - o výrobních nákladech nemluvě.