Přijdou Radeony řady Volcanic Islands na svět ještě letos?
Minulý týden přinesl server Rage 3D jakýsi extrakt z rozhovoru se dvěma zástupci AMD - Jimem Kellerem a Chekibem Akroutem. Článek ale nepřinesl žádná převratná zjištění, a tak mu z hlediska ostatních médií nebyla věnována bližší pozornost. Jedna zajímavost ale byla zmíněna v závěru:
Volcanic Islands koncem roku?
Příprava nové řady Radeonů zvané Volcanic Islands je na dobré cestě a čekat ji máme ještě v letošním roce. Tolik k onomu poselství ze strany Rage 3D. Samotný nástup nové generace ještě letos je i není překvapením zároveň. Koncem loňského roku ještě AMD plánovala (a někteří zástupci firmy i výslovně zmínili) vydání nové generace grafik v letošním druhém kvartálu (tzn. v období, které aktuálně probíhá).
Na začátku roku ale nastala změna a počátkem února AMD vydala prezentaci s roadmapou, která veškeré naděje ohledně vydání jarních novinek utípla rudým nápisem [HD 7000] stable throughout 2013.
Jenže slova jsou jedna věc, obrázek druhá. Už tehdy jsme zaregistrovali, že tato roadmapa zachycuje pouze první až třetí kvartál (nikoli čtvrtý) a šipky navíc končí někde v cca 75 % třetího kvartálu. AMD si evidentně nechala určitý prostor pro případné vydání nové generace, pokud by bylo třeba (či pokud by ji stihla připravit - případně si doplňte libovolnou jinou podmínku :-).
20 nanometrů, nebo 28?
Shrnuto podtrženo, možnost vydání nové řady tu skutečně je. Zůstávají dvě nejasnosti. První spočívá ve výrobním procesu. Server WCCFTECH na základě starších zpráv automaticky předpokládá, že půjde o 20nm produkty. Nám se tato možnost zdá velmi nepravděpodobná až nereálná. Nikoli z technologického, ale z ekonomického hlediska. Podle CEO společnosti TSMC Morrise Changa má mít nájezd na 20nm výrobu stejný průběh jako nájezd na 28nm výrobu. Mohli bychom se stejně tak dočkat prosincového představení 20nm Radeonů a reálné dostupnosti začátkem ledna?
Teoreticky ano, v principu tomu nic nebrání (dodrží-li TSMC všechny termíny). V praxi se to ale nevyplatí. Loni v březnu jsme se podívali na jednu analýzu Nvidie, která předkládala mimo jiné vývoj ceny výrobních procesů TSMC přepočtené na jeden tranzistor. Už tehdy bylo zřejmé, že 20nm výrobní proces se na cenu 28nm (mluvíme stále o ceně za jeden tranzistor) dostane teprve ve třetím kvartálu roku 2014.
Do té doby bude zkrátka použití 20nm pro grafické čipy nerentabilní. Důvod je prostý. Pokud nyní 28nm čip (třeba) o 4 miliardách tranzistorů stojí (řekněme) $100, pak stejný čip vyrobený 20nm procesem bude stát ve třetím kvartálu příštího roku rovněž $100. Tzn. vznikne stejně výkonný produkt za stejnou cenu a jeho jedinou výhodou bude nižší spotřeba. Už pouhá spotřeba může stačit k dosažení rentability (výrobce jí může využít k nastavení vyšších taktů a tím i výhodnějšímu poměru cena/výkon).
Do té doby ale není pravděpodobnost nástupu 20nm GPU vysoká. Pokud vezmeme stejný příklad identického čipu vyrobeného na 28nm a 20nm procesu, pak ještě na přelomu tohoto a příštího roku může být 20nm verze dokonce 2× dražší. V takovém případě nemá výrobce důvod na nový proces přecházet (výjimkou může být jedině nejvyšší high-end, který by kvůli rozměrům nebyl na 28 nm realizovatelný, nebo naopak velmi malé čipy pro mobilní sféru, kde se spíše než na cenu hledí na spotřebu).
Nám se proto jeví jako nepravděpodobné, že se ve čtvrtém kvartálu letošního roku dočkáme 20nm čipů, jak předpokládá WCCFTECH. Radeony řady Volcanic Islands budou pravděpodobněji 28nm.
Co nového přinesou?
Tuto otázku musíme brát jako řečnickou, protože na ni zatím neexistuje jednoznačná odpověď. Máme ale několik indicií. Jednou z možností je zvýšení výkonu použitím více výpočetních bloků (CU) podobně jako u Radeonu HD 7790, který je fakticky čipem z nové (půl)generace vydaný v rámci současné. Pak bychom mohli očekávat, že podobný proces, jako je HD 7770 -> HD 7790 doznají v rámci nové řady i Radeony HD 7800 a HD 7900.
V únoru jsme se také věnovali zmínce o OverDrive 6, přičemž Radeony HD 7000 využívají OverDrive 5. Mluvíme o souboru technologií, kam patří i PowerTune a Boost, tedy nástroje k vyvážení spotřeby a výkonu. Nové produkty by tak mohly přinést o něco vyšší energetickou efektivitu.
Nakonec můžeme spekulovat i nad možností, že technologické novinky GPU v PlayStation 4 (oproti Radeonům HD 7000) nejsou nic jiného než vylepšení, která AMD představí v rámci nové generace grafických karet. V rámci GPU této konzole je potvrzena například přítomnost osmi ACE (asynchronous compute engine). Tyto části čipu se starají o realizaci multi-taskingu, rozhodují o alokaci zdrojů, řízení priority atd. I když jsou grafické čipy (na rozdíl od většiny CPU) in-order architektura, mohou ACE úpravou priority ovlivnit, v jakém pořadí budou úlohy dokončeny. Současné čipy řady GCN nesou dva ACE, ale byť jich bude PlayStation 4 integrovat osm, neznamená to automaticky, že se tento posun promítne i do desktopu, kde spíš než na výpočetní flexibilitu kladou v současnosti uživatelé důraz na hrubý 3D výkon.