Crysis (DX10.0) + Stalker: Clear Sky (DX10.1) + overclocking
Kapitoly článků
Nejprve musíme objasnit jednu věc: o GTX 460 se ví, že má být brutálně taktovatelná. Prakticky každá vyrobená karta má být schopna běhu GPU na 800 nebo více MHz (základem je 675 MHz). My to můžeme víceméně potvrdit, i s naší kartou od Zotacu jsme se bez problémů v redakci dostali na 850MHz frekvenci GPU, při které jsou zrychleny i CUDA procesory z 1,35 na 1,7 GHz. K tomu jsme přidali drobný overclocking GDDR5 pamětí ze základních 3,6 na 4,2 GHz. To vše na kartě se základním chladičem a bez navýšení napětí a v místnosti, kde panují krásná letní vedra a teplota je kolem 28 °C!
Přetaktování je skutečně silnou stránkou a jediným důvodem, proč není GTX 460 prodávána v základu s 800MHz GPU, kterým by drtila i vyšší konkurenční karty, je to, že by vedle nich drtila i GTX 465 a hlavně GTX 470 :-). Takže až si přinesete GTX 460 z obchodu domů, vůbec se s tím nemazlete a aspoň na těch 800 MHz ji okamžitě přetaktujte (budete potřebovat nějaký nástroj, například Nvidia System Tools), možná se vám podaří jít i výrazně výše.
GTX 465 je poražena už v základu, přetaktování pak přidává krásnou zhruba 1/4 výkonu, a to při navýšení frekvence GPU taktéž zhruba o 1/4. GTX 460 zjevně s rostoucí frekvencí škáluje svůj výkon lineárně, ještě si to dnes ukážeme v Unigine Heavenu, ať nekecáme jen na základě jednoho testu.
V základu sice GTX 460 na Radeon HD 5850 nestačí - však je také pozicována proti HD 5830 a cenově výrazně níže než HD 5850 - ale po přetaktování jej předstihne. Můžete namítat, že HD 5850 se dá také báječně taktovat a budete mít pravdu, nicméně pokud vám stačí výkon na jeho úrovni, pak asi stojí za to uvažovat o levnější GTX 460.
Ve starší verzi Stalkeru jsme testovali pouze základní frekvenci. I zde je však GTX 465 poražena, odstup od Radeonu HD 5850 je dle očekávání. Přetaktování tento problém jistě zase vyřeší, ale nebudeme se jím stále ohánět. Podívejme se raději na DX11 Stalkera.