Čtvrtý kvartál (říjen - prosinec)
Kapitoly článků
Říjen
Chlubná sezóna AMD pokračovala vesele dál a Matt Skynner veřejně předvedl i samotné 28nm mobilní GPU, které podle odhadů mělo asi 130 mm². S ohledem na informace, které jsou dostupné nyní, můžeme předpokládat, že šlo o Cape Verde (Radeon HD 7700) postavený na architektuře GCN. Následovalo prozrazení mobilních roadmap, z niž jsme se dozvěděli, že v plánu je i úsporná 17W varianta APU Trinity nebo že se chystá platforma Brazos 2.0 postavení na vylepšené Zacate s inovovaným grafickým jádrem. Následovaly detailnější specifikace Trinity, podle nichž můžeme čekat výkon v průměru o čtvrtinu nad současným Llanem - bonusem pak bude (krom již zmíněného VCE videoprocesoru) i podpora Eyefinity.
Nvidia, která si hlavní díl pozornosti letošního roku utrhla díky GeForce GTX 560 Ti, využila zvučného jména úspěšné grafické karty a použila ho i pro osekanou, nicméně stále výkonnou verzi čipu GF110. Kromě té představila i druhou generaci brýlí 3D Vision, jejichž hlavní devizou jsou větší průzory a nižší útlum jasu.
Přečtěte si: | |
---|---|
Specifikace TDP a energetických nároků grafických karet | |
Rekapitulace herní řady The Elder Scroll |
Listopad
Přestože modré logo se zlatavou barvou podzimního listí příliš neladí, patřil listopad především Intelu. Nepříliš optimistické zvěsti o ovladačích pro (aktuálně čerstvě vydanou) Atomovou platformu Cedar Trail se nakonec potvrdily. 64bit ovladače pro Windows 7 a podpora čehokoli vyššího, než je DirectX 9, skončily v propadlišti dějin. Dokonce i 32bit ovladač pro DirectX 9 byl odsunutý na začátek roku 2012 - přesto tato událost není pro Intel velkou pohromou - konkurenční ultramobilní APU Krishna a Wichita skončily tam, kde 64bit ovladače pro Cedar Trail. O trumfy tak přišli oba výrobci.
Pozitivnější zvěsti souvisely s platformou Haswell (což bude flexibilnější procesorová architektura namířená výrazněji i proti AMD Fusion), posledního vtělení Larrabee Knights Corner, které dostalo konkrétní podobu a nakonec i grafického jádra procesoru Ivy Bridge, které slibuje 50% nárůst výkonu oproti svému předchůdci.
Nvidia oficiálně vydala Tegru 3 / Kal-El, což však z hlediska tisku byla jen formalita, protože specifikace již byly známé. S blížícím se koncem roku přicházely stále častěji všemožné specifikace grafických karet architektury Kepler, a tak jsme se na jedny, které alespoň na první pohled nevypadaly nemožně, trochu detailněji podívali.
AMD Trinity-mánie pokračovala v zajetých kolejích. Jakési podivné slajdy nám potvrdily, že výkon nebude špatný. Podle slov Thomase Seiferta, dočasného CEO AMD, se APU dostane na trh dříve, než se původně očekávalo (což byl zhruba červen 2012). Zlepšit by se měla i výtěžnost. Nepoužíváme podmiňovací způsob proto, že bychom tomuto tvrzení nevěřili. Otázka totiž je, zda se zlepší natolik, aby zajistila slušnou dostupnost. Pokud vše dopadne, jak očekáváme, dostane se na trh nejprve mobilní varianta a teprve později dojde na desktop. To by ostatně bylo stejné jako u Llana. Hůř dopadly čtyřjádrové Bobcaty Krishna a Wichita, které údajně zcela zmizely z roadmapy AMD, kde je měla nahradit inovovaná verze Zacate.
Mimo klasické trio AMD-Intel-Nvidia se o slovo přihlásila Khronos Group. Po OpenGL 4.2 přišla i s OpenCL 1.2 (to má - alespoň podle slov AMD - jako první grafický čip - plně podporovat Radeon HD 7970). Konkurenci grafickému jádru Nvidiiny Tegry ohlásila ARM: Mali T658, GPU vyvinuté týmem bývalé Falanx Microsystems totiž bude podporovat i DirectX 11, které v tabletech zatím není právě obvyklé (samozřejmě je to dáno hlavně absencí optimalizace OS Windows 7 pro tato zařízení; pokud je nám známo, nabízel až dosud hardwarovou podporu DirectX 11 pro tablety pouze Brazos-T od AMD). ARM se evidentně připravuje na Windows 8, jehož UI a podpora ARM CPU jader bude znamenat rozmach platformy Windows na poli tabletů.
Přečtěte si: | |
---|---|
Praktické možnosti využití křemíkového interposeru pro GPU |
Prosinec
V souvislosti s další porcí informací o ARM procesoru Nvidia Denver jsme prošli všechny nesrovnalosti, které se až dosud mezi jednotlivými zdroji objevily. Protože s největší nesrovnalosti přišla sama Nvidia, která přemalovaný výřez ze snímku GPU Fermi vydávala za snímek Denveru a médiím tato perlička unikla, připravili jsme krátký instruktážní článek, který „výrobní postup procesoru Denver“ přibližuje v pěti jednoduchých krocích.
V polovině měsíce si Nvidia pochválila výtěžnost při výrobě 28nm GPU. 28nm GPU ostatně chválila i AMD, ale v souvislosti s dobře rozběhlou distribucí.
S Tegrou v autech jsme začali, Tegrou v autech i skončíme. Zmíněnou svatbou jsme měli na mysli založením vývojového centra přímo v areálu továren Foxconnu, ze které nové zábavně-informační zařízení vzejde. Pokud vám auto odejde někde v lesích, zkrátíte si čekání na odtahovku třeba s Angry Birds :-)
Přečtěte si: | |
---|---|
AMD Llano se třemi CPU jádry | |
Architektura AMD GCN teoreticky…
…a v praxi… |
|
AMD Llano A8 s odemčeným násobičem | |
Šířka paměťové sběrnice, potenciál GDDR5 a možnosti dalšího vývoje |