Třetí kvartál (červenec - září)
Kapitoly článků
Červenec
Po více než dekádě čekání už málokdo věřil, že Duke Nukem Forever vůbec někdy vyjde, a tak (alespoň v tomto ohledu) bude rok 2011 považovaný za okamžik, kdy zamrzlo peklo :-). Společnost Nvidia situace vhodně využila a zájemcům o stereoskopické brýle 3D Vision přibalila i plnou verzi Duka. Prý s nimi vypadá líp než patnáct let stará DOSová verze ;-).
![Duke Nukem Forever k Nvidia 3D Vision zdarma Duke Nukem Forever k Nvidia 3D Vision zdarma](/data/images/67866.jpg)
Nedlouho poté došlo ke známému šachování s CUDA roadmapou. Nová architektura grafických čipů Kepler se totiž v různých verzích roadmapy posouvala dál a dál: Z roku 2011 na přelom 2011 / 2012 a následně zcela do 2012.
Stará známá S3 Graphics, která od roku 1999 známe jako součást společnosti VIA, změnila majitele. Pan Wen-Chi Chen ji prodal své manželce Cher Wang, aby mohla využít její patenty pro právní obranu telefonů HTC. Samotnému prodeji předešla řada zajímavých prodejů a finančních transakcí, jejichž výsledkem byl zisk na obou na stranách. Ještěže na Taiwanu neprodukují tradiční telenovely :-).
![Avatar - Mr. Bean Avatar - Mr. Bean](/data/images/68057.jpg)
Trochu podivně zapůsobil výrok Neala Robisona z AMD. Konstatoval, že chystaný Xbox od Microsoftu bude schopný zvládat grafické efekty na úrovni fantasy snímku Avatar. S ohledem na relativně vzdálené vydání nové herní konzole není jasné, co si od zveřejnění této informace AMD slibovala - snad se jen chtěla nepřímo pochlubit, že získala kontrakt na výrobu jejího grafického čipu?
Informace o 64bit ARM procesoru Nvidia Denver, za které bychom nedali do ohně ruku, ani žádnou jinou končetinu, přinesl server Guru 3D. Hlavním důvodem, proč nám tyto zprávy nesedí, jsou rozporuplné specifikace a očekávaná doba vydání, která neodpovídá zprávám z jiných zdrojů. Denver zatím zůstává záhadou. Další světlezelenou záhadu přinesla prezentace Nvidie, podle níž by architektura Kepler měla přinést 3× lepší poměr výkon / watt - alespoň co se DP (double-precision) výpočtů týče. Jsme zvědaví, jak…
Závěrem prvního letního měsíce jsme si vysvětlili, proč bývá u některých her takový problém zapnutí anti-aliasingu a kdo je za to zodpovědný. I když se situace asi ani v následujícím roce nezlepší, dělají AMD i Nvidia vše proto, aby (ať už post-process metodami nebo spoluprácí s vývojáři) stávající trend změnily.
Přečtěte si: | |
---|---|
![]() |
AMD Fusion APU Llano |
![]() |
Shrnující inforamce o výrobních procesech TSMC a GlobalFoundries |
Srpen
V polovině roku učinila Nvidia přítrž spekulacím a oficiálně oznámila, že mobilní Tegra 3 / Kal-El nebude na trhu dříve než v říjnu a grafické karty architektury Kepler až v roce 2012.
Když výrobci zjistili, že vydávání dalších verzí grafických karet s chladičem na sto padesát způsobů už vážně nemá smysl, pustili se jinou cestou. KFA2 a Zotac začali zkoušet štěstí s kartami obohacenými o čip XpandView, který umožnil roztažení obrazu přes 3 monitory (nebo jiné množství, podle verze použitého čipu).
Khronos Group přišla s OpenGL 4.2 a společnosti Nvidia i AMD obratem přispěchaly s prvními kompatibilními ovladači, aby mohli vývojáři a programátoři začít experimentovat a seznámit se s jejich prvními bugy :-).
Další události už jen ve stručnosti: Dozvěděli jsme se o ultramobilních čtyřjádrových APU Krishna a Wichita od AMD chystaných na rok 2012 (abychom se o pár měsíců později mohli smířit s jejich zrušením). Nvidia naťukla Virtual Graphics a Maximus - technologie pro profesionální segment, které umožní dostat ze stávajícího hardwaru víc. Nakonec jsme se dozvěděli, že APU Trinity s VLIW4 grafickým jádrem a VCE videoprocesorem na trh půjde jako součást řady Radeonů HD 7000.
Přečtěte si: | |
---|---|
![]() |
AMD Fusion APU Llano |
Září
S příchodem podzimu se stále častěji objevovaly „specifikace“ očekávaných Radeonů z řady HD 7000 a když internetem začala lítat jedna obzvlášť tučná megakachna, nedalo nám to a trochu jsme jí přistříhli křídla. Retrospektivně můžeme říct, že se nám podařilo správně odhalit 9 z 10 nesrovnalostí, což (doufáme) ocení alespoň 4 z 5 ajťáků ;-).
Pro Nvidii bylo září ve znamení Tegry. Nejprve prozradila krátkodobé i dlouhodobé plány a nakonec představila mušketýrskou Tegru 3 známou především pod kódovým označením Kal-El. Pomocné páté jádro vyrobené energeticky úspornějším procesem umožnilo dosáhnout velmi nízké spotřeby v klidu a při nízké zátěži.
AMD odstartovala chlubnou sezónu. Předvedla první 28nm mobilní GPU a na hře Dirt 3 demonstrovala funkčnost hardwarové i softwarové stránky. Krátce nato se podobným způsobem pochlubila i s grafickým jádrem APU Trinity, na kterém pro změnu běžel Deus Ex Human Revolution.
Serveru Corescn se údajně dostal do rukou podtaktovaný vzorek procesoru Intel Ivy Bridge s novou integrovanou grafikou. Podle zveřejněných výsledků nebudou zřejmě ani frekvence o 50 % vyšší stačit k tomu, aby tato grafická karta překonala stávající AMD Llano - v nejlepším případě ho dotáhne. Je ale možné, že v době vydání Ivy Bridge bude již Llano pasé, protože jej nahradí o desítky procent rychlejší Trinity. Intel ale můžeme předběžně pochválit za vylepšení anizotropní filtrace, které se od Ivy Bridge očekává.
![LucidLogix HyperFormance ukázka LucidLogix HyperFormance ukázka](/data/images/69257.png)
Po necelém třičtvrtě roce se z letního spánku napůl probrala společnost LucidLogix (zvaná již jen Lucid), nadhodila cosi o technologii HyperFormance (která má cosi zlepšit na odezvách herních systémů) a opět upadla do hlubokého spánku (nebo se možná vůbec nevzbudila a šlo jen o výkřik ze spaní - kdo ví...). Lucid zřejmě doufá v odkoupení.
Po dlouhém očekávání 28nm procesu konečně začaly přicházet pozitivní zprávy. Není žádným tajemstvím, že s příchodem 40nm výroby se Nvidii podařilo u TSMC zablokovat značnou část výrobních kapacit, a tak o diskuse a spekulace ohledně vývoje 28nm procesu nebyla nouze. Jak to bude tentokrát? AMD nebo Nvidia? Nakonec oběma vypálil rybník Apple, který obsadil většinu výrobních linek se svým procesorem A6.
Přečtěte si: | |
---|---|
![]() |
Limitace výkonu grafické karty ze strany PCIe sběrnice a grafické paměti |