Druhý kvartál (duben - červen)
Kapitoly článků
Duben
Poté, co Nvidia prakticky opustila trh s čipsety, ztratila provázanost s SLI smysl, a tak došlo k logickému kroku - aktivaci SLI i na konkurenční platformě. Na nové produkty byl první jarní měsíc poměrně chudý, za zmínku stojí snad jen jádro Turks a Radeony HD 6500 a 6600 na něm postavené, které při bezkonkurenční spotřebě nabídly i nějaký ten 3D výkon.
Přečtěte si: | |
---|---|
![]() |
Test Sapphire Radeon HD 6670: 480 stream procesorů pod dva tisíce |
Květen
Nebýt GeForce GTX 560 bez „Ti“, dal by se květen nazvat měsícem recyklátů. Duální GeForce GTX 580 od Asusu, duální Radeon HD 6970 od PowerColoru, přetaktované modely, podtaktované modely... navíc vybavené extrémními chladiči, pasivy, nebo vodními chladiči. Pod vším pozlátkem se ale v 90 % nacházely grafické čipy z roku 2010.
Příjemné osvěžení pak přinesla Nvidia v podobě zprávy o budoucím vývoji rozhraní PhysX, se kterým počítá i v rámci platformy Tegra.
Červen
Po jedenácti letech od podepsání došlo ke zveřejnění obsahu zajímavé smlouvy, podle níž má Microsoft předkupní právo na společnost Nvidia. Tato dohoda zřejmě pocházela z doby příprav herní konzole Xbox (míněno první verze), pro kterou Nvidia dodávala grafické čipy. Microsoft zřejmě žádal pojistku, aby se ujistil, že ho například Sony koupí Nvidie nevyřadí ze hry.
Nedlouho poté ohlásila AMD start rozšířené softwarové (GPGPU) podpory pro platformu Fusion, kterou si vzala na starost nově otevřená vývojová pobočka v Izraeli vzniká akvizicí firmy GraphicRemedy. V krátkosti nato následovalo oficiální uvedení dlouho očekávaného Fusion APU Llano - nejprve v mobilní verzi zvané Sabine.
Za zmínku stojí test severu Inpai, který nás inspiroval k porovnání parametrově blízkých Radeonů HD 4890 a HD 6790, na nichž jsme si vysvětlili, proč Radeonům řady HD 5000 a 6000 nesvědčí deaktivace ROP jednotek, která ve svém důsledku zúží sběrnici, po které komunikují s paměťovým řadičem.
Následující události ovlivnil Fusion Developer Summit, kde AMD ohlásila spolupráci s ARM na šíření OpenCL a především překvapila uvedením nové grafické architektury GCN, která se v budoucnu dočká integrace do APU.
Po půlroční odmlce se v rámci grafické branže ozval Intel, který poněkolikáté uvedl architekturu Larrabee s tím, že její 22nm vtělení se už opravdu dostane do prodeje. Nikoli však jako grafická karta, ale jako GPGPU akcelerátor pro HPC segment. Následně jsme se podívali, jakým směrem se bude ubírat rozhraní PCI Express: Budoucnost je totiž kabelová i optická.
Při rutinním testování kvality anizotropní filtrace si redaktor serveru TechReport zaregistroval, že grafické karty Intel HD 2000 / 3000 graphics používají anizotropní filtraci, která byla u konkurence standardem zhruba před 10 lety, a která tudíž kvalitativně zaostává (extrémní úhlové optimalizace). Následně jsme si ukázali a vysvětlili, v čem přesně se tento přístup oproti konkurenci liší a proč je považován za překonaný.