Desktopy upadají „pomalu“ jen díky čínskému trhu
Budeme-li hovořit o staré klasice, která se v naší zemi rozmohla v druhé polovině 90. let (a zhruba 10-12 let držela), tedy nákupu komponent a montáži sestavy doma na koleni, pak rozšíření tohoto trendu můžeme nejsnáze monitorovat na základě prodejů základních desek. Pracovně je tento segment nazýván „DIY“, tedy „do it yourself“.
Obchodníci a tím pádem i analytici dobře vědí, které desky končí o u OEM výrobců a které v obchodech, takže nebyl problém vysledovat, jak to vypadá: V roce 2013 se celosvětově prodalo kolem 75 milionů desek (40 milionů pochází od Asusu a Gigabytu), z čehož 15 milionů skončilo u menších lokálních výrobců sestav a 60 milionů šlo ke koncovým zákazníkům.
Zajímavé na tom je především to, že 40 % (tzn. 30 milionů desek) skončilo v Číně, z čehož se drtivá většina prodala v kamenných obchodech malých měst a vesniček, kam se stolní počítače teprve dostávají (tento stav bychom mohli přirovnat ke stavu v ČR před 10-15 lety). Do čínských internetových obchodů proudí jen desetina zboží, tedy asi 3 miliony - majorita se prodá za pultem.
Sečteno podtrženo, že trh stolních počítačů (resp. DIY segment) upadá „jen“ stávajícím tempem, je vlastně ještě dobré. Silná poptávka v Číně funguje jako určitá brzda propadů - jak dlouho tomu tak bude, ale zůstává otázkou. Dříve či později se trhy nasytí a zákazníci se začnou poohlížet po alternativách jako tablet, notebook, AiO PC a podobně. Můžeme předpokládat, že v okamžiku, kdy se tak stane, nabere klesající trend výrazně strmější pád.