Budou DirectX 12 stačit Windows 8?
Vše souvisí s WDDM, neboli Windows Display Driver Model, o kterém jsme slýchali hodně v době nástupu Visty (když ve verzi 1.0 omezil některou funkcionalitu, kterou Windows XP zvládaly) a pak s Windows 7 (kdy s verzí 1.1 Microsoft tyto nedostatky odstranil). Již před tím ale Microsoft ohlásil WDDM 2.0 a 2.1 jakožto další krok, který se měl týkat „budoucí generace Windows“. To se stalo na WinHEC 2006 (probíhala koncem května, prezentace hovořící o WDDM 2.x jsou datované počátkem dubna). Nástup nové generace modelu ovladačů byl očekáván s Windows 8, ale jak se nakonec ukázalo, došlo „jen“ na evoluční změny v podobě WDDM 1.2. Zřejmě proto, že na trhu bylo ještě příliš hardwaru nekompatibilního s novou generací.
Ve slajdu z oficiální prezentace Microsoftu je možné porovnávat vytížení procesoru pod DirectX 11 a DirectX 12. Pokud si slajd prohlédnete, můžete si povšimnout, že z DX12 verze zmizela položka „KM-driver“, což znamená kernel-mode driver. Něco takového ale nemůže fungovat v rámci stávající generace WDDM 1.x, tato změna je zkrátka se stávajícím driver-modelem nekompatibilní.
Z výše uvedeného diagramu je patrné, že v rámci WDDM 1.x není možné bez KM-driveru komunikovat s hardwarem. WDDM 2.x ale vypouští základní funkcionalitu KM-driveru včetně DXGI (Microsoft DirectX Graphics Infrastructure, jejím účelem je zprostředkování komunikace s KM-driverem a hardwarem), což přesně odpovídá tomu, co vidíme ve srovnávacím grafu DirectX 11 a DirectX 12.
AMD i Nvidia více méně mezi řečí zmínily, že DirectX 12 vyžadují „nový“ driver-model. Jisté indicie přiznal i Microsoft, který připravil řadu nových prezentací na téma WDDM 2.x. Byť zatím nikdo zúčastněný neprohlásil otevřeně „bez WDDM 2.0 DirectX 12 nepojedou“, jsou dílčí informace natolik jednoznačné, že tuto souvislost můžeme považovat za hotovou věc.
Co to znamená: DirectX 12 nejsou kompatibilní s OS, které disponují pouze WDDM 1.x, což jsou v tuto chvíli všechny verze Windows, tedy Windows Vista až Windows 8.1. Otázkou tak zůstává, zda bude mít Microsoft snahu zpětně implementovat WDDM 2.0 i do Windows 8.x (jak se původně očekávalo), nebo zda nový driver-model a tedy i DirectX 12 zůstane doménou Windows 9 (ty mají přijít někdy na přelomu dubna a května příštího roku a krom WDDM 2.0 přinést tlačítko Start). Spekulovat lze i o situaci, která by část nové funkcionality DirectX 12 zpřístupnila i WDDM 1.x systémům, ovšem bez některých výkonnostních vylepšení. To by bylo teoreticky možné, ale ze současného hlediska se to jeví jako nepravděpodobné (pro Microsoft by to byla spousta práce a prostředků navíc, ze kterých by neplynul žádný zisk a naopak by snižoval motivaci uživatelů upgradovat).
Shrnuto podtrženo, podpora DirectX 12 ve Windows 7 se jeví jako prakticky beznadějná, podpora ve Windows 8 / 8.1 zatím vypadá tak 50:50 a jistotou tak budou až Windows 9.