Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

DirectX 12 - vše co potřebujete vědět

Microsoft oficiálně ohlásil vývoj a plány s DirectX 12, nového API, které má za úkol přinést efektivnější využití hardwarových prostředků. Pojďme se podívat, co přináší, kdy dorazí a na čem poběží…

Situace kolem API DirectX 12 se vyvinula velice rychle, a tak by nás asi nemělo překvapit, kolik chybně interpretovaných (dez)informací se objevilo po internetu. Některé zprávy jsou dokonce napsané způsobem, jakoby bylo rozhraní oficiálně vydané a ke stažení bude v horizontu hodin, nanejvýš dní. I když lze pochopit nadšení (z toho, že se nakonec Microsoft rozhoupal), realita je samozřejmě jinde. Proberme si zásadní otázky v bodech:

1. Co přináší DirectX 12?

Na otázku, zda DirectX 12 přinese něco nového krom Direct3D 12 (tedy zda se dočkají inovace nebo změn i části, které nesouvisejí s 3D grafikou), odpověděl Microsoft poměrně mlhavě. Současné odhalení DirectX 12 označil za preview Direct3D 12, přičemž pokud nějaké negrafické novinky budou, odhalí je později.

Tato slova opět podtrhují rozšířený názor, že DirectX 12 nebylo plánované a vzniklo jako okamžitá reakce na obdobné API Mantle od AMD. Microsoft nemá jasno, zda DirectX 12 přinese i nějaké negrafické novinky zkrátka proto, že dosud na žádných klíčových nepracoval.

Johan Andersson (DICE) poukázal, že struktura DirectX 12, respektive Direct3D 12, je více než nápadně podobná struktuře API Mantle, což však není velké překvapení, protože obojí má předobraz v API herních konzolí. Spekulace, že Direct3D / DirectX 12 fakticky vzešlo z Mantle, nebyly oficiální cestou ani potvrzeny ani vyvráceny, zůstávají spekulacemi.

Efektivita využití čtyř jader (vláken) DirectX 12 oproti DirectX 11 demonstrovaná ve 3D Marku

Souhrnně lze říct, že z hlediska uživatele nebude mezi DirectX 12 a Mantle velký rozdíl. Obě rozhraní stejným způsobem optimalizují využití dostupného hardwaru, ale stejně tak obě v současné době nejdou (nebo jdou jen naprosto minimálně) nad rámec technologických požadavků DirectX 11.2.

2. Jaký hardware bude kompatibilní s DirectX 12?

Microsoft zmínil, že výrazně přes 80 % hardwaru, který je momentálně na trhu, nabízí kompatibilitu s novým API, podle čehož si můžeme určitý orientační obrázek udělat. V této souvislosti je ale extrémně důležité rozlišovat mezi termíny „kompatibilní“ a „hardwarově plně podporující“. Kupříkladu Radeon HD 2900 XT nebo GeForce 8800 GTX jsou v tomto slova smyslu kompatibilní se současnými DirectX 11 (lze je používat s DirectX 11), ale plná hardwarová podpora jim chybí (končí na úrovni DirectX 10).

Nvidia zatím zmínila kompatibilitu v souvislosti s generacemi Fermi, Kepler a Maxwell, což orientačně znamená GeForce řad 400 - 700.

3. Jaký hardware bude plně hardwarově podporovat DirectX 12?

Na tuto otázku zatím Microsoft nedokázal jednoznačně odpovědět a odkázal na výrobce samotného hardwaru s tím, že výhledově toto upřesní. Microsoft během celé prezentace nezmínil požadavek žádné nové technologie ze strany hardwaru, takže je možné, že požadovaná základna podporovaných funkcí se nijak nezmění oproti DirectX 11.2. Nic také nenaznačuje, že by zmizel systém cap bits znovuzavedený s DirectX 11.1, takže bude možné za „DirectX 12“ grafickou kartu označit i takovou, která některé dílčí technologie nebude podporovat. Suma sumárum, bavíme se tu na třech úrovních: Kompatibilitě, hardwarové podpoře a kompletní hardwarové podpoře včetně volitelných technologií.

4. Kdy budou DirectX 12 dostupné?

Microsoft cílí na hry vánoční sezóny 2015, takže mluvíme o přelomu roku 2015 / 2016.

Zdroje: 

Diskuse ke článku DirectX 12 - vše co potřebujete vědět

Pondělí, 24 Březen 2014 - 10:04 | Jakub Rydlo | Pokud ocekavaji delku vyvoje DX12 celych 6 let,...
Neděle, 23 Březen 2014 - 22:44 | JVc | "DX12 určitě přijde ještě v době plné...
Neděle, 23 Březen 2014 - 13:51 | TyNyT | ..a hádej, komu patří (resp. má uzavřeno...
Neděle, 23 Březen 2014 - 11:27 | Pety | 1) MS a Nvidia tvrdí, že na tom dělají spolu už...
Sobota, 22 Březen 2014 - 20:49 | Razee | http://hothardware.com/newsimages/Item29254/AMD-...
Sobota, 22 Březen 2014 - 14:07 | sp c | -`aj po nabehu na slusne w7....` -> W7 nebolo...
Sobota, 22 Březen 2014 - 13:36 | PPK | A ja by sem k tomu pridal neschopnost dodat...
Sobota, 22 Březen 2014 - 09:47 | 7R7 | Ja som čítal že ho iba bude implementovať, jedna...
Pátek, 21 Březen 2014 - 23:52 | aa bb | No to by som netvrdil lebo Xbox360 aj PS3 prisli...
Pátek, 21 Březen 2014 - 23:24 | Rafan | Problém je ale právě v tom že tohle bago už...

Zobrazit diskusi