FullStream
Kapitoly článků
Takto ATI pojmenovala technologoii, která se snaží vylepšit kvalitu streamovaného videa z Internetu. Problém u takového videa je většinou ve velmi viditelném čtverečkování. To samozřejmě nevypadá dobře a tak se u ATI rozhodli implementovat schopnost tento efekt potlačit. Demonstrují nám to na následujícím obrázku:
Na první pohled to vypadá velmi dobře, i když to trochu rozostřuje obraz. Chtěl bych ale upozornit na jeden fakt, který se týká tohoto obrázku (ne, nemám zrovna na mysli ten fakt, že toto je jen kus podstatně většího obrázku, na němž je tato slečna velmi spoře oděna). Už před hodně lety se tento obrázek stal takovým standardem, na kterým firmy i jednotlivci ukazují schopnosti komprimace jejich výtvorů. Objevili se i tací vykukové, kteří velmi intenzivně pracovali na komprimačních metodách tak, aby dokázaly zkomprimovat především tento obrázek co nejlépe, ale kvalita s jakýmkoliv jiným už byla o poznání horší. Proto když dnes vidím ukázku schopností na tomto obrázku, jsem velmi obezřetný a spíše skeptický.
Tak či onak, nějaký vliv to na výsledný obraz bude mít. Jestli obecně výrazně k lepšímu, nebo třeba i k horšímu, to budou muset říci až různé testy a pokusy. Velká nevýhoda FullStreamu je v tom, že ji nelze zapnout někde v ovladačích pro všechna přehrávaná videa, ale musí tuto vymoženost podporovat přehrávač. Zatím to dokáže jen RealPlayer, ale snad se ATI podaří přesvědčit i Apple, Microsoft a další firmy, aby umožňovaly ve svých přehrávačích zapínat podporu FullStreamu.
Možná vás také bude zajímat, jaktože si ATI mohla dovolit přidat tuto novinku, která není v Radeonu 8500 (R200), přestože Radeon 9000 (RV250) má menší jádro a méně tranzistorů. Odpověď je velmi jednoduchá - využívá k tomu programovatelné pixel shadery. Velmi zjednodušeně se dá říci, že video stream prostě "prožene" pixel shadery se speciálně připraveným programem.