Závěry šetření hořících Galaxy Note 7: Náhradní baterie byly horší než původní
Kauza Galaxy Note 7 proběhla zhruba následovně: Nějakou dobu po koupi, zpravidla při několikátém nabíjení (častěji, pokud k nabíjení docházelo na slunci nebo někde, kde se telefon nemohl dobře chladit) došlo k prudkému, někdy až explozivnímu, vzplanutí přístroje. Samsung reagoval stažením telefonů a do nových kusů nechal, namísto baterií z vlastních zdrojů (Samsung SDI, výrobce spadající do holdingu), osazovat baterie objednané u společnosti ATL.
Samsung na šetření najal tři nezávislé firmy, Exponent consulting, Underwriters Laboratories (UL) a TÜV Rheinland. Ty, jak je z předložených výsledků patrno, se zaměřily na samotné baterie a UL také na napájecí obvody telefonu. Výsledky analýz jsou obdobné a ještě než se do nich pustíme, je třeba říct, že ve svých závěrečných zprávách hovoří o pravděpodobné příčině poruch a dále, že podle UL by bylo vhodné pokračovat v hlubší analýze situace.
Nyní k výsledkům: V případě původní baterie (Samsung SDI, v materiálech jako baterie „A“) byl odhalen jeden nedostatek. Připomeňme, že konstrukce baterií zakládá na vrstvách (negativní elektroda, separátor, pozitivní elektroda + další dílčí komponenty), které jsou srolované a zapouzdřené. V pravém horním rohu baterie (při pohledu do otevřeného telefonu) byly vrstvy ohnuté a předpokládá se, že v důsledku nabíjení, kdy se objem baterie mění a dochází k deformacím, se negativní a pozitivní elektroda spojily a vyvolaly zkrat. Samsung už v minulosti přiznal, že pro tento typ baterie použil tenčí separátory, aby mohl zvýšit kapacitu, nicméně síla separátoru sama o sobě podle jeho předpokladu neměla být problémem. Ve světle aktuálně zveřejněných analýz se zdá, že měl pravdu. Tenčí separátory problém nezpůsobily, zřejmě jen zkrátily čas, během něhož se problém projevil.
Vlevo: deformace vrstev katod a anod z výroby, vpravo bez deformace
U druhé baterie (ATL, v materiálech jako baterie „B“) bylo více problémů. Svitky sice nebyly deformované a separátory dosahovaly klasické tloušťky, ale objevily se jiné problémy. Již u nových baterií se podle analýz projevovalo několik nedostatků: Jednotlivé kusy měly významně odlišné nabíjecí křivky a některé vykazovaly známky interního zkratu. Při dalším zkoumání vyšly najevo příčiny těchto problémů. Baterie byly nepřesně vyrobené a jejich struktura špatně zarovnaná. Objeveny ale byly i závažnější problémy. Během přivařování elektrod vznikaly ostré okuje, které při procesu nabíjení, kdy dochází k mechanickému namáhání konstrukce, mohly probodnout nebo prodřít izolační vrstvy a způsobit zkrat. Dále bylo zjištěno, že určité procento baterií zcela postrádá izolační pásku, což vysvětluje známky interního zkratu.
Ostré okuje po svařování
Společnost TÜVRheinland měla na starost zjistit, zda baterie nemohly být poškozeny během balení, transportu, manipulaci nebo výrobě telefonů. Zanalyzovala všechny fáze od manipulace během výroby až po přepravu telefonů, ale neodhalila žádné pochybení ani vystavení baterií podmínkám mimo specifikace výrobce.
Společnost UL dále testovala napájecí obvody telefonu a neshledala žádnou závadu, přehřívání ani nekorektní přístup k baterii ze strany přístroje. Závěry jsou tedy ty, že v konstrukci baterií byly shledány prvky, které v důsledku mechanického namáhání při nabíjení mohou baterii poškodit. Je škoda, že žádná z firem - alespoň podle dostupných závěrečných zpráv - nestudovala, jak se na namáhání baterie při nabíjení podílela konstrukce těla. Na to upozornila koncem roku analytická společnost Instrumental. Zjistila, že lůžko pro baterii vyfrézované v konstrukci Galaxy Note 7 je těsnější, než je obvyklé a především na výšku (ve smyslu tloušťky) nedává baterii ani celou desetinu milimetru volného prostoru. Podle Instrumental z těchto důvodů docházelo v baterii k daleko výraznějšímu pnutí než je obvyklé, což mělo mít za následek poškození izolačních či separačních vrstev a následný zkrat.
Je dost možné, že šlo o souhru prvků jak na straně baterie, tak na straně omezeného prostoru těla a kdyby došlo pouze k jedné z chyb, problém by se neprojevil. Tomu by ostatně odpovídal i fakt, že Samsung SDI i ATL vyrábějí baterie pro celou řadu zařízení, ale potíže takového rozsahu jako nyní dosud nezaznamenaly. Pokud bychom se zaměřili čistě na baterie, byly závěry zpráv výrazněji kritičtější k nebezpečným konstrukčním prvkům u ATL, které spíš než přehlédnutou chybu v procesu konstrukce připomínají odfláknutou práci a neexistující kontrolu kvality.
Samsung na základě odborných analýz přistoupil ke změně v kontrole baterií a zavádí osmistupňové testování, které zahrnuje test životnosti, vizuální kontrolu, rentgenovou kontrolu, testy nabíjecích a vybíjecích cyklů, kontrolu těsnosti, analýzu izolace a svárů u rozebraných baterií, urychlené testy uživatelského nasazení a kontrolu napětí během procesu výroby.