Google Android 2.3 s nižší spotřebou, důrazem na hry a ovládání
V uživatelském rozhraní došlo k redesignu ovládacích kláves i samotného nastavení, snaha Google byla taková, aby uživatel snadno, rychle, ale hlavně přesně trefil to tlačítko, které potřebuje a to i ve velké rychlosti, zrychlit by se mělo i vkládání i editace textu, navrhované tvary jsou ve větším živějším stylu, který je snadněji čitelný, vložená slova je možné také přímo z návrhů opravovat, postačí ho vybrat (zvýraznit) a systém již navrhuje další slova. Zde je také možné přejít i na hlasový mód a slovo změnit takto (zatím nevíme, jak to je s češtinou). Díky multidotykovému displeji se dají jednoduše vkládat číslice, tak jak to znáte z klasické klávesnice, stačí podržet Shift nebo ?123, není třeba přecházet z jednoho režimu do druhého, vybírat se dají i speciální znaky z výsuvného menu.
Nová funkce „podrž, zkopíruj a vlož“ dovolí jedním prstem vybírat slova a ty pak vkládat kam je libo, stačí na slově podržet prst, to se zvýrazní, pak se zkopíruje do schránky odkud ho uživatel může vložit jinam. „Stisknutím“ slova se dá přepnout i do tzv. „free-selection“ módu a označit tak i více slov a znaků vedle sebe, s výběrem se pak pracuje stejně jako s jedním slovem.
Mimo lepšího ovládání by nová verze Androidu měla na stejném zařízení vydržet pracovat na baterie déle než ty předchozí. Google totiž zapracoval na power managementu a systém aktivněji pracuje s aplikacemi, které ho drží v probuzeném stavu příliš dlouho, nebo mají velké nároky na procesor i když běží na pozadí. Uživatel také dostává do ruky nástroj, kde graficky vidí, co, nebo kdo, mu v zařízení nejvíce vycucává akumulátor.
Správa aplikací (Manage apps) se nyní objevuje přímo v základním (Home) menu, a tak se uživatel může jednodušeji zabývat jednotlivými programy a jejich ovládáním. Systém poskytne podobný přehled s vytížením systému jednotlivými aplikacemi jak to znáte ze Správce úloh ve Windows. O každém programu se tam uživatel dozví další informace, může ho případně zastavit a nebo se ozvat přímo vývojáři.
Google ve spojení s Androidem 2.3 také hovoří o nové éře komunikace a organizace informací. Soubor standardních aplikací byl aktualizován a poskytne tak uživateli nový přístup k ovládání informací a jejich vztahů.
Každý se SIP (Session Initiation Protocol) kontem může s Androidem využívat možností internetové telefonie, každé SIP číslo si nyní může přidat ke každému kontaktu, volání se pak dá vyvolat z Quick Contactu nebo Dialeru. Podporu SIP platformy a internetového volání pak využijí i výrobci speciálních zařízení k tomu určených, Android 2.3 jim k tomu poskytne potřebné nástroje.
Systém podporuje systém tzv. „blízké“ komunikace (NFC - Near Fields Communications), se kterým se uživatel bude moci dozvídat další informace z okolí přímo na svém zařízení s Androidem (názorně to předvádí video níže). Zatím se přemýšlí třeba o reklamách a plakátech, kde po přiložení zařízení k NFC etiketě naskočí další informace, využitelné to je ale třeba i v obchodech či restauracích, dodatkovou informací pak může být třeba i obyčejné URL. Toto ale bude záležet na výrobcích, kam NFC nasadí, Android 2.3 připraven již je.
Pro stažené soubory, ať už přímo z internetu, mailu nebo z jiných aplikací je tu Download manager s přepracovaným rozhraním a novými funkcemi. Posledním článkem „nové éry komunikace“ je podpora více webkamerek a digitálních foťáčků, stále více zařízení má totiž dvě, jednu pro web komunikaci a druhou na opačné straně pro klasické focení a záznam videa.
Aplikace
|
Co se programátorů týče, tak ti dostanou nový SDK nástroj, zvláštní pozornost je pak věnována hrám, kde nemůže chybět ani nový grafický ovladač se zlepšenou podporou OpenGL ES s vyšším výkonem v 3D aplikacích.
Programy nyní mohou přijímat vstupy od různých senzorů a snímačů (gyroskopy, snímače pohybu, zrychlení, přitažlivost nebo tlakoměry atp.), hry tak bude třeba možné ovládat i samotným pohybem zařízení s Androidem 2.3.
Pro dokonalý zvuk je tu Kronos OpenSL ES API s mnoha ovládacími prvky a efekty pro zvuk, nechybí ani virtualizace do sluchátek a zvýraznění basů.
Díky novinkám pro vývojáře a věcem v srdci systému (nyní Linux kernel 2.6.35), je nová verze příjemnější pro vývoj aplikací i jejich následny provoz (komprese do AAC, AMR, VP8, WebM, NDK, ADT plugin, podpora YV12 pixel formátu i 4:2:0 YCrCb, připraveny jsou i emulační skiny pro rozlišení 240×320, 240×400, 240×432, 320×480, 480×800 nebo 480×854).