Grafické testy
Kapitoly článků
Cinebench OpenGL
|
Nejprve dva tradiční syntetické testy. Ne nebudou to 3D Mark 06 a Vantage, ten první o schopnostech grafiky již skoro nic nevypovídá, ten druhý je příliš čerstvý a svázaný restrikcemi omezujícími volné užití. Výkon v OpenGL prověřujeme pomocí Cinebench.
Pokud jste již koukli na graf, pak patrně sbíráte svou spodní čelist někde u sousedů o patro níže. Ano, vidíte správně, integrované jádro HD 3200 vykazuje oproti předchozí generaci X1250 z čipsetu 690G více než desetinásobek výkonu! K tomu asi jen těžko dodat nějaký komentář, výkon téměř dotahuje mobilní GeForce 8600M GS, která se i dnes řadí mezi jedny z nejlepších běžně dostupných mobilních grafik, navíc vám musíme připomenout jednu věc.
O 780G alias integrovaném Radeonu HD 3200 je známo, že jeho výkon výrazně roste s lepším procesorem. My jsme testovali na úsporném dvoujádru, ale kdybychom sáhli po Phenomu, byly by výsledky ještě lepší, zejména v Crysis, na které se podíváme za chvíli.
Lightsmark 2007
|
*X1250 IGP testováno na zkušebním buildu z 28.11.2007 přímo od Štěpána Hrbka.
Na dosavadních verzích (1.2, 1.3) neběží, řadu věcí emuluje procesorem a tomu odpovídá výsledek :-).
I v Lightsmarku si testované grafické jádro vede výborně, zde však nelze s předchozím 690G srovnávat, technologicky je na tom 780G podsatně lépe, takže věci, které dosud musely být emulovány procesorem, nyní může počítat integrovaná grafika. Odtud tedy plyne onen téměř stonásobný nárůst výkonu, takže jej berte lehce s rezervou.
Crysis
|
Slibovaná supernáročná hra Crysis. Pokud byste zapátrali v informacích AMD, pak byste se dozvěděli, že od 780G si slibují, že integrované grafické jádro utáhne náročné moderní hry v 1024×768 při nižším, avšak stále slušném nastavení detailů. Konkrétně se hovoří právě třeba o Crysis nebo Bioshocku.
My jsme tedy Crysis kromě obligátního Medium nastavení detailů prověřili i v Low, které stále vypadá velmi dobře. Standardní GPU Benchmark, kdy se „postava“ pohybuje většinou nad hromadou vegetace, vykazuje výkon přeci jen nižší než optimálních 30 fps, nebo alespoň 25 fps, ale je jasně vidět, že se čtyřjádrovým Phenomem se do těchto hodnot jistě vyhoupne. Zejména bych zde připoměl, že jsme byli s ohledem na podivné chování Corsair DDR2-1066 pamětí nuceni testovat s DDR2-667 CL5, čímž jsme integrovanou grafiku okrádali o značnou část výkonu. S procesorem přetaktovaným na 2,9 GHz již paměti běžely na ~DDR2-730.
Athlony X2 samozřejmě neumí narozdíl od Phenomů využít více než DDR2-800, takže DDR2-1066 paměti se vám budou hodit právě u Phenomů, které tak dokáží integrované grafice poskytnout nejvyšší možnou paměťovou propustnost. Pak se na těch 25 až 30 fps bez potíží dostanete, možná i více. A takový x264 encoding na čtyřech jádrech … pardon, nechal jsem se unést ;-).
Need for Speed: Underground 2
|
Starší NFS testujeme s maximálním nastavením kvality renderingu, proto tak nízké absolutní hodnoty. Stačí trochu ubrat a hra sviští bez potíží. Každopádně s HD 3200 IGP jsme si alespoň mohli dovolit hru otestovat, s X1250 IGP z čipsetu 690G to byla prakticky neměřitelná slideshow.
Need for Speed: Pro Street
|
Poslední NFS naproti tomu dokáží ždímat výkon grafik o něco více, takže testujeme se standardním nastavením detailů. HD 3200 IGP podává slušný výkon, hra je plynulá i v 1280×800, výkonově je na tom lépe než obě mobilní grafiky, za Radeonem HD 3450 však již trochu zaostává.
Lost Planet: Snow
|
V Lost Planet se přihodila taková zvláštní věc, hra nás nepustila nad 1280×960. Ale nevadí, vyšší rozlišení by beztak nemělo význam testovat, na této velmi náročné hře si HD 3200 láme zoubky s výsledky zhruba na polovině výkonů běžné HD 3450.
Lost Planet: Cave
|
V testu Cave je to o fousek lepší.
Unreal Tournament 3
|
V Unreal Tournamentu 3 se opět v podstatě dá říci, že se potvrzují slova o tom, že pokud by majitel sáhl po lepším procesoru (nebo třeba jen DDR2-800 CL4 pamětech), dostane se nad pomezí 25 fps v 1024×768. Zejména to platí v případě, že by se rozhodl ubrat jen jednu či dvě třešničky z dortu na vizuální hostině, kterou hra předvádí.
A když už jsme se tedy v testu několikrát zmínili o nefunkčním Hybrid CrossFire režimu, podívejme se spolu ve stručnosti na to, jak podivně se zatím chová. Tentokrát jsme si vyzkoušeli Lost Planet v DirectX 10 variantě a k integrovanému Radeonu HD 3200 jsme přidali Radeon HD 3450 v PCI Express ×16 slotu.
Lost Planet DirectX 10 (1024×768) - Hybrid CrossFire
Snow
HD 3200 (IGP) |
fps |
HD 3200 + HD 3450 (IGP + PEG) |
fps |
HD 3450 (PEG) |
fps |
HD 3450 OC (PEG, 1,18GHz MEM) |
fps |
HD 3450 + HD 3200 (PEG + IGP) |
fps |
HD 3850 (PEG, 512MB DDR3) |
fps |
V testu Snow se nějaké to zrychlení v hybridním CrossFire koná s tím, že je dle očekávání lepší, je-li primární grafikou v tomto hybridním režimu ta mírně výkonnější, tedy plnohodnotná HD 3450.
Cave
HD 3200 (IGP) |
fps |
HD 3200 + HD 3450 (IGP + PEG) |
fps |
HD 3450 (PEG) |
fps |
HD 3450 OC (PEG, 1,18GHz MEM) |
fps |
HD 3450 + HD 3200 (PEG + IGP) |
fps |
HD 3850 (PEG, 512MB DDR3) |
fps |
Test Cave však ukazuje něco zcela jiného, a to značný propad výkonu v momentě, kdy k němu chce něco říci i druhá grafika. Svou roli v tom bude hrát i procesor, oba testy jsou obecně hodně odlišné, nicméně na příkladu této jedné hry je krásně vidět, že technologie „nějak“ pracuje, ale bohužel nevhodným způsobem, kdy na vině bude jistě režie celého systému, která značně převažuje nad renderovacím výkonem obou grafik. Hybrid CrossFire ale skutečně berte pouze jako první nástřel zajímavé technologie, která však s ohledem na velice nízké ceny mnohonásobně výkonnějších grafických karet nemá reálný význam, jak jsme se psali výše. Ostatně za měsíc s novými Catalysty, nebo třeba s příští generací čipsetu AMD s integrovanou grafikou, může být vše jinak.