Grafiky Arc mají i hardwarové problémy, v prvním pololetí dostupné nebudou
V první polovině týdne jsme se dozvěděli, že grafiky Arc potkaly nějaké problémy, v jejichž důsledku je vyloučeno vydání v současném kvartálu. Podle těchto zdrojů by k vydání desktopových modelů mohlo dojít v červnu. Problémem měl být nižší než očekávaný výkon (a stabilita) v DirectX 11 a OpenGL. Což by ukazovalo na ovladače.
Redakce webu RedGamingTech po zveřejnění těchto informací oslovila své zdroje, z nichž minimálně část pochází od výrobců (grafických karet / notebooků). Dva z těchto zdrojů se vyjádřily k době vydání a podle obou jsou zprávy o dostupnosti ve druhém kvartálu v podstatě neaktuální. Druhý upřesnil, že se aktuálně mluví o třetím až čtvrtém(!) kvartálu. Třetí pak konstatoval, že softwarové problémy (ovladače) jsou jen menšinovým důvodem zpoždění a hlavní zádrhel tkví v hardwaru.
Takto výrazný odklad už by sám o sobě indikoval potřebu vzniku nové revize GPU a zprávy o hardwarových problémech tomu více-méně nasvědčují. Tyto problémy se mají týkat spotřeby. Křivka závislosti taktů a spotřeby se zkrátka ohýbá příliš a relativně malé zvýšení taktů (potřebné pro dosažení cíleného výkonu) znamená obrovský nárůst spotřeby. To by nemusel být až tak zásadní problém v desktopu, kde lze osadit výkonnější chladič, ale GPU to činí nepoužitelným v očích výrobců notebooků. Tam totiž reálný hardware s takty nastavenými tak, aby ho bylo možné efektivně uchladit, hluboce podstřeluje výkonnostní cíle, které Intel svým partnerům předkládal.
Z toho by se dalo usuzovat, že nová revize má hlavně snížit spotřebu, respektive vyladit energetickou efektivitu do stavu, ve kterém bude vůbec možné čipy do notebooků osadit. Podle těchto zdrojů měl Intel s Arc jeden dlouhodobý a jeden krátkodobý cíl.
Tím dlouhodobým je vytlačit (v rámci možností) Nvidii z notebooků. Což s hardwarem, který na 6nm procesu (tj. o plnou generaci novějším) nezvládá dotáhnout ani 8nm generaci Nvidie, nelze. Prakticky to nelze považovat ani za začátek cesty k tomuto cíli, neboť pokud na nejnovějším procesu (který je PC hardwaru dostupný v prvním pololetí roku 2022) nemůže Intel nabídnout ani poměr spotřeba / výkon, který by se alespoň blížil 8nm hardwaru Nvidie, pak by mělo vydání takového produktu přesně opačný efekt. Uživatelé by si o to víc uvědomili, jak jek hardware Nvidie dobrý, když čipy z roku 2020 vyrobené na 8nm procesu o parník překonávají 6nm čipy Intelu z roku 2022.
Druhý cíl, spíše krátkodobý, se týkal desktopu a mělo jít o nabídku hardwaru mainstreamového výkonu (cca na úrovni GeForce RTX 3060 Ti) za výhodnější cenu. Snad o něco podobného, jako byl Radeon RX 480 ve své době. Lze očekávat, že by zákazníci při výhodné ceně přimhouřili oko nad nějakým tím wattem navíc, ale s ohledem na to, jak všechny tři zdroje zdůrazňují potíže se spotřebou a odpadním teplem, nejde nejspíš jen o nějaký ten watt.
Shrnuto podtrženo, pokud jsou tyto informace objektivní, nelze očekávat vydání dříve než koncem léta, tedy v době, kdy půjde na trh Lovelace od Nvidie. Což je 5nm generace. Očekává se od ní téměř 2× lepší poměr spotřeba / výkon oproti současným GeForce. Kterým je první generace Arc na míle vzdálena. O kvartál později pak přijde AMD RDNA 3, která u 5nm modelů posune poměr spotřeba / výkon více než 2×. Vydání Intel Arc bude v takové situaci pro Intel značně složité.
Zdroje nicméně hovoří o tom, že Intel zůstává značně optimistický co se týče informací o druhé generaci grafických karet Arc, do jejíhož vývoje lije velké peníze. Ta už by se prý měla konkurenční nabídce přiblížit.