Haswell nabídne podporu 16k JPEGu a 4k videa
Alespoň tak na nás působí zpráva serveru VR-Zone o multimediální výbavě procesorů z rodiny Haswell. Nebudeme vás zdržovat čtyřmi odstavci omáčky k jednomu odstavci faktů - zkusíme si naopak trochu rozvést ta fakta. Pokud byste si potřebovali udělat představu o rozdílech v nárocích jednotlivých standardech rozlišení, nahlédněte do následující tabulky:
standard | rozlišení | plocha | srovnání |
---|---|---|---|
VGA | 640×480 | 0,31 MPix | 15 % |
SD (NTSC) | 720×480 | 0,35 MPix | 17 % |
SD (PAL) | 720×576 | 0,42 MPix | 20 % |
720p | 1280×720 | 0,92 MPix | 44 % |
1080p | 1920×1080 | 2,07 MPix | 100 % |
WUXGA | 1920×1200 | 2,30 MPix | 111 % |
WQXGA | 2560×1600 | 4,10 MPix | 198 % |
4k | 4096×2304 | 9,44 MPix | 456 % |
16k × 16k | 16000×16000 | 256 MPix | 1237 % |
Za zmínku stojí, že 4k standard prozatím není pevný a jde tedy spíš o kategorii, do které spadají obrazová rozlišení o zhruba čtyřech tisících pixelů horizontálně. Konkrétní hodnotu, kterou v tabulce uvádíme, má podle VR-Zone podporovat integrované GPU procesoru Haswell. To přesně odpovídá systému společnosti Red One a mírně přesahuje rozlišení Dalsy (4096×2048) a standardů Digital cinema 4K.
Zahrnutá ale bude i hardwarová dekomprese pro formáty MPEG, JPEG a MJPEG. Asi nejzajímavější je, že tedy nepůjde pouze o video, ale k dispozici bude i akcelerace pro statické obrázky ve formátu JPEG až do rozlišení 16k × 16k. Jsme velice zvědaví, jak tuhle vlastnost dokáže Intel přenést do praxe - právě od toho se bude odvíjet její praktický přínos. I když dekomprese statického JPEGu není nijak náročná (načtení 30MPix JPEGu je u současných procesorů záležitostí zhruba desetiny sekundy), může se hardwarová akcelerace s ohledem na stále narůstající rozlišení digitálních fotoaparátů hodit. Dokážeme si představit, že by mohla o nějaké to procento zvýšit skóre v benchmarcích, které testují rychlost při zobrazování webových stránek. Klíčem k úspěchu této technologie ale bude hlavně implementace, která zaručí nezávislost na aplikaci. Bez ní (například s podporou na úrovni jednoho prohlížeče obrázků dodaného Intelem) by nás příliš neuchvátila :-).
Třetí inovace se bude týkat hlavně kvality videa a hardwarové podpory technologií, jejichž absence se v současnosti odráží i na skóre testu HQV Benchmark. Jde především o rozšířený post-processing, který má nabídnout lepší deinterlacing, redukci šumu, doostření nebo úpravu pleťových odstínů - tedy efekty, které zatím chyběly nebo byly oproti grafickým čipům AMD a Nvidie podporované na kvalitativně nižší úrovni. Haswell údajně zvládá i stabilizaci roztřeseného videa - obdobu konkurenčního AMD Steady Video, dále color gamut mapping (který po hardwarové stránce podporuje i AMD od GPU řady HD 6000) nebo hardwarovou podporu pro konverzi snímkové frekvence (pro video odesílané na různá zobrazovací zařízení).
Uvedení těchto funkcí právě na Haswellu koresponduje se staršími zprávami. Mluvilo se totiž o zahrnutí instrukčního setu Larrabee. Je možné, že grafické jádro bude zakládat na setu vektorových jednotek této architektury a využívat ho mimo jiné i pro potřeby zpracování videa.