Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

IDF 2010: Intel hovoří o „Sandy Bridge“ (+ videa)

Intel „Sandy Bridge“ die
Na právě probíhajícím Intel Developer Foru hovoří Intel o mikroarchitektuře „Sandy Bridge“ a dá se říci, že mnohé z toho, co si dosud štěbetali vrabci na střeše, se potvrzuje. „Nehalem“ – to byla u Intelu v podstatě taková revoluce. Byly jí i procesory Core 2 Duo a Core 2 Quad, protože předchozí generace postavená na mikroarchitektuře „Netburst“ by se dala právem označit za jedno z nejtěžších (ne-li přímo nejtěžší) období Intelu na trhu x86-kompatibilních procesorů. Intel jej však ve zdraví přežil (čím si to zasloužil, to nechme úřadům, případně koňovi) a nyní si neohroženě a v poklidu připravuje procesory, které i přes pár zajímavých inovací již nebudou revoluční, ale pouze evoluční…

„Sandy Bridge“ je totiž skutečně víceméně „Nehalem“ dotažený k dokonalosti. Procesor má čtyři jádra, paměťový řadič, PCI Express řadič i grafiku na jednom kousku křemíku, se zbytkem systému komunikuje skrze rozhraní, na něž Intel nikomu nedal licenci (tedy DMI), takže mu nikdo nemůže fušovat do čipsetového byznysu a integrace grafiky přímo do procesoru mu ještě hezkou chvíli udrží i prvenství na trhu grafik. Dokonce už má pro svou „skutečnou integraci grafiky do procesoru“ i hezké marketingové označení. Zatímco AMD tomu říká „Fusion“ a hodlá to uvést na trh pod marketingově ne příliš vábným označením „APU“ (Accelerated Processing Unit), Intel hovoří o „Visibly Smart“ mikroarchitektuře.

2nd Generation Intel Core Processors - Visibly Smart

Z obrázku si můžete udělat představu o tom, jak se budou nové procesory značit, tedy že máme tu čest s novými logy pro „procesory Intel Core druhé generace“. Co je však o něco zajímavější, je vnitřní uspořádání částí celého čipu. „Sandy Bridge“ totiž není jen „Nehalem“ s integrovanou grafikou, to vše uspořádané na jednom kousku křemíku místo na dvou jako doposud. Intel využil integrace a vnitřní části spojil vám nejspíše dobře známou „prstencovou sběrnicí“ alias „ring bus“, která „se točí“ kolem L3 cache. To mimo jiné znamená přesně to, co si asi sami odvodíte: integrovaná grafika má přímý přístup do L3 cache, což by ji mělo značně urychlit (datový tok pro grafiku se zvýší prý 4× až 5×). Jak moc, to si vyzkoušíme, až nám vzorek procesoru dorazí do redakce.

Procesor „Sandy Bridge“ bez heatspreaderu

Dalším logickým vyústěním této integrace je vylepšení technologie Turbo Boost. Sice se něco podobného objevilo už v mobilních verzích „Nehalemu“, ale tady to Intel ještě vylepšil. Turbo Boost počítá s tím, že může v rámci spotřeby celého čipu hýbat jak s taktem jednotlivých jader, tak i s takty grafiky. Opět se předpokládá, že obojí naplno nepoběží, obvykle buďto potřebujete „hodně grafiky“, nebo „hodně procesoru“. Názorně o tom na IDF hovořil David Perlmutter (Executive Vice President a General Manager z Intel Architecture Group).

Ať tak či onak, integrovaná grafika v procesoru Intel je pořád „jen grafika“. Nečekejte GPGPU využití, to raději Intel implementuje novou specializovanou instrukční sadu do procesoru. A faktem je, že v Core i7 nové generace cosi nového skutečně najdeme. Na IDF byla předvedena ukázka práce s obrázky (první polovina videa) a kódování FullHD videa (druhá polovina) s datovým tokem 30 Mbit/s do něčeho menšího pro iPhone za pomoci aplikace Media Espresso od společnosti Cyberlink (možná bystrému oku neunikne, že kódované video na notebooku s procesorem Core druhé generace má krapet jiný poměr stran v porovnání s videem na druhém notebooku, ale nebudeme z toho raději nic vyvozovat, ostatně ono to vypadá, že i ty aplikace možná nebudou stejná verze).

Neméně zajímavé je i využití vektorových instrukcí, tedy AVX (Advanced Vector Extension). Tentokráte aplikace pro návrh interiéru od Yuan Fang na jednom počítači používala SSE instrukce a na druhém AVX. Výsledek benchmarku prezentuje modrý proužek, což je indikátor průběhu, s využitím AVX stačila na jeho dokončení polovina času.

Máte-li zájem a Microsoft Silverlight, můžete si prohlédnout celou prezentaci Davida Perlmuttera, z níž uvedené tři ukázky pocházejí (vedle videa běží i prezentační slajdy).

WIFT "WIFT"

Bývalý dlouholetý redaktor internetového magazínu CDR-Server / Deep in IT, který se věnoval psaní článků o IT a souvisejících věcech téměř od založení CD-R serveru. Od roku 2014 už psaní článků fakticky pověsil na hřebík.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku IDF 2010: Intel hovoří o „Sandy Bridge“ (+ videa)

Středa, 15 Září 2010 - 10:13 | terrorist | presneji receno vsechny, ale nejake z nich pujdou...
Středa, 15 Září 2010 - 10:12 | terrorist | nikdo nerika, ze to ma pocitat grafika - "...
Středa, 15 Září 2010 - 10:08 | terrorist | predpokladam ze ani ty ani JVc jste nevideli...
Středa, 15 Září 2010 - 09:54 | webwalker | Nějaké asi ano, ale rozhodně to nebude nic...
Středa, 15 Září 2010 - 09:48 | webwalker | To, že SB bude mít podporu OpenCL, ještě...
Středa, 15 Září 2010 - 08:13 | Ludek Jelinek | Ve hrach - a to jako tyhle grafiky jsou zamerene...
Úterý, 14 Září 2010 - 18:44 | JVc | nevim o cem se tady vsicni bavi(obecne neformalne...
Úterý, 14 Září 2010 - 16:24 | terrorist | nejen to, sandy bridge bude podporovat i OpenCL 1...
Úterý, 14 Září 2010 - 16:21 | WIFT | Jak se dá u intelácký grafiky na HDMI výstupu...
Úterý, 14 Září 2010 - 16:18 | Ondar | Ale na THG píšou: The graphics core is “DX10+”,...

Zobrazit diskusi