Intel kupuje firmu Havok, tvůrce fyzikálního engine
Tak trochu jako blesk z čistého nebe působí oznámení na webu společnosti Intel o tom, že podepsali dohodu s firmou Havok o jejím odkoupení. Havok se tak v brzké době stane kompletním vlastnictvím Intelu. Procesorový gigant se tak stává majitelem firmy, která stojí za fyzikou ve hrách jako Oblivion, Half-Life 2, Halo 2, Lost Planet a desítkách dalších. Podmínky koupě (zejména cena) zveřejněny nebyly, Havok bude nadále operovat jako samostatná divize Intelu.
Tolik tedy hlavní dva aktéři, ale neméně nás bude zajímat, jak se akvizice dotkne dalších, kteří jsou s Havokem tak či onak spjati. Tím samozřejmě myslím firmy Ageia, AMD/ATI a nVidia. Ageia se jistě dostane do složitější pozice, než ve které je nyní, protože když nyní bude za Havokem stát celá gigantická mašinérie Intelu a daleko větší kapitál, lze čekat pravděpodobněji spíše odliv vývojářů od PhysX (byť dojít k němu nemusí). ATI se pak možná dostává do složitější pozice v rámci implementací Havoku do svého GPGPU portfolia s ohledem na to, že Intel je přímým konkurentem AMD a tihle dva si nic nedarují. Otázkou tak bude, co/jak má/měla AMD (ATI) s Havokem nasmlouváno a jak toto bude v nadcházejících měsících řešeno. Horší pozici možná může mít i nVidia, která na jedné straně asi moc netouží podporovat platformu firmy (AMD), která vyvíjí konkurenční GPU (ATI) a na stranu druhou také potřebuje běžící Havok na svých GPU (zejména pokud jím bude disponovat ATI). To však znamená jednat s Intelem, kterému se mimo jiné jistě nelíbí současné aktivity na poli čipsetů s integrovanou grafikou. Nemohu se zbavit dojmu, že koupě Havoku byl vcelku dobrý tah. Ale všechny tyto dohady závisí na pořádném rozjezdu fyziky na GPU, o čemž se zatím stále spíše jen povídá.