Intel Larrabee vypadá jako x86 GPU. Anebo ne ?
Co to tedy vlastně „Larrabee“ je? Je to CPU, nebo GPU? Kromě toho, že jsme si projekt „Larra Bee“ volně počeštili jako „Včelka Mája“ ;-), bychom asi volili novou zkratku HPU, protože skutečně půjde o jakýsi hybrid, který zvládne … nechceme říci přímo „všechno“, ale ono to není až tak úplně daleko od pravdy. Pojmem „Larrabee“ však Intel v první řadě označuje architekturu, kterou nazývá termínem „Visual Computing Architecture“. Jak si můžete na obrázku všimnout, bude se skládat z mnoha jader postavených na instrukční sadě x86, která se dnes běžně používá v drtivé většině procesorů od všech tří největších výrobců (i když v případě VIA je to slovo „třetí největší“ takové hodně relativní). K x86 budou přidány další instrukční sady, zejména se počítá prakticky s novou vektorovou jednotkou (VPU) a instrukcemi, což by mělo umožnit rychleji zpracovávat výpočetně náročné úlohy. Každé jádro bude mít nějakou tu vlastní cache, ke všemu se pak přidá velká společná cache, kterou by měl být procesor „Larrabee“ doslova protkán.
Vznikne vysoce programovatelná x86-kompatibilní záležitost, jejíž architektura je právě díky „hardware coherent cache designu“ škálovatelná až do výkonu jednoho teraFLOPSu. „Larrabee“ počítá také s podporou API jako DirectX nebo OpenGL. V reálu tak nepůjde ani o náhradu grafiky, ani procesoru, ale o něco mezi, výsledek by však měl spíše inklinovat k napomáhání počítání věcí souvisejících s grafikou. Prostě „Visual Computing Architecture“. A možná tím Intel zahájí éru úplně nového přístupu ke grafickým záležitostem.
„Larrabee“ slibuje věci jako Global Illumination, tedy DirectX 10.1 specialitky jako z Radeonů HD 3800. Bude zvládat i modelově založené počítání vhodné zejména pro fyzikální výpočty (asi už tedy víme, proč Intel koupil firmu Havok). Vše budou doprovázet příslušné verze firemních softwarových nástrojů. Intel tak má příslib produktu, který pokryje široké spektrum nejen GPGPU nasazení a budeme velmi zvědaví, co proti němu postaví AMD (Close To Metal) nebo nVidia (která koupila Ageiu a má CUDA).
Už asi tušíte, že „Larrabee“ má hodně společného s 80jádrovým TeraFLOPSovým procesorem, který byl společností Intel předveden už na podzim roku 2006. Také se nedá úplně vyloučit, že by chtěl Intel postavit čip schopný po všech stránkách nahradit třeba i Cell Broadband Engine, jehož 45nm variantu by měla firma IBM údajně již brzy představit. Oproti Cellu by však „Larrabee“ mělo být více univerzální, výkonnější a obecně „šikovnější“, i když Intel samozřejmě žádné srovnání s jakýmikoli produkty jiné firmy nepoužívá. Vzorky „Larrabee“ chce firma předvádět ještě letos a v příštím roce by mohl být zahájen i prodej, takže se snad do té doby dozvíme, jaký záměr vlastně v reálu Intel s „Larrabee“ má. Rozhodně však můžeme říci, že jde o něco nového, co se v portfoliu Intelu zatím nikam dost dobře zařadit nedá. Zároveň nevylučujeme, že by nám zase něco uniklo a že třeba stojíme na kusu filcu, před nímž je umístěn našim zrakům neviditelný nápis „klíč je pod rohožkou“.