Intel ukázal prototyp samostatného GPU, ale to vlastně není zajímavé
Intel ukázal prototyp samostatného čipu, který vychází z architektury Gen9. To je stejná generace, na které jsou postavené aktuální integrované grafiky. Některé prvky jsou ovšem vylepšené, například dvě sady (sub-slice) grafických jednotek EU jsou vylepšené, jedna je klasická. Každý sub-slice obsahuje šest EU (nikoli osm jako v integrované podobě jako třeba u Kaby Lake), což je celkem 18, z toho 12 „nových“ a 6 „starých“. Nechybí integrovaný regulátor napětí a logika pro řízení spotřeby.
Čip dosahuje 64 milimetrů čtverečních a skládá se z 1,5 miliardy tranzistorů, což je na jeho výkonnostní poměry poměrně dost. Důvod spočívá v tom, že integruje vyšší množství SRAM. Čip dokáže běžet na 50 MHz při napětí 0,51 V a na 400 MHz při napětí 1,2 V.
Pokud bychom rozebírali architekturu grafického jádra dále, pak se každá EU skládá ze dvou vektorových jednotek, každá je 128bit čtyřcestná (FP32). Při 18 EU tedy hovoříme o 18 × 2 × 4 = 144 FP32 ALU. Intelu však nejde ani tak o výkon jako takový, na čipu testuje chování při různém napětí, energetické nároky, energetickou efektivitu, řízení spotřeby a další charakteristiky související s napájením, úspornými technologiemi a chováním výrobního procesu.
Co je na tom vlastně tak zajímavého? Leckteré weby o prototypu informují jako o novém začátku samostatných grafik Intelu, počátku jejich vývoje a dávají ho do souvislosti s nástupem nového šéfa grafického oddělení Rajou Kodurim. Realita je ale taková, že nic z toho s čipem nesouvisí, respektive čip nesouvisí s ničím z toho. Pokud si spočtete, kolik času je třeba na návrh a realizaci, vyjde vám, že jde o výsledek plánů, které běžely dávno před tím, než Koduri do Intelu nastoupil. Podstatnou informací v tomto směru pak je, že nejde ani o první samostatný čip, ani o nic, co by startovalo novou éru, protože stejně tak jako nyní Intel na ISSCC prezentuje samostatný 14nm čip postavený na architektuře integrovaných grafik, tak před čtyřmi roky na ISSCC prezentoval samostatný 22nm čip postavený na architektuře tehdejších integrovaných grafik. Se snahami vstoupit na trh samostatných herních grafických karet to nemá nic společného, čip je prostě testovací platformou pro zkoušení a ověřování technologií.
Jinými slovy, tento čip je zajímavý jen potud, pokud vám přišly zajímavé specifikace uvedené nad čarou, které až na několik drobností platí pro integrované grafiky Intelu vydané za poslední tři roky. Na jeho existenci jako takové už toho příliš zajímavého není - rozhodně ne v tom směru, v jakém ho prezentují některé zdroje, tedy ve spojitosti s R. Kodurim nebo novými projekty. S tím nesouvisí.