Jak vypadá podpora Nvidia Maxwell GPU v Linuxu (květen 2014)
Předně musím zmínit, že linuxové jádro verze 3.15 tu ještě není, zatím je na světě 6 dní staré vydání 3.15-rc5, ale je jasné, že finální se blíží. S touto verzí přijde i novější nouveau
, open-source a převážně reverzním inženýrstvím vznikající ovladač pro grafiky Nvidia od generace Riva TNT po nejnovější Maxwell.
Právě Maxwell dostane konečně podporu DRM (Direct Rendering Manager), ale takovou polovičatou, nastavování funguje, ale z hlediska kódu je nutno se ještě spoléhat na mikrokód/firmware z binárního ovladače Nvidie. Z hlediska Gallium3D / Mesa části ovladače je zde také počáteční podpora (mj. zahrnutí Shader Modelu 5.0 pro Maxwell), díky Benu Skeggsovi z Red Hatu, ale nadále platí: zázraky nečekejme. Podpora je postavena na kódu pro generace Fermi a Kepler.
Když se však podíváme na soupis věcí podporovaných ovladačem nouveau pro jednotlivé generace GPU Nvidia, pak poslední sloupeček patřící právě Maxwellu zatím svítí hlavně červenou či oranžovou barvou. Maxwell, stejně jako Fermi a Kepler, trápí hlavně absence podpory re-clockingu, tedy snižování taktů GPU/RAM, tedy řízení napájení.
Ostatně můj názor je ten, že na světě, kromě experimentátorů, není nikdo, kdo by si koupil Maxwell generaci proto, aby ji na Linuxu provozoval s otevřeným ovladačem Nouveau. Nvidia má velmi solidní podporu ve svém uzavřeném ovladači a jelikož jednou z hlavních výhod Maxwellu oproti Kepleru je právě daleko propracovanější power-management, byla by to celé marná investice.
GeForce GTX 750 lze dnes koupit kolem 2 700 Kč, model GTX 750 Ti vyjde zhruba na 3 300 Kč. Nadále se jedná o asi nejvýhodnější herní grafiku pro Linux z hlediska poměrů ceny, výkonu a spotřeby (samozřejmě pokud má člověk velký rozpočet a netrápí jej ani kWh, pak lze sáhnout klidně třeba po GeForce GTX Titan Black). Ale jedině s binárním ovladačem od Nvidie, který má ostatně nejkomplexnější podporu OpenGL, jež je pro Linuxové hraní stěžejní.