4k video iPhone X je hezké, ale trochu kýčovité
Pokud byste chtěli vědět, jak je iPhone X vhodný k natáčení videa, máte celou řadu možností, jak to zjistit. Tak třeba nakouknout do databáze DxO Labs. Zjistíte, že dostal celkem 97 bodů, takže Google Pixel 2 zůstal v celkovém skóre nepřekonán. V čem je iPhone X na špičce, je dílčí fotografické skóre (101), naopak celkový výsledek táhne trochu dolů video skóre s 89 body. Přitom se co do slovní kvality videa na webu objevují superlativy. Jak to tedy je?
První výsledky ukazují, že 60FPS 4k videozáznam iPhone X je vizuálně lepší než v případě iPhone 8. U toho s přepnutím z 30 na 60 FPS při ne zcela dokonalých světelných podmínkách výrazně vzroste šum - což by s ohledem na kratší expoziční dobu kompenzovanou vyšší citlivostí dávalo smysl - ale také klesne dynamický rozsah a začnou se objevovat přepaly i tam, kde při 30 FPS nebyly.
U iPhone 8 vznikají při 60FPS záznamu 4k videa ve světlých scénách přepaly, které při 30 FPS neexistují (viz střechy), naopak při tmavších scénách, kde přepaly nehrozí, je znát šum (více viz AppleInsider na YouTube)
Tímto podle všeho modul iPhone X netrpí, nebo alespoň ne natolik, aby si toho první testující všimli a přimělo je to k realizaci podrobnějšího srovnání. Naopak se zdá, že dynamický rozsah je u nového iPhonu velmi silná stránka. Nejen ta. Právě překvapivě pěkné výsledky přiměly redakci webu Fstoppers k přímému srovnání 4k videa iPhone X oproti 4k videu Panasonic GH5, vysoce hodnocenému fotoaparátu zaměřenému právě na podporu 4k videa.
Celé srovnávací video najdete v závěru článku. Pokud výsledky shrnu, pak samozřejmě Panasonic GH5 nabízí lepší obrazovou stabilizaci, vyšší kvalitu při zoomu, méně artefaktů, více detailů. Video z iPhone X ale nabízí překvapivě vysoký dynamický rozsah a - čeho se autor srovnání cení nejvíce - velice živý barevný vzhled. Ze vzhledu je evidentní, že zatímco Panasonic GH5 pouze neutrálně zaznamenává a nechává případnou úpravu na vkusu editora, iPhone X rovnou aplikuje automatické úpravy, které by bylo možné charakterizovat jako prosvětlení stínů, ztmavení světlých částí, zvýšení saturace ztmavených (původně světlých) částí obrazu, což vytváří sytě modrou oblohu a výrazné zvýšení mikrokontrastu, což dodává určitou jiskru scénám zaznamenaným při zatažené obloze a ve stínu. Celkové vyvážení barev je v případě iPhonu o něco chladnější, ale to je charakteristika, kterou lze snadno upravit, cítí-li autor potřebu.
Druhá věc ovšem je, že zvýšený mikrokontrast a automatické úpravy světel a stínů (kterými se Apple úspěšně pokouší emulovat výstup profesionálních kamer a zajistit živost i scénám natočeným mimo sluneční světlo, které jinak bývají ploché a nevýrazné) jsou charakteristiky, které už nelze vzít zpět. Autoři videa vnímají obrazovou kvalitu iPhone X jako dostatečně vysokou na to, aby bylo možné telefon využít jako profesionální nástroj k záznamu videa - s čímž lze souhlasit - ale opomíjejí už, že v okamžiku, kdy je žádoucí určitou scénu zachytit pokud možno reálně - a nikoli „hezoučky“ - nastává problém.
Jako ukázku extrémního rozdílu autor prezentuje záznam cihlové zdi pomocí iPhone X (vlevo) a Panasonic GH5 (uprostřed) s tím, že vzhledu iPhonu nebyl schopný žádnými úpravami u Panasonic GH5 dosáhnout. Ve skutečnosti to není takový problém, právě toto srovnání ukazuje, že iPhone X výrazně zvyšuje mikrokontrast, na což existuje řada nástrojů. S různými postupy se lze výstupu iPhone X více či méně přiblížit - vpravo jsem přidal ukázku z Panasonicu GH5 v zeleném výřezu upravenou efektem horní propust a v modrém HDR tónováním. Z principu tedy není problém mikrokontrast zvýšit, pokud je předloha kvalitní (což v případě GH5 je), nicméně problém je, pokud je žádoucí moc vysoký mikrokontrast snížit. To už bez ztráty detailů nebo vzniku artefaktů příliš dobře nejde.
iPhone X tedy video docela výrazně upravuje, což nakonec 99 % uživatelů ocení, protože dostanou líbivý výstup bez potřeby nějaký dalších úprav, na které nemusejí mít software, čas a znalosti. Předkládat ale tento výstup jako profesionálně využitelný, by bylo příliš nekritické, protože profesionál může mít jiný požadavek, než aby výstup byl automaticky upravený do přehnaně líbivé podoby. Zkrátka aby nebyl - jak by řekli staří Čechové - tak přepíčený.