Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Larrabee 2 (2009)

Intel Larrabee - Knights Ferry (2011)
Ale věřte tomu :-) Intel o projektu mluvil jako o hotové věci už v první polovině roku 2007. I po čtyřech letech ale připomíná spíš vývoj Duke Nukem Forever než kartu, pro kterou byste si mohli zajít do obchodu. Intel zatím neprodal jedinou, zato strategii i název stihl změnit několikrát. A protože tu máme další aktualizaci obchodních plánů, mohli bychom si celé ty čtyři roky pěkně shrnout…

Kapitoly článků

2009

Pak už bylo ticho až do května (máj) 2009. Začátkem měsíce se objevil rozmazaný snímek jádra, jehož analýzou se zjistila přítomnost 32 bloků výpočetních jednotek a 8 bloků čehosi, co vypadalo na texturovací jednotky. Rozhodně to však byla nová konfigurace. Novinka vyvolala další vlnu naděje v příchod grafických karet od Intelu - opět bohužel lichou.

Intel Larrabee die (2009)

Koncem května (máj) jsem se od nejmenovaného zdroje dozvěděl, že právě Microsoft při úvahách o nadcházející verzi herní konzole Xbox vzal jako jednu z možností v potaz i LRB. Když ale zjistil, že konfigurace, která by splňovala vytyčené výkonnostní požadavky, by konzumovala kolem 2 kW, řekl Intelu ne (i kdyby se spotřeba o generaci novějším výrobním procesem stáhla na polovinu, stále by byla neakceptovatelná).

Architektura Intel Larrabee: budoucnost

Krátce nato se objevila zpráva, podle níž je 32-jádrový čip vyráběn na 32nm procesu a další generace přijde na 22nm. Opět neoficiální cestou se dostala ven informace od jednoho z partnerů Intelu, která jako první nastínila něco o výkonu. Podle materiálů, které prý od Intelu dostal, je výkon LRB srovnatelný s GeForce GTX 285. Můžeme si připomenout, že toto se stalo v červnu (jún) 2009, to znamená v době, kdy Nvidia GT200 byla rok na trhu a do vydání AMD Radeonu HD 5870 zbývaly tři měsíce. Nenašel se však nikdo, kdo by věřil informaci o výkonu na úrovni GTX 285. O objektivitě interních prezentací pro obchodní partnery si nikdo iluze nedělal. Vzalo se tedy v potaz, že 32nm model zřejmě v nejlepších situacích bude schopný konkurovat rok starému high-endu Nvidie.

IDF 2009: Intel Larrabee -update

Za zmínku stojí ještě úsměvná praktika roku 2009, která by se dala nejlépe vystihnout slovy: „Zajímá vás Intel Larrabee? Ptejte se Nvidie.“ V srpnu vyšel jubilejní desátý rozhovor s některým ze zástupců Nvidie na téma LRB (tehdy odpovídal Bill Dally, šéfinženýr Nvidie, pro server PCGamesHardware). V září se konala předváděčka raytracing dema napsaného v C++, během října nás postrašili možným příchodem GPGPU virů, a pak už jen v prosinci Intel oznámil, že zákazníci mají po žížalkách, protože se nic vydávat nebude. Oficiální zdůvodnění uvádělo skluz softwarového i hardwarového vývoje proti plánu, nicméně neveřejně se mluvilo o slabém výkonu.

Kapitoly článků

Diskuse ke článku Intel Larrabee, tedy Knight's Corner, půjde do prodeje

Čtvrtek, 23 Červen 2011 - 21:06 | JVc | Naprosty souhlas s tretim odstavcem, takto ma...
Čtvrtek, 23 Červen 2011 - 01:19 | A A | No tak kvantovou fyziku na modelovani optiky ve...
Středa, 22 Červen 2011 - 23:23 | Mem | Dík
Středa, 22 Červen 2011 - 22:29 | ptipi | Rýt zrovna do intelu, že nadhodnocuje svůj...
Středa, 22 Červen 2011 - 22:01 | r23 | Aby to bylo skutečně realistické, bude třeba...
Středa, 22 Červen 2011 - 16:27 | Pavel Francírek | Ukazuji to na ISC'11, tak uvidime. A koukam...
Středa, 22 Červen 2011 - 16:04 | HKMaly | Wing Commander neni jedina hra z vesmiru ... a...
Středa, 22 Červen 2011 - 15:56 | Benjamin | Kdybych chtěl bych škodolibý, "opravil...
Středa, 22 Červen 2011 - 15:06 | NRX | Heh, pravdupovediac som si tých slovenských v...
Středa, 22 Červen 2011 - 13:49 | no-X | Není to invence autora, v materiálech Intelu z...

Zobrazit diskusi