Larrabee 2 (2009)
Kapitoly článků
2009
Pak už bylo ticho až do května (máj) 2009. Začátkem měsíce se objevil rozmazaný snímek jádra, jehož analýzou se zjistila přítomnost 32 bloků výpočetních jednotek a 8 bloků čehosi, co vypadalo na texturovací jednotky. Rozhodně to však byla nová konfigurace. Novinka vyvolala další vlnu naděje v příchod grafických karet od Intelu - opět bohužel lichou.
Koncem května (máj) jsem se od nejmenovaného zdroje dozvěděl, že právě Microsoft při úvahách o nadcházející verzi herní konzole Xbox vzal jako jednu z možností v potaz i LRB. Když ale zjistil, že konfigurace, která by splňovala vytyčené výkonnostní požadavky, by konzumovala kolem 2 kW, řekl Intelu ne (i kdyby se spotřeba o generaci novějším výrobním procesem stáhla na polovinu, stále by byla neakceptovatelná).
Krátce nato se objevila zpráva, podle níž je 32-jádrový čip vyráběn na 32nm procesu a další generace přijde na 22nm. Opět neoficiální cestou se dostala ven informace od jednoho z partnerů Intelu, která jako první nastínila něco o výkonu. Podle materiálů, které prý od Intelu dostal, je výkon LRB srovnatelný s GeForce GTX 285. Můžeme si připomenout, že toto se stalo v červnu (jún) 2009, to znamená v době, kdy Nvidia GT200 byla rok na trhu a do vydání AMD Radeonu HD 5870 zbývaly tři měsíce. Nenašel se však nikdo, kdo by věřil informaci o výkonu na úrovni GTX 285. O objektivitě interních prezentací pro obchodní partnery si nikdo iluze nedělal. Vzalo se tedy v potaz, že 32nm model zřejmě v nejlepších situacích bude schopný konkurovat rok starému high-endu Nvidie.
Za zmínku stojí ještě úsměvná praktika roku 2009, která by se dala nejlépe vystihnout slovy: „Zajímá vás Intel Larrabee? Ptejte se Nvidie.“ V srpnu vyšel jubilejní desátý rozhovor s některým ze zástupců Nvidie na téma LRB (tehdy odpovídal Bill Dally, šéfinženýr Nvidie, pro server PCGamesHardware). V září se konala předváděčka raytracing dema napsaného v C++, během října nás postrašili možným příchodem GPGPU virů, a pak už jen v prosinci Intel oznámil, že zákazníci mají po žížalkách, protože se nic vydávat nebude. Oficiální zdůvodnění uvádělo skluz softwarového i hardwarového vývoje proti plánu, nicméně neveřejně se mluvilo o slabém výkonu.