Microsoft a jeho pokusy v holografii přináší další ovoce
Kámen úrazu Holodesku bylo totiž samotné provedení zobrazení hologramu – bez speciálního skla nebylo možné projekci lidským okem vůbec vidět. I když se bez pochyby jednalo o velmi dobrý koncept, měl své podstatné nedostatky (ať už výše zmíněnou nemožnost absence projekčního skla, tak například problematické snímání rukou, které se mohly navzájem stínit).
V Microsoft Research se tak rozhodli jít dál a i tak trochu jinak – pohleďme na nový projekt Vermeer. Ten řeší to nejdůležitější, problém s projekcí do prostoru. Již žádné sklo ani speciální brýle nejsou potřebné – prostorová 360° holografie, kterou však stále do podoby hologramu známého z filmové ságy Hvězdné války čeká ještě dlouhá cesta. :)
Princip projektu Vermeer je založen na známé optické iluzi gadgetových hraček (tzv. mirascope), kterou lze pro tento účel skvěle využít – tedy obraz „vznášet“ v prostoru. Mirascope používá dvě parabolická zrcadla, která jsou společně vložena do jednoho výřezu. Objekt se jeví jako vznášející, a to právě díky způsobu, jakým se světlo odráží uvnitř onoho výřezu.
Týmu Microsoft Research se podařilo ještě obohatit mirascope světelným projektorem a difuzorem. Je tedy možné renderovat až 3000 snímků za vteřinu, což umožňuje emulovat 192 různých pohledů najednou při 15FPS. Použití zrcadel však umožňuje ještě jednu pikantnost – virtuální projekty ovládat. IR reflektor pozoruje projekci kamer uvnitř mirascope a je tak schopný sledovat virtuální obraz ruky, tedy jak konkrétně ovlivňuje výsledný virtuální obraz. A na základě toho vyhodnotit, jak může hologram (samozřejmě na základě nějakého algoritmu) reagovat.
Jestli je toto lepší cesta, než jakou nastolil projekt Holodesk, nelze jednoznačně říct, každopádně koncept je to určitě velmi zajímavý a kombinace s Kinect technologiemi do budoucna by mohla určitě přinést další zajímavé výsledky.