Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Peklo zamrzlo: Microsoft se připojil ke Khronosu, bude vyvíjet WebGL

Zatímco se Microsoft léta letoucí snažil porazit OpenGL pomocí Direct3D, svět si do toho díky bohu nenechal Redmondem kecat. Internetu začíná vládnout webová odnož WebGL a Microsoftu tak nezbývá nic jiného, než sklopit uši a připojit se k úhlavnímu nepříteli.

Historicky víme, že zatímco v úplných počátcích se Microsoft proti OpenGL nestavěl, později pochopil, že skrze nové rozhraní může vytvořit nekompatibilitu platforem takovou, že herní studia „uzamkne“ na Windows. Nepochopte mě špatně, nebyl to zákeřný a ďábelský plán zlého pana Gatese na ovládnutí světa, dost toho umožnila neakceschopnost OpenGL, kdy se prostě v jistou dobu DirectX a podpora Microsoftu jevily jako lepší, nemluvě o prostém faktu, že Windows byly majoritní platforma a o nějakém OpenGL hraní na Linuxu jsme si mohli nechat v polovině 90. let jen zdát. Vždyť i legendární 3D akcelerátor 3Dfx Voodoo Graphics startoval se svým rozhraním Glide a ani John Carmack nepsal onu úplně první 3D akcelerovanou podporu pro Quake engine v OpenGL.

OpenGL si může za svůj spletitý osud do značné míry samo, Microsoft jen využil možnosti, která se mu naskýtala. Ale v letech pozdějších se spíše OpenGL stranil, což odpovídalo jeho univerzální strategii, jejíž cílem je co nejdéle udržet vývojáře i zákazníky na platformě Windows. Jenže přišla revoluce a ať již do ní zahrneme Apple s Mac OS X / iOS, Google s Androidem, Mozillu s Firefoxem či kohokoli jiného, majoritu trhu, o kterém se dnes bavíme, Microsoft zkrátka nedrží.

Ještě před 3 lety jeho inženýři prohlašovali, že s WebGL se pro Internet Explorer nepočítá, jelikož je to bezpečnostní riziko a podobně (WebGL Considered Harmful). Ale trh už si prostě běžel sám svým směrem bez ohledu na Microsoft. Vyvíjely se věci jako WebRTC, HTML5 video či třeba právě WebGL a relativně nově též WebCL. Dnes se většina obsahu „konzumuje“ skrze webový prohlížeč, který se v podstatě stává klíčovou vrstvou mezi podhoubím operačního systému a uživatelem. Aplikace jsou a stále více budou psány pomocí nástrojů jako HTML5, AJAX a WebGL a Microsoftu nezbývá nic jiného, než se připojit, jinak mu vlak ujede. A to jak na platformě Windows s Internet Explorerem, tak na platformě Windows Phone.

A to si Microsoft nemůže dovolit.

V tichosti se tak připojuje k The Khronos Group, skupině, která stojí za vývojem OpenGL a jeho webové podoby WebGL. Po jedné a půl dekádě, kdy stál na opačné straně barikády se svými DirectX, resp. s rozhraním Direct3D. Toto je oficiální informace, kterou na svém twitteru oznámil Neil Trevett z Nvidie, který je aktuálním presidentem Khronosu. Microsoft je tak součástí organizace, v níž stojí svorně výrobci grafických procesorů, webových prohlížečů i samotných hotových produktů OpenGL či WebGL využívajících.

Jinými slovy: Microsoft prohrál. Boj za majoritní 3D platformu se svými Direct3D bojoval dlouho a statečně, ale do budoucna očekávejme spíše útlum. Herní firmy pomalu přesouvají své úsilí k multiplatformnosti, aby tak mohly nabídnout své hry i na jiných platformách než Windows. Jsem přesvědčen, že jednoho dne i začnou uvědomovat, že pro ně není efektivní vyvíjet Direct3D i OpenGL vrstvu enginů a zakotví u toho univerzálnějšího. Vždyť OpenGL běhá stejně dobře na Windows, Linuxu, FreeBSD, Solarisu či Xboxu One a Playstation 4 (zde mohou být kladeny pouze umělé překážky). WebGL pak uběháte na kterémkoli OS či webovém prohlížeči s jeho podporou, což znamená Chrome, Firefox, Safari i Operu a částečně už také Internet Explorer 11.

Kdo by si v 90. letech či počátkem tohoto století pomyslel, že něco takového nastane…

Tagy: 
Zdroje: 

David Ježek

Dlouholetý zdejší redaktor (2005-2017), příznivec open-source rád píšící i o ne-IT tématech. Odpůrce sw patentů a omezování občanských svobod ve prospěch korporací. Fanoušek Asimova, Kinga, Feynmana, Sudka, 70mm filmu, sf/vf filmu, Fomapanu 400, starých dobrých her, 99% čokolády, indické kuchyně, domácího kváskového chleba a řady dalších věcí.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Peklo zamrzlo: Microsoft se připojil ke Khronosu, bude vyvíjet WebGL

Čtvrtek, 14 Srpen 2014 - 11:18 | JirkaH76 | jestli je neco usmevne, tak vase veta: "...a...
Čtvrtek, 14 Srpen 2014 - 08:28 | Khostri | Je úsměvné, kolik lidí si nedokáže udržet nadhled...
Čtvrtek, 14 Srpen 2014 - 05:46 | JVc | Proto politici tak kradou, protoze se neboji...
Středa, 13 Srpen 2014 - 22:11 | JirkaH76 | trolly staci nekrmit...
Středa, 13 Srpen 2014 - 22:09 | JirkaH76 | to muze mit jediny cil, vyvoj WebGL blokovat a...
Středa, 13 Srpen 2014 - 20:06 | bohyn | Kdyz peklo zamrzlo, tak se nedivim, ze se dejou...
Středa, 13 Srpen 2014 - 19:59 | aa bb | No zasa jedna s "Jezkovin" a to pritom...
Středa, 13 Srpen 2014 - 17:42 | šarik | BTJ a spol. Nevysírejte do Ježka nebo vás...
Středa, 13 Srpen 2014 - 17:33 | Kedar Míša | 1) nebylo to 10 let, ale méně 2) původně bylo...
Středa, 13 Srpen 2014 - 17:25 | giff | "můžete mi na nějakém konkrétním případě...

Zobrazit diskusi