Peklo zamrzlo: Microsoft se připojil ke Khronosu, bude vyvíjet WebGL
Historicky víme, že zatímco v úplných počátcích se Microsoft proti OpenGL nestavěl, později pochopil, že skrze nové rozhraní může vytvořit nekompatibilitu platforem takovou, že herní studia „uzamkne“ na Windows. Nepochopte mě špatně, nebyl to zákeřný a ďábelský plán zlého pana Gatese na ovládnutí světa, dost toho umožnila neakceschopnost OpenGL, kdy se prostě v jistou dobu DirectX a podpora Microsoftu jevily jako lepší, nemluvě o prostém faktu, že Windows byly majoritní platforma a o nějakém OpenGL hraní na Linuxu jsme si mohli nechat v polovině 90. let jen zdát. Vždyť i legendární 3D akcelerátor 3Dfx Voodoo Graphics startoval se svým rozhraním Glide a ani John Carmack nepsal onu úplně první 3D akcelerovanou podporu pro Quake engine v OpenGL.
OpenGL si může za svůj spletitý osud do značné míry samo, Microsoft jen využil možnosti, která se mu naskýtala. Ale v letech pozdějších se spíše OpenGL stranil, což odpovídalo jeho univerzální strategii, jejíž cílem je co nejdéle udržet vývojáře i zákazníky na platformě Windows. Jenže přišla revoluce a ať již do ní zahrneme Apple s Mac OS X / iOS, Google s Androidem, Mozillu s Firefoxem či kohokoli jiného, majoritu trhu, o kterém se dnes bavíme, Microsoft zkrátka nedrží.
Ještě před 3 lety jeho inženýři prohlašovali, že s WebGL se pro Internet Explorer nepočítá, jelikož je to bezpečnostní riziko a podobně (WebGL Considered Harmful). Ale trh už si prostě běžel sám svým směrem bez ohledu na Microsoft. Vyvíjely se věci jako WebRTC, HTML5 video či třeba právě WebGL a relativně nově též WebCL. Dnes se většina obsahu „konzumuje“ skrze webový prohlížeč, který se v podstatě stává klíčovou vrstvou mezi podhoubím operačního systému a uživatelem. Aplikace jsou a stále více budou psány pomocí nástrojů jako HTML5, AJAX a WebGL a Microsoftu nezbývá nic jiného, než se připojit, jinak mu vlak ujede. A to jak na platformě Windows s Internet Explorerem, tak na platformě Windows Phone.
A to si Microsoft nemůže dovolit.
V tichosti se tak připojuje k The Khronos Group, skupině, která stojí za vývojem OpenGL a jeho webové podoby WebGL. Po jedné a půl dekádě, kdy stál na opačné straně barikády se svými DirectX, resp. s rozhraním Direct3D. Toto je oficiální informace, kterou na svém twitteru oznámil Neil Trevett z Nvidie, který je aktuálním presidentem Khronosu. Microsoft je tak součástí organizace, v níž stojí svorně výrobci grafických procesorů, webových prohlížečů i samotných hotových produktů OpenGL či WebGL využívajících.
Jinými slovy: Microsoft prohrál. Boj za majoritní 3D platformu se svými Direct3D bojoval dlouho a statečně, ale do budoucna očekávejme spíše útlum. Herní firmy pomalu přesouvají své úsilí k multiplatformnosti, aby tak mohly nabídnout své hry i na jiných platformách než Windows. Jsem přesvědčen, že jednoho dne i začnou uvědomovat, že pro ně není efektivní vyvíjet Direct3D i OpenGL vrstvu enginů a zakotví u toho univerzálnějšího. Vždyť OpenGL běhá stejně dobře na Windows, Linuxu, FreeBSD, Solarisu či Xboxu One a Playstation 4 (zde mohou být kladeny pouze umělé překážky). WebGL pak uběháte na kterémkoli OS či webovém prohlížeči s jeho podporou, což znamená Chrome, Firefox, Safari i Operu a částečně už také Internet Explorer 11.
Kdo by si v 90. letech či počátkem tohoto století pomyslel, že něco takového nastane…