Microsoft si patentoval kompresi videa grafikou
Jednak Microsoft není producentem grafických karet, takže jde o „softwarový patent“ (popisuje se v něm pomocí vývojových diagramů postup při kódování, zjišťování vektorů pohybu ve videu, identifikace referenčních snímků, rozdělování obrazu na makrobloky a podobně). Za druhé může běžného smrtelníka zarazit, že Microsoft dostal patent na kompresi videa pomocí GPU dnes, kdy už se to celkem běžně dělá. Faktem ale je, že firma žádost o patent podala bez jednoho týdne přesně před šesti lety a je pravdou, že v roce 2004 se ještě video pomocí GPU nekódovalo, tehdy ještě byly celkem běžně AGP grafiky, ATI měla na trhu Radeony řady X800 a Nvidia GeForce řady 6800.
Působí to na nás dojmem, že si Microsoft patentoval akceleraci kódování videa pomocí GPU spíše „pro jistotu“, aby se neobjevil patentový troll, který by pak chtěl svět grafických karet terorizovat nesmyslnými žádostmi o milióny za běžně užívanou věc. Však i dnes je přímo ve Windows funkcionalita umožňující šikovnější grafiku využít právě pro urychlení kódování videa při jeho přenosu do připojeného (typicky mobilního) přehrávače. Takhle má Microsoft klid na duši, že nebude muset řešit obstarávání patřičných licencí či soudní tahanice. Alespoň tedy doufejme, protože by bylo jistě otázkou, jak by to dopadlo, kdyby teď Microsoft vyrukoval na tvůrce aplikací umožňující kódování videa pomocí GPU, že od něj nemají patřičné licence.