Microsoft zařízne prohlížeč Edge
O prohlížeči Edge jsme psali poprvé nejspíš v roce 2015, kdy se očekával jako velká novinka, náhrada obstarožního MSIE ve Windows 10. Když ale došlo k vydání, reagovala většina uživatelů rozpačitě. Microsoftu se sice podařilo (byť spíš po určitém vychytání chyb) vytvořit hardwarově nenáročný prohlížeč, který má nízké energetické nároky na provoz sebe sama i při přehrávání videa, jenže působil jako polotovar. Většina prvků, která byla v té době u ostatních prohlížečů již samozřejmostí, nebyla ještě implementovaná. Uživatelé, pro které byl prohlížeč brána k internetu, nad kterou potřebovali mít úroveň kontroly, na kterou byli zvyklí, experimentovat nechtěli.
Hned začátkem roku 2016 navíc vyšlo najevo, že ani to, co implementované je, nefunguje, jak by mělo. Edge si v privátním režimu ukládal historii uživatele, takže se vlastně o privátním režimu nedalo mluvit. Uživatele ani příliš nezajímaly zprávy o tom, že Microsoft do Edge doplnil tu to, tu ono. Většina chtěla určitým způsobem vybavený prohlížeč a jestli to Edge splňoval ze 40 nebo 60 % bylo jedno, když měli k dispozici prohlížeč, který jejich představám odpovídal 100%.
Microsoft zkoušel všechno možné. Pokoušel se ohlášením různých novinek reputaci Edge vylepšit, pokoušel se získat uživatele dočasně exkluzivní podporou 4k videa pro Netflix. Uživatele mobilních zařízení se pokusil nalákat testy, které ukazovaly nejdelší výdrž baterie při prohlížení online obsahu nebo přehrávání online videa prostřednictvím Edge. Přišel i s nápadem (realizovaným), že když bude Edge podporován na více platformách, zvyknou si na něj uživatelé lépe a budou ho ve Windows 10 používat. Také zkusil do Edge implementovat četné prvky typické pro oblíbený Chrome.
Vše bez valnějšího úspěchu. Na podzim 2017 se Microsoftu podařilo (podle statistik StatCounter) v desktopu překonat hranici 4% zastoupení a od té doby už jen stagnuje. Poslední rok zkrátka nedošlo k sebemenšímu posunu, měsíc od měsíce zastoupení osciluje v rozmezí 4-4,4 % a nedá se říct, že by čísla vykazovala nějakou vzrůstající tendenci. Historicky nejvyšší zastoupení (4,4 %) bylo dosaženo v říjnu 2017; k letošnímu říjnu je Edge na 4,2 %.
Microsoft patrně usoudil, že nastaveným směrem cesta nevede a podle několika zdrojů Windows Central se rozhodl skoncovat s jádrem Edge, EdgeHTML. Namísto toho pracuje na novém prohlížeči s kódovým označením Anaheim a jádrem postaveným na bázi Chromium. S ohledem na neúspěch značky Edge lze předpokládat, že finální produkt ponese nové označení, ale potvrzené to zatím není.
Patrně největší radost z této situace budou mít autoři webových stránek, kteří nebudou „muset“ řešit kompatibilitu s EdgeHTML. Pokud Microsoft nespáchá nějakou koninu, měly by se stránky v chystaném prohlížeči Anaheim chovat stejně jako například v Google Chrome. Snad se tentokrát Microsoft poučí a nový prohlížeč vypustí do světa teprve v okamžiku, kdy bude hotový a nezačne hned od začátku uživatele učit, že výchozí prohlížeč ve Windows je použitelný leda tak na stažení Chrome či Firefox.