Navi 31/33 - zpomalené; Phoenix a Navi 32 - vylepšené; Navi 3x-refresh - plně OK
Když AMD odhalila Radeony RX 7900 včetně výkonnostních údajů a taktovacích frekvencí, začala určitá skupina uživatelů spílat leakerům, kteří původně hovořili o podstatně vyšším výkonu i taktech. Postupem času se však ukázalo, že na straně leakerů problém nebyl. Jimi uváděné takty a výkonnostní cíle nebyly chybné (pomineme-li v některých případech nadsazenou interpretaci původně správných dat); problém byl ten, že AMD až příliš pozdě v implementaci návrhu objevila chybu, v jejímž důsledku není možné stabilně a při cílené spotřebě dosáhnout v herní zátěži cílených taktů.
Navi 31: „Architected to exceed 3 GHz“ - nejspíš však až ve druhém pololetí
Již v první polovině prosince zveřejnil nepříliš známý leaker „All The Watts!!“ příspěvek na Twitteru, který lze (v učesané podobě) formulovat takto:
- Navi 31 a Navi 33 se problém týká stejnou měrou
- APU Phoenix a Navi 32 mají problém z větší části vyřešen
- Navi 3x-refresh bude mít problém kompletně vyřešen
Údaje o výkonu a taktech, které AMD zveřejnila na CES, plně korespondují s těmito zvěstmi. 6nm Navi 33 v podobě mobilního Radeonu RX 7600M dosahuje dokonce nižších taktů než 7nm Navi 23 v podobě mobilního Radeonu RX 6600M, pouze u modelu XT jsou takty o trochu vyšší. Vzhledem k tomu, že Navi 33 je menší (204 mm²) jádro než Navi 23 (237 mm²), navíc vyráběné lepším (6nm namísto 7nm) procesem a ještě postavené na architektuře optimalizované pro vyšší taktovací frekvence, je zjevné, že se ho problém týká plus mínus stejnou měrou jako koncem roku vydaného Navi 31.
Štěstí v neštěstí pro AMD je, že se architekturu RDNA 3 rozhodla pojmout jako velmi malá jádra (Navi 33: 204 mm²; Navi 31: 308 mm²), takže si navzdory podstatně nižšímu než cílenému výkonu může dovolit i podstatně nižší ceny
V případě APU Phoenix stouply takty integrovaného GPU oproti APU Rembrandt z 2,4 na 3,0 GHz. Situace je tedy zjevně lepší, což koresponduje s měsíc starým tvrzením leakera, ale s ohledem na fakt, že nové APU přineslo i podstatně lepší proces (6nm→4nm, tedy posun dvou půlgenerací, nebo - chcete-li - celé generace), není posun taktů až takový, jaký by bylo možné čekat a jaký se proslýchal (řekněme ještě o 10 % vyšší). 25 % mezigeneračně už je ale velmi slušný posun, za který se jádro Phoenixu rozhodně nemusí stydět.
Vzhledem k tomu, že se leakerovy informace o Navi 31, Navi 33 a APU Phoenix potvrdily, můžeme přikládat váhu i těm ostatním. Navi 32 by na tom měla být podobně jako Phoenix, takže můžeme očekávat, že s ohledem na rovněž generační posun procesu oproti Navi 23 (7nm→5nm) přinese také dvouciferný posun taktovacích frekvencí (2x%?). Výkon už tedy bude podstatně zajímavější, což zase odpovídá zprávám, že plně aktivní jádro Navi 32 se výkonem velmi blíží Radeonu RX 7900 XT. Dá se tedy očekávat, že z hlediska trhu půjde de facto o náhradu. Navi 32 je vybavena 256bit sběrnicí, tzn. 16GB paměti, což by pro tento výkonnostní segment bylo optimum (12GB GeForce RTX 4070 Ti je již nyní těsných a 20GB Radeonu RX 7900 XT má vyšší dopad na výrobní náklady než na přínos v současných hrách).
Navi 32 / Radeon RX 7800 se očekává někdy kolem pololetí letošního roku. Jak to bude s Navi 3x-refresh, která příčinu problému definitivně odstraní, zatím nevíme. Ani leakeři se v tomto ohledu neshodují. Někteří hovoří o prvních produktech (Navi 31-refresh?) již v časové souvislosti s Navi 32, jiní je kladou později do druhého pololetí. S poměrně vysokou dávkou jistoty však lze tvrdit, že po Navi 31 / 33 už žádná další GPU takto stižená výše popsaným problémem nepřijdou. To na jednu stranu znamená výkonnější grafické karty, na stranu druhou však i vyšší ceny, neboť u dosavadních čipů AMD přizpůsobila cenu adekvátně jejich výkonu.
Asi není potřeba připomínat, že v případě „refresh“ čipů lze výraznější posun taktů a výkonu očekávat u Navi 31 a Navi 33, ale u Navi 32 a APU Phoenix půjde spíš o menší rozdíl, snad jen nepatrně vyšší než u běžných refresh-modelů (~10 %?).