Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Nová Infinity Cache má být až 3× efektivnější

>Poznámka o duplikaci dat je bez dalšího kontextu trochu nejasná

A čo ak je to o exclusive vs inclusive cache. čo ak bude mať RDNA3 exclusive L1, L2 a L3 cache

len pripomínam

18. 3. 2008
Navíc je cache v procesorech Intel tzv. „inclusive“, což znamená, že L3 cache bude vždy obsahovat kopii L2 cache. Pro zajímavost připomeňme, že 45nm AMD „K10.5“ budou mít 512 kB L2 cache na jádro a 6 MB L3 cache, tato je pak „exclusive“ (L3 cache neobsahuje kopie L2).
https://diit.cz/clanek/intel-nehalem-se-predstavuje

29. 11. 2021
Že Infinity Cache nezabírá nějakou extrémně velkou část jádra, bylo známé od začátku. AMD zveřejnila, že inženýři grafické divize využili L3 cache Zen 2, která byla navržena pro maximalizaci kapacity na jednotku plochy
https://diit.cz/sites/default/files/navi_22_die_nemez.jpg
https://diit.cz/clanek/infinity-cache-je-jeste-hustsi-nez-se-zdalo

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jsem totálně znechucen, frustrován a v depresi. Po letech jsem dostal chuť na staré hry, tak si zapnu dlouho nepoužívané PC s Windows XP. Vykopávka s 2 GB RAM, 120 GB HDD a 65 nm Core 2 Duo na 2,4 GHz. Svižnost otevírání Word 2010 dokumentů, složek na ploše atd. byla lepší než na moderním PC s SSD a Win 10. Bylo to tak osvěžující a překvapující, že jsem jak debil opakovaně klikal a otevíral všechno možné a nemohl uvěřit!!!
Máme 5 GHz procesory, topící ultravýkonné SSD, ale stejně jsme v prdeli, protože SW je v hajzlu.

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

Za to môžu tri zákony -Moorov, Gatesov a ich spojením ako dôsledok vznikol Wirthov zákon

1.The doubling period is often misquoted as 18 months because of a prediction by Moore's colleague, Intel executive David House. In 1975, House noted that Moore's revised law of doubling transistor count every 2 years in turn implied that computer chip performance would roughly double every 18 months[24] (with no increase in power consumption
https://en.wikipedia.org/wiki/Moore%27s_law

2. Gates's Law “The speed of software halves every 18 months.”
http://www.catb.org/jargon/html/G/Gatess-Law.html

3. Wirth's law is an adage on computer performance which states that software is getting slower more rapidly than hardware is becoming faster.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wirth%27s_law

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Intel si je toho plne vedomy a preto na zahnanie depresie uzivatelov bude jedna z buducich generacii CPU mat nazov BeerLake a Intel ju bude dodavat s bednickou kvalitnej Plzne.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Nechápu ty mínusy, často to tak bohužel je. Někdy pomůže reinstalace systému nebo vyčištění vhodným(!) nástrojem, ale z velké části je to bohužel vlastnost OS. Boot Windows 11 s SSD je leckdy pomalejší než boot Windows ME na slušném dobovém HDD.

+1
+13
-1
Je komentář přínosný?

Tak ono je to jak srovnání citrónů s pomeranči. Obojí jsou citrusy, že. :)
Roste složitost systémů. I jenom "blbý" antivirus v tomto nadělá slušnou paseku. V jakém SW otevírá *.DOCX na Windows XP a v jakém na nových (jakých) Windows? Je to totožný SW, ve stejných verzích? Neběží na tom novějším stroji nějaké další úlohy, aktualizace, nebo tak něco?

A ano. Můj první "texťák" na 8bitu Sharp MZ-800 fungoval dobře a svižně (až na to ukládání a načítání z/na audio kazetu). Stejně tak nějaká word-cosi na PC-XT i později na mé vlastní 286. Ale s dnešním komfortem, jaký nabízí současné "ofisy" se to jaksi nedá srovnávat.

Reinstalaci OS pravidelně jednou za rok vyžadovaly Win 95 a 98, možná Me, kterým jsem se vyhnul. Ale od Win2k už byla stabilita OS v pohodě a reinstalaci jsem nikdy nedělal. Otázka potom je, kdo si co na ten OS instaluje, že se mu časem tak rozseká.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Ale ten DOCX *je* stejný. A ty služby v pozadí jsme si my nevymysleli a je dost problém se jich zbavit. Já sám mám značkový notebook Dell Latitude a Windows Defender způsobuje, že sežere skoro 1 GB RAM a po spuštění nebo probuzení notebooku několik minut nefungují gesta na touchpadu a ovládání jasu displeje (v Control Panels posuvník funguje). Zakázání v nastavení Windows 10 se vždy po aktualizaci Windows resetovala (stejně jako Windows resetuje po některých aktualizacích další věci, co mě taky štvou). Návody na odstranění jsou jen pro Windows Server. Naštěstí jsem našel na GitHub nástroj, který ho zakáže jednou pro vždy (už měsíce se nezapnul).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Kolik co "sežere" RAM závisí i na tom, kolik jí máte celkem. U mne teď teda defender v tuto chvíli "sežral" 269,9MB (celkem mám 32GB).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No vidíte. Mně sežral 1 GB z 8 GB. Nejprv jsem to řešil koupí 16 GB, ale problém s gesty na touchpadu a ovládáním jasu zůstal, takže jsem hledal řešení dál.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Že se jedná o totožný DOCX předpokládám, to je jasné. Rozdíl je jednak v OS - Win XP (neznáme aktualizace, servicepacku ani jiných vychytávek) proti Win 10 (neznámé aktualizace, revize ani vychytávky), no a potom určitě ty antiviry budou odlišné verze - i kdyby jenom implicitní MS Defender, a také nezapomínejme na verzi Office (jestli MS, Libre, Open....). V neposlední řadě víme o novém PC pouze nějaký neznámý SSD, nic jiného. A bůhví co jiného běželo na pozadí.

Já rozdíl mezi mým 10 let starým notebookem s Win10pro (upgrade z Win7pro), 4jádro Haswell, SSD (nevím jaké, ale určitě ne NVME) s 8 GB RAM proti svému fungl novému Win11pro, 8jádro Ryzen 5800H, SSD (nevím, ale asi NVME v M.2) s 16 GB RAM rozhodně poznám. Je to "nebe a dudy". Neofficuju - jenom minimálně, spíše "blendím" (Blender). A ten má po těch 10 letech také vyšší nároky (postupně přes verze 2.8.0 až k dnešní 3.2.2). Jako 2× tolik (výkonnějších) jader a 2× tolik paměti a cca 2× rychlejší SSD = je sakra znát.
Takže k tomu tvrzení pana Červíčka se stavím dosti nedůvěřivě. Házet vinu neadresně na
"SW je v hajzlu", mi přijde dosti neuvážené. Abych to tak sdělil tak nějak eufemisticky. :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A proč je důležité, jaký mají ty XP service pack? Mají všechny vydané SP, ale je to úplně jedno. Stejně jedno je, že Win 10 Pro jsou se všema aktualizacema. Vychytávky neprovozuji na XP ani desítkách. Samozřejmě že XP PC nemělo antivirus, ale když jsem defender vypnul na Win 10, tak jsem se stejně nedostal na svižnost XP. Office 2010 na XP proti těm nejnovějším office na Win 10 - můžu za to, že je verze od verze shnilejší?

Neznámý SSD? Zase - je to tak důležité? Vždyť to porovnávám s nějakým 120 GB HDD (asi první SATA), takže i kdyby to byl SSD 120 GB za pětikilo, tak to má být obrovský rozdíl a místo toho je XP PC příjemnější. SSD bylo a je nějaký 240 GB Kingston (ten kovový - ne ten nejlevnější plasťák), RAM 8x větší.

Blender apod. programy sem netahej. Já nepopírám, že v programech co využijí výpočetní výkon jsou nové procesory atd. výrazný přínos, ale ten dojem svižnosti u nenáročných věcí bohužel dost často chybí i na slušných sestavách, které by pro Win XP byly jak sci-fi.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Spousta vykonu CPU u modernich MS Office padne na to, aby to vypadlo jako prototyp webove stranky a ne jako vyzrala desktopova aplikace (barevne neurcite rozhrani, nerozpoznatelne hranice GUI, nerozlisitelne ikony, ...).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

„barevne neurcite rozhrani, nerozpoznatelne hranice GUI"

Něco jako vyblité google mapy a normální mapy.cz. Nedokážu pochopit jak může někdo vypustit něco tak blbě použitelného a že to někomu z googlu už dávno nedošlo.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Taky mám tu zkušenost. Na Windows s NT kernelem stačí občas použít funkci "disk cleanup", zkontrolovat pomocí sfc a případně i dism.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

složitost může být, ale v případě nového outlooku, je to slušnej sešup dolů, všechno trvá hrozně dlouho, každej klik, zobrazení cokoliv oproti starejm outlookům se žlutou ikonou :)
ale v podstatě funkce zůstává stejná přijímat, číst, psát a odesílat emaily, tam se na tom nic nezmění tak nevím proč by tohle mělo bejt pomalejší než 10 let starej program, pokud se funkcionalita zásadně nezměnila výkon by měl zůstat stejný nebo se s hw zlepšovat

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Nepociťuji že by nový outlook fungoval pomaleji než před X lety, nehledě na platformě. Denně používám outlook na Windows, MacOS, Android a iPadOS. Liší se možná tak designem a některými funkcemi.

A funkce jsou dost zásadní rozdíl mezi starými a novými verzemi. Pokud někdo používá Outlook jen pro čtení a psaní pošty, pak možná používá špatný nástroj, ne že by to nešlo, ale pošta je jen jedna z vícero funkcí.

Už jen takový kalendář, nejde o to jen si rezervovat čas nebo udělat upomínku že jdu večer na pivo. Třeba chci někoho pozvat na schůzku, ale ta schůzka se taky někde koná, například v zasedačce, takže potřebuju vědět která zasedačka je pro tu schůzku volná, zároveň nebudu plánovat termín, kdy mají klíčoví účastníci třeba dovolenou nebo jiné schůzky, potřebuji tedy vědět kdy mají v kalendáři volno.

Někdo kromě zasedaček může rezervovat i jiné prostředky, třeba sdílené firemní auto nebo nějakou specifickou techniku, parkovací místo pro návštěvu apod. Vše opět v kalendáři, kde mám přehled co a kdy je volné. Vůbec nemluvě že v dnešní době kdy část času lidi dělají z domova, tak ta schůzka musí být dostupná i přes teamsy, takže to automaticky udělá i teams meeting.

Na té schůzce pak chceš třeba dělat nějaký zápis, tak na to použiješ integraci s OneNote, který převezme infromace o schůzce a účastnících a zápis pak umí rozeslat.

A to se pořád bavíme o základních funkcích...

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Ne, to nejsou základní funkce. Poznáš to např. podle toho, že žádný jiný program to nemá.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No tak jestli Outlook funguje jestel pomaleji nez fungoval, tak to musi byt fakt opruz, za me je to jedna z nejpomaleji startujici aplikaci ever. Kompilace jadra byla casove srovnatelna :-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Někteří mí kolegové odešli i kvůli tomu, jak se sama rozbíjí jeho databáze - soubor PST.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Sharp MZ-800? Pekná nostalgia, bol to môj prvý počítač (MZ-821), pridával som 16kB VRAM a konektor centronics. Pamatáš si hry Wooky a Flappy? To bola paráda na tú dobu. A to usporiadanie kurzorových kláves - lepšie som nevidel. Ako chalan som na to písal hry. V čase, keď počítač doma malo promile populácie, som sa na tom učil programovať, čo ma dodnes z 50 % živí. Ešte bude niekde v pivnici :) Koľko môže mať dnes taká vec cenu pre zberateľa?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

My jsme k tomu měli flopy řadič, a 31/2 mechaniku a CP/M operační systém. Mám takový dojem, že za tu mechaniku dal 3500 tisíce, což byl asi jeho měsíční plat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nějaká doporučení na vhodné čistící nástroje by nebyla? Zrovna nedávno jsem ručně ve Win10 vypínal nějaké "pí....ny" pro Xbox, který jsem nikdy nevlastnil a vlastnit asi ani nebudu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Další věc jsou webovky. Někdo chce zveřejnit pár odstavců textu, na což dřív stačilo čisté HTML, a nasadí na to moloch typu WordPress. Hlavně aby každý odkliknul cookies. Že to vyžere RAMku a CPU se už nidko nestará.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

WordPress není problém, problém je, že si do něj nainstalujou tunu pluginů, každý na jinou blbost. Pak to končí pluginy na zrychlení webu :-D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Propojení na sociální sítě nebo kontextová (a hodně otravná) video reklama se dá bloknout přes uBlock Origin. Rozdíl je citelný. Ale je pravda, že dneska se používají dynamické prvky, kde vůbec nejsou potřeba. Web je strašně zaprasený.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

na jedno důležité jsi ale zapomněl - WXP byly prodávány a dodávány na stroje s 256MB-512MB RAM. 1-2GB už byl těžký luxus. Proto ti to taky na tom lítá. První XP jsem měl na Athlon 900Mhz a 256MB DDR 266Mhz RAM. Disk byl 40GB PATA. Na toto byly XP stavěny. C2D a 2GB RAM byl na XP ultraluxus. XP byl malý a nenáročný na diskové operace takže i 7200rpm disk stačil. Já schválně dal tehdy na XP SP3 na 2x200GB HDD RAID 0 a taky bych nepoznal rozdíl proti SSD ve svižnosti - tedy hlavně když se nepoužíval swap.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No a dnešní OS jsou "optimalizovány" na 4jádro, 8 GB RAM a SSD ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nevím, co se skrývá pod názvem moderní PC, ale osobně nevěřím, že by náběh Win a otevírání dokumentů či web browseru na C2D a Win XP na 120GB plotně proběhlo rychleji než na mém R5 3500X a Nvme Samsungu 970Pro ve Win10, které byly instalovány před cca 2,5 roky. Na čisté instalaci XP se možná rychlost blížila, ale to spolehlivě ubylo několik kol aktualizací, když ještě fungovaly...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

My, co občas pracujeme se starými PC, např i jako koníček, to srovnání ale máme. Nespoléháme se pouze na zkreslené vzpomínky. Navíc C2D je relativně nový a výkonný CPU. A práce s diskem je v novějších Windows tragická, to se každý může kouknout ve Sledování prostředků. EDIT: Z 3rd party aplikací je největší problém Chrome, protože (i když není spuštěný), tak běží jeho služba bonzující, co máte na discích.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak má cenu ted kupovat 6900XT nebo počkat na 7600XT?
tahle věta mě docela zaráží: "vezmeme-li v potaz, že Navi 33 je na rozdíl od Navi 21 určena pro 1080p, nikoli 4K."
já myslel že 7600XT bude pro vetší rozlišení než FHD :( a hlavně TDP kolem 200W, tak to by nemělo byt zase takové ořezávatko...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ořezávátko to určitě nebude, ale je to stejné jako u každé generace. Nároky her postupně rostou a výkon high-endu jedné generace se stává výkonem mainstreamu u další. Stejně jako třeba GeForce GTX 1060 určená pro 1080p výkonnostně nahradila GeForce GTX 980 určenou pro 4K.

Pokud jde o výkon Navi 33, stále není jasné, jak si oproti současným kartám povede a zda bude na úrovni Radeonu RX 6800 / 6800 XT nebo 6900 XT. Oproti Radeonu RX 6900 XT může mít sice o ~25 % vyšší aritmetický výkon, ale zároveň se dá čekat, že bude mít o ~20 % nižší fillrate (lze očekávat 64 ROP místo 128). Dosud pak není jasný počet texturovacích jednotek. Pokud bude v rámci WGP zdvojnásoben pouze počet aritmetických jednotek a počet texturovacích zůstane nezměněn, pak bude mít Navi 33 o ~35 % nižší texturovací výkon než Navi 21 a to se do výkonu jistě promítne. Pokud bude zdvojnásoben i počet texturovacích jednotek, pak bude texturovací výkon o ~25 % vyšší.

Takže +25 % aritmetický výkon a -20 % fillrate se může v průměru vcelku vyrovnat, ale pokud nám texturovací výkon lítá v rozsahu dvojnásobku, nedá se průměrný herní výkon odhadovat přesněji než Radeon RX 6800 XT ±15 % (a to za předpokladu, že Navi 33 poběží na 3,2 GHz, což klidně může být nadsazené).

A to ještě neznáme všechny architektonické změny, které mohou se situací zamíchat (v obou směrech).

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Mezi generacemi 1060-2060-3060 (tj. 6 let) nároky her prakticky nevzrostly a ani nevznikl žádný nový titul typu GTA V nebo Witcher 3, který by určoval nějaký nový trend. Zároveň visuální rozdíly mezi ultra a medium grafických nastavení jsou marginální.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak uvidíme, jak náročné budou hry, co jsou vyvíjené na UE5. Nicméně jako obvykle to stojí a padá na daném studiu, jak moc si dá práci s optimalizacemi.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já měl za to, že první GK pro 4K byla 1080Ti a pak se totéž říkalo o RTX 2080Ti, RTX3090. :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Taky to tak bylo, ale ony se s postupem času mění i nároky her. Nicméně některé hry si v nativním 4k v klidu zahraju i s 3060Ti

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

tak už dnešní generace x600 dává na fHD dostatečný výkon, ale možná už cílí na vyšší fps než obvyklých 60. FC6 na RX6600 (bez XT) běhá kolem 80fps. Takže pokud je cíl stabilních 144 tak to lze pochopit.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

až si zapneš raytracing a novýho spidermana na ultra, tak budeš rád za 80 fps na fullhd
https://www.youtube.com/watch?v=8kztTw_I2r4

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Na raytracing serie pes.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Přesně, raytracing mam v prdeli, onanovat na odlesky ktere me sezerou x výkonu nepotřebuji... Raytracing je jako když začínalo FSAA bylo to pěkné na oko ale výkon v prde*i

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Raytracing dost usnadňuje práci tvůrcům map, protože odpadne ňimrání s pomocnými objekty pro odrazy a vzniklá omezení ohledně scény. Takový Borderlands 3 na vyšší detaily má realtime odrazy všude. Podobně Mirror's Edge: Catalyst už z roku 2016 na všech mrakodrapech až kam oko dohlédne (a to mi to utáhne na High detaily a dohled Radeon 7850 2GB na 30 fps ve FullHD). Jinými slovy, RT budete potřebovat, abyste utáhli nový hry, ne aby byly hezčí - protože manažer zkrouhne časový rozpočet na tvorbu scény ;-)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Odlesky jsou vždy nějak šulené. Krásný příklad jsou Screen space reflections. Ty jsou plně dynamícké a mohou být i dost přesné, ale... jakmile objekt nebo jeho část, který odráží světlo zmizí ze záněru kamery, zmizí i odraz, je to krajně rušivé, když ti ty odrazy mizí a objevují se protože nějakou část toho objektu ve scéně něco zakrylo. RT tohle řeší.

Hodně odlesků se ale leckdy dost fláká - nízké rozlišení nebo se dokonce "zapečou" do textur a jsou zcela statické.

RT přidává daleko víc realismu, někdo sice začne namítat že se pak vše leskne jak psí koule a odraží se lecos, ale ať se zkusí zastavit a rozhlednout a vnímat odlesky. najednou zjistí že odlesky jsou naprosto všude a nejen za slunečného dne či jasného osvětlení ale i v šeru se slabý osvětlením a to i na matných objektech. Dokonce zjistí že odlesk může způsobit i jiný odlesk, třeba projet se v metru, kdy člověk ve skle vidí odlesk toho co se odlesklo do protějšího skla a vidí tak co se děje za ním i když kouká před sebe.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Nový Spiderman" = remaster x let staré konzolové hry, která vypadala hnusně a sterilně už v době svého vydání. Tomu raytracing fakt pomůže :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Kdyby tam aspoň implementovali raytracing pro šíření světla, tak by to vizuál hry zlepšovalo.

Rt použité jen na odrazy nemá moc smysl, protože akorát mít lepší odraz v okně není kdovíjaká změna.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

RT je použitý ve hrách i na šíření světla (global illumination). Možná akorát ne v té, o které se bavíte. Používá to ale už Doom (2016). Protože na to není třeba hustá síť paprsků, tak to v té staré hře utáhnou i tehdejší CPU.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

@dawe: Navi 33 bude dobrá pro 2.5K, na 4K by byla lepší nějaká ořezaná Navi 32 (RX 7800, TDP 280 W?).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.