Nové podmínky pro herní služby Microsoftu a Sony zakazují hromadné žaloby
V nových podmínkách Microsoftu (řeč je o těch, které se vztahují na uživatele žijící v USA) je šikovně zanesená a právnickou hantýrkou zformulovaná fráze, podle níž se v případě sporu uživatel vzdává možnosti se s firmou soudit či připojovat se k hromadné žalobě. U Microsoftu jsou výjimkou drobné spory týkající se hardwarových problémů, i tak je ale uživatel další sekcí podmínek nucen toto řešit výhradně individuálně, nikoli skrze hromadné žaloby. Sony má ve svých nových podmínkách pouze zmínku o tom, že veškeré soudní spory budou individuální, vylučují tedy hromadné žaloby nebo připojení se k nim. Toto se vysloveně nevztahuje na již probíhající hromadné žaloby podané před 20. říjnem tohoto roku, k těm se uživatel ještě dodatečně připojit může.
Obě firmy se tak snaží posichrovat si svůj byznys podmínkami, které by měly zajistit omezení možnosti poškození jejich jména. Hromadné žaloby jsou totiž jedna z posledních věcí, které by mohly firmám dělat dobré jméno. Uživatelé mohou s novými podmínkami vyjádřit nesouhlas pouze písemnou formou do 30 dnů od jejich vstoupení v platnost.
Sony už si kvůli této změně vysloužila žalobu. Uživatel v ní tvrdí, že Sony tak vlastně nutí uživatele vzdát se služeb, za které již zaplatili, především těch uživatelů, kteří se odmítají vzdát svého práva na spravedlivý proces. Otázkou je, zda uživatel nenarazí právě na formuli umožňující nové podmínky nepřijmout. Že to nejspíše udělá zanedbatelné procento, neznamená, že to nejde. Nicméně nevíme (podmínky jsme detailně nestudovali), zda se náhodou odmítnutí nových podmínek nerovná automatickému ukončení poskytování služeb. Selský rozum nám nicméně říká, že kvůli tomu by tam ta pasáž o možnosti odmítnutí být vůbec nemusela (avšak v případě USA a práva jde selský rozum často stranou).