Vývojář: Nový Xbox bude vybaven jednotkami pro raytracing
Pokud herní raytracing přinesl něco nezpochybnitelného, pak emoce. První praktické implementace postupně ukázaly, jaká úskalí má potenciál této technologie. Byly tu ukázky, které nepřinášely výraznější grafický rozdíl oproti konvenční rasterizaci (alespoň ne takový, který by alespoň vzdáleně odpovídal výkonnostnímu prodpadu). Byly tu ukázky laděné naopak tak, aby byl raytracing vidět na každém rohu, jenže naleštění všech povrchů do podoby zrcadla herní grafiku k realitě nepřiblíží. Nakonec tu byly i ukázky nabízející zajímavější grafiku a slušná FPS, ovšem v letité hře, která asi těžko přesvědčí uživatele k upgradu GPU, když ji dohrál již někdy v polovičním věku.
Zatímco po stránce herní implementace se raytracing stále ještě hledá, ve světě hardwaru je nejspíš již rozhodnuto. Podle Colina Pentyho, který stojí za vývojem hry Gears 5, přinese nová generace Xboxu podporu pro raytracing v podobě jednotek pro hardwarovou akceleraci.
Toto tvrzení zdánlivě kontrastuje s prohlášením vývojáře Bena Archarda, který stojí za renderingem Metro Exodus. Archard začátkem letošního roku nastínil, že dedikované jednotky pro raytracing u nadcházející generace konzolí nemáme čekat. Vysvětlil, že pro raytracing jsou potřeba tři faktory, konkrétně dostatečný výpočetní výkon, rychlý přístup k paměti a zpracování BVH průniků. Ani pro jedno není potřeba samostatný hardware.
Ačkoli Pentyho a Archardovo tvrzení na první pohled nekorespondují, mohou mít pravdu oba. Zdánlivý rozdíl totiž může vyplývat pouze ze dvou odlišných úhlů pohledu na stejnou věc. Začátkem léta jsme se dozvěděli, že si AMD patentovala implementaci raytracingu s využitím texturovacích jednotek. Technologie vychází z myšlenky, že v texturovacích jednotkách je již zahrnuta většina hardwaru potřebná pro efektivní zpracování BVH testů / průniků a jejich rozšířením lze zajistit rozšířenou podporu pro raytracing.
Pokud bude řešení AMD skutečně postaveno na tomto patentu, pak mohou mít pravdu oba pánové. Z pohledu Archarda nejde o samostatné jednotky určené pro raytracing, pouze rozšíření stávajícího hardwaru, z pohledu Pentyho nejde o implementaci čistě přes unifikované jádro, ale prostřednictvím hardwarových jednotek.