Snížení kvality obrazu Nvidia Adaptive Shading je vidět i v komprimovaném videu
Technologie Adaptive Shading má fungovat na principu analýzy barevné rovnoměrnosti v rámci jednotlivých čtverců obrazu i v rámci stejného čtverce na předcházejícím snímku. Pokud není rozdíl významný, může se pro daný čtverec použít zpracování obrazu v nižší kvalitě a tím zvýšit výkon. Právě proces analýzy, na jehož základě je rozhodnuto o případném snížení nebo nesnížení kvality (nebo o konkrétním stupni snížení) měl zaručit, že nedojde k viditelnému dopadu na kvalitu obrazu.
Jak ukázal srovnávací test webu Hardware LUXX, v některých lokacích Wolfenstein může být reálný rozdíl v kvalitě nejen že viditelný, ale velmi výrazný i na zkomprimovaném videu:
Nvidia Adaptive Shading: nejdříve „bez“, poté „s“
Artefakty jsou vidět dokonce i po snížení rozlišení videa z originálních 1080p na 240p, takže ve hře je nepřehlédnete. V podstatě nejde o nic jiného než starý známý shimmering, tedy chvění či zrnění obrazu v pohybu. K tomu - obzvlášť dříve - docházelo v situacích, kdy výrobci grafických karet v rámci konkurenčního boje naháněli výkon snižováním kvality filtrace textur. Kvalita filtrace nedosahovala kvality textury (vzorkování nebylo dostatečně husté s ohledem na kresbu na textuře), takže v pohybu docházelo k přelévání, moire, zrnění a dalším podobným projevům.
S přihlédnutím k tomu, že Adaptive Shading má být z důvodu použití analýzy obrazu pokročilejší a nesnižovat kvalitu tam, kde je rozdíl vidět, je podobný výsledek zklamáním. Zvlášť při zohlednění skutečnosti, že výkonnostní nárůst po zapnutí Adaptive Shading dosahuje pouze jednotek procent. Úpravou jiných nastavení patrně dosáhnete výhodnějšího poměru obrazová kvalita / výkon, především bez takto výrazného shimmeringu na některých površích.