Stále zapnuté HDR, aneb jak Nvidia s Chimérou objevila Ameriku
Z počáteční prezentace, kdy Nvidie pouze mluvila o „stále zapnutém HDR“ jsme nebyli příliš moudří - nebylo jasné, o co vlastně jde. Původní slide sice uvádí zajímavé ilustrační obrázky, ale o podstatě technologie mlčí…
Co těmito slovy Nvidia myslí, si můžete vyslechnout v následující krátké - ale názorné - videoprezentaci:
Nvidia mluví o tom, že na rozdíl od dosavadní fototechniky, která pro vytvoření HDR snímku vyžaduje zachycení (alespoň) dvou snímku, pracuje technologie Chimera s jedním. Z toho pramení určité výhody jako že nepotřebujete stativ (v případě více snímků může být třeba), objem dat pro zpracování je logicky nižší a podobně.
Jenže. „HDR“, které pracuje s daty z jednoho snímku, není HDR v tom slova smyslu, jak jsme na něj zvyklí. Z principu nemůže zachytit vyšší dynamický rozsah, než jakého je obrazový snímač (CMOS či CCD) v příslušném zařízení schopný. Podstatou tedy je softwarové zpracování - ztmavení světel, zesvětlení stínů.
HP Photosmart R967
foto DPReview
Nerozumíme však, proč Nvidia toto prezentuje jako něco nového, převratného. Tutéž funkci uvedla HP (možná jako první) na svých fotoaparátech před více než 10 lety. Nejprve ji nazývala „digital flash“, známá byla díky tehdejšímu top-modelu, EVF HP Photosmart 945 (2003). Později pro ni začala používat marketingový termín „HP Adaptive Lighting“ a v závislosti na modelu a možnostech nastavení umožňovala prosvětlit stíny, ztlumit světla/přepaly, obojí zároveň, případně bracketing: řadu snímků s různě upraveným dynamickým rozsahem.
HP Adaptive Lighting
vlevo standard (vypnuto)
uprostřed potlačení přepalů
vpravo potlačení přepalů + zesvětlení stínů
Tak fungovala i na HP Photosmart R967, tehdejším kompaktní „vlajkové lodi“ HP z roku 2006, která nám (roky nepoužívaná) leží v redakci a z níž pocházejí výše uvedené ukázkové snímky. Po letech se podobné funkce pro kompresi dynamického rozsahu dostaly i do modelů některých dalších výrobců.
Marně tedy pátráme, čím se „always on HDR“ v podání Nvidia Chimera liší od 10 let starého „digital flash“ od HP. Možná o trochu širšími možnostmi nastavení? Možná tím, že HP umožňovala tuto funkci vypnout? Nebo snad tím, že HP před lety nepoužívala „cool“ termín HDR?
Prezentace Nvidie @YouTube