Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Stále zapnuté HDR, aneb jak Nvidia s Chimérou objevila Ameriku

Nvidia Tegra 4
Když Nvidia uvedla Tegru 4, zmínila soubor technologií nazvaný Chimera, který má uživateli přinést „stále zapnuté HDR“ pro fotografii či video. Nyní předvedla, jak se novinka projevuje v praxi.

Z počáteční prezentace, kdy Nvidie pouze mluvila o „stále zapnutém HDR“ jsme nebyli příliš moudří - nebylo jasné, o co vlastně jde. Původní slide sice uvádí zajímavé ilustrační obrázky, ale o podstatě technologie mlčí…

Nvidia Tegra 4 HDR

Co těmito slovy Nvidia myslí, si můžete vyslechnout v následující krátké - ale názorné - videoprezentaci:

Nvidia mluví o tom, že na rozdíl od dosavadní fototechniky, která pro vytvoření HDR snímku vyžaduje zachycení (alespoň) dvou snímku, pracuje technologie Chimera s jedním. Z toho pramení určité výhody jako že nepotřebujete stativ (v případě více snímků může být třeba), objem dat pro zpracování je logicky nižší a podobně.

Jenže. „HDR“, které pracuje s daty z jednoho snímku, není HDR v tom slova smyslu, jak jsme na něj zvyklí. Z principu nemůže zachytit vyšší dynamický rozsah, než jakého je obrazový snímač (CMOS či CCD) v příslušném zařízení schopný. Podstatou tedy je softwarové zpracování - ztmavení světel, zesvětlení stínů.

HP Photosmart R967
HP Photosmart R967
foto DPReview

Nerozumíme však, proč Nvidia toto prezentuje jako něco nového, převratného. Tutéž funkci uvedla HP (možná jako první) na svých fotoaparátech před více než 10 lety. Nejprve ji nazývala „digital flash“, známá byla díky tehdejšímu top-modelu, EVF HP Photosmart 945 (2003). Později pro ni začala používat marketingový termín „HP Adaptive Lighting“ a v závislosti na modelu a možnostech nastavení umožňovala prosvětlit stíny, ztlumit světla/přepaly, obojí zároveň, případně bracketing: řadu snímků s různě upraveným dynamickým rozsahem.

HPIM0206HPIM0207HPIM0208
HP Adaptive Lighting
vlevo standard (vypnuto)
uprostřed potlačení přepalů
vpravo potlačení přepalů + zesvětlení stínů

Tak fungovala i na HP Photosmart R967, tehdejším kompaktní „vlajkové lodi“ HP z roku 2006, která nám (roky nepoužívaná) leží v redakci a z níž pocházejí výše uvedené ukázkové snímky. Po letech se podobné funkce pro kompresi dynamického rozsahu dostaly i do modelů některých dalších výrobců.

Marně tedy pátráme, čím se „always on HDR“ v podání Nvidia Chimera liší od 10 let starého „digital flash“ od HP. Možná o trochu širšími možnostmi nastavení? Možná tím, že HP umožňovala tuto funkci vypnout? Nebo snad tím, že HP před lety nepoužívala „cool“ termín HDR?

Tagy: 
Zdroje: 

Prezentace Nvidie @YouTube

Diskuse ke článku Stále zapnuté HDR, aneb jak Nvidia s Chimérou objevila Ameriku

Středa, 27 Březen 2013 - 11:34 | xvasek | Aha, tak to jsem si rozšířil obzory. Ale u EXR...
Úterý, 26 Březen 2013 - 20:37 | Fotobob | U zrcadlovek není běžný takový rozsah. 15 EV je...
Úterý, 26 Březen 2013 - 20:32 | Fotobob | 1. Čím ten 12 EV raw pořídíš? Spotřební kamery...
Úterý, 26 Březen 2013 - 20:25 | danieel | Ale zrcadlovky nemaji 4-5 EV - to je vas vymysl...
Úterý, 26 Březen 2013 - 20:12 | Heron | "V tom pripade nevidim problem - vezmu 14...
Úterý, 26 Březen 2013 - 19:05 | danieel | V tom pripade nevidim problem - vezmu 14 bit raw...
Úterý, 26 Březen 2013 - 18:45 | Heron | Žádná naše / vaše definice neexistuje. Má-li...
Úterý, 26 Březen 2013 - 18:42 | petr ib | http://cs.wikipedia.org/wiki/Super_CCD
Úterý, 26 Březen 2013 - 18:40 | petr ib | jj souhlas každý snímač má prostě fyzický limit...
Úterý, 26 Březen 2013 - 10:40 | xvasek | Fotodiody Fuji jsou citlivé všechny stejně, jenom...

Zobrazit diskusi