Nvidia DLSS nelze ani v podporovaných hrách vždy zapnout, jsou tu další podmínky
Anti-aliasing DLSS prezentuje Nvidia jakou součást zkratky „RTX“, která krom raytracingu přináší podporu právě pro DLSS. K jeho provedení jsou využívána tensor cores a podmínkou je podpora na míru pro danou hru, zkrátka natrénování pro konkrétní podmínky. Pro benchmarky, kde je předem známý průběh, je to snazší, protože tam pak nelze DLSS „překvapit něčím nečekaným“, u her je to složitější, protože může nastat typ scény, se kterým se nepočítalo a pak dochází v podstatě k improvizaci.
Přestože byl dosud DLSS prezentován jako funkce, pro jejíž použití stačí uživateli kombinace GeForce RTX a kompatibilní hry, upozornila redakce webu TechPowerUp, že situace je složitější. Krom uvedených dvou podmínek totiž ještě možnost zapnutí může záviset na kombinaci konkrétní podporované hry + konkrétního zvoleného rozlišení + konkrétní použité karty z řady RTX + konkrétního nastavení raytracing.
Tak kupříkladu v Metro Exodus si v 1920×1080 a 2560×1440 nezapnete DLSS, pokud zároveň nemáte spuštěný raytracing. Výjimkou je rozlišení 3840×2160. Ale pozor, tam dále záleží, jestli máte GeForce RTX 2060. Pokud ano, tak si DLSS nezapnete bez ohledu na raytracing. Pokud ne (a máte GeForce RTX 2070 nebo vyšší), pak si DLSS můžete zapnout bez ohledu na raytracing. Naopak s GeForce RTX 2080 a GeForce RTX 2080 Ti si DLSS nezapnete v 1920×1080 ani při spuštěném raytracingu.
V Battlefield V je situace zase trochu jiná. Vypnutý raytracing znamená paušálně vypnuté DLSS. Bez výjimky. Ale zapnutý raytracing umožní (bez výjimky) zapnout DLSS jen v rozlišení 3840×2160. Pokud máte GeForce RTX 2080 Ti, pak vám v 1920×1080 a 2560×1440 ani raytracing nepomůže a DLSS bude stále vypnuté. S GeForce RTX 2080 pak DLSS nelze zapnout v 1920×1080.
Redakce TechPowerUp se dotázala Nvidie, zda je tento stav standardní nebo jde o chybu. Podle Nvidie vše funguje, jak bylo zamýšleno, DLSS prý funguje nejlépe, pokud je GPU plně zatížené, takže při nižší zátěži neumožňuje DLSS zapnout. Toto vysvětlení trochu poodhaluje limity výhod DLSS, ale stejně nevysvětluje, proč např. v GeForce RTX 2060 neumožňuje zapnutí DLSS v Metro Exodus ve 4k, kdy nelze pochybovat o vytížení jádra.
Vraťme se ale k oné zátěži. DLSS je provozováno s pomocí tensor cores, kterých má každé jádro omezený počet. Jejich výkon je tedy určitým způsobem omezený, což můžeme chápat tak, že existuje jakýsi maximální limit rozlišení obrazu a jeho FPS, který zvládnou zpracovat. Pokud je tedy hra vykreslována ve výrazně vyšších FPS než DLSS zvládá, mohlo by fungovat jako brzda a snižovat FPS na svůj limit. Naopak pokud je hra vykreslována při nižších FPS než DLSS zvládá, nedochází k prakticky žádné výkonnostní limitaci a DLSS působí jako malý zázrak. Nvidia by mohla ponechat rozhodnutí použít / nepoužít DLSS na hráči, který sám uvidí, zda jsou mu FPS dostatečné nebo ne, ale zjevně zvolila jiný přístup a situaci, kdy by k omezení došlo, nepřipouští. Zdá se, že rozhodnutí padlo spíše z jiného důvodu než chránit hráče před vlastní volbou nastavení. Nabízí se možnost, že Nvidia zkrátka nechce, aby se tyto limitované situace odrážely v grafech recenzí a ukazovaly stinnou stránku této technologie. Pokud tedy DLSS v konkrétních situacích nepůjde zapnout, nedostanou se tyto situace ani do grafů recenzí a nikdo je nebude (negativně) hodnotit.