Nvidia končí s podporou SLI v nových hrách
SLI od Nvidie, systém spojení výkonu dvou (či více) grafických karet GeForce, dosáhlo vrcholu před deseti lety, s architektonickou generací Fermi. Tehdy totiž recenze uváděly podporu SLI jako pozitivum prakticky bez ohledu na výkon, takže Nvidia osazovala konektor i na karty vyššího low-endu jako GeForce GTS 450. Už s další půlgenerací ale bylo znát, že společnost zvolna zatahuje ruční brzdu. Nejnižší model, který SLI podporoval, byla o příčku vyšší GeForce GTX 550 Ti. Fakticky to nic nepřinášelo - karty tohoto segmentu disponovaly nízkou kapacitou paměti, takže ač výkon vzrostl nad úroveň běžného mainstreamu a mohl se blížit nižšímu high-endu, kapacita paměti zůstávala low-endová a fakticky znemožňovala high-endový herní zážitek s vysokými detaily.
SLI tak postupně zmizelo z low-endu, s generací Kepler (GeForce 600) i z padesátkové řady (bez ohledu na „Ti“). Řada Maxwell (GeForce 900) projednou nic nezměnila, ale Pascal (GeForce 1000) SLI vyřadil i ze standardního mainstreamu, kdy nástupkyně GeForce GTX 960 již konektor nenabídla. Turing, který SLI podporoval přes rozhraní NVLINK, šel ještě dál a vynechal ho i na nižším high-endu, GeForce RTX 2070, čímž se podpora SLI posunula do cenové relace $799 (21 999 Kč) a výše. Vlastně $1598 (43 998 Kč) a výše, neboť jedna karta na SLI nestačí.
Krátce uvedený Ampere přinesl další změnu, když odstranil NVLINK rozhraní i z GeForce RTX 3080 a jediným SLI-kompatibilním modelem zůstala (zatím jen ohlášená) GeForce RTX 3090. Tím však změny přicházející s Amperem nekončí. Nvidia vydala tiskovku, v níž de facto popisuje konec klasického SLI. Do nového roku přestane do ovladačů doplňovat profily pro SLI, takže nové hry nebudou klasický režim dvou karet podporovat (režim tří a čtyř karet Nvidia ve hrách nepodporuje již od roku 2016). Společnost přenechá podporu více karet na vývojářích her, kteří - v případě zájmu - mohou více GPU v jednom systému využívat díky moderním API jako DirectX 12 a Vulkan. Klasická podpora ze strany výrobce GPU doplňovaná pomocí profilů do ovladačů končí.
Není divu. Klasické SLI mělo problémy s novými technologiemi jako G-Sync nebo raytracing, a tak je spíš otázkou, co vedlo Nvidii k setrvání ve formální podpoře až do konce letošního roku. AMD s klasickým CrossFire skončila již v polovině loňského roku s uvedením Radeonů RX 5000 z generace Navi.