Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Nvidia MECH Ti DX12 Demo: Chceme chromatickou aberaci ve hrách? [hlasování]

Mech Ti Feature Demo 01
Nvidia připravila technologické demo MECH Ti, které prezentuje různé grafické efekty. Jako prezentace těchto technologií je zpracované dobře. Z jedné nám ale vstávají vlasy hrůzou: chromatická aberace

Demo běží pod DirectX 12 a předvádí různé zajímavé technologie. Nejsou jako takové zcela nové, ale v DirectX 12 je lze implementovat efektivněji (s nižšími dopady na výkon nebo ve vyšší kvalitě). V ukázce můžete vidět třeba různé techniky vykreslování stínů, kouře (a jeho osvětlení). Nemá smysl všechny popisovat a demonstrovat na jednotlivých snímcích, které ostatně včetně názorného popisu můžete vidět v klipu.

Mech Ti Feature Demo 03Mech Ti Feature Demo 04Mech Ti Feature Demo 05

Ukázky kouře a jeho osvětlení

Jeden z efektů, který je realizovaný v rámci post-procesingu, nás ale vysloveně tahá za oči. Je jím chromatická aberace, optický neduh typický pro nekvalitní optiku. Chromatická aberace je důsledkem toho, kdy objektiv fotoaparátu (kamery ap.) není v důsledku své optické konstrukce schopný zaostřit všechny části spektra do jednoho bodu, ale (např.) červenou posouvá oproti zelené a modré. Barvy jsou jakoby rozjeté (na kontrastních okrajích to působí obzvlášť rušivě) a ostrost v důsledku toho snížená.

Ca Example 02

Ukázka chromatické aberace, autor Stan Zurek (CC BY-SA 3.0), Wikimedia Commons

V takové míře, v jaké je prezentovaný v demu, by jej snad nevytvořily ani low-endové širokoúhlé objektivy ze 70. let - možná tak levný kompakt s ještě levnější širokoúhlou předsádkou.

Mech Ti Feature Demo 02

Detail ze scény dema MECH Ti, efekt chromatické aberace

Zdařilost a realističnost použitých efektů lze hodnotit vždy jen subjektivně. Objektivně ale lze konstatovat, že implementace defektu nekvalitního objektivu (a navíc v tak přehnané míře - efekt je patrný i v 720p a to i přes kompresi videa) nemá v realistické grafice místo. Oko člověka vykazuje řadu optických defektů, které lze vidět, budeme-li se snažit. Lze pochopit, pokud se ve 3D grafice autoři snaží o napodobení omezené hloubky ostrosti nebo různých flares (byť to někdy může být na škodu). Obtížnější je pochopit, pokud se snaží duplikovat i (d)efekty, které si oko samo vytvoří (např. nižší ostrost mimo střed obrazu). Zcela nepochopitelné ale je, pokud se do obrazu přidává defekt, který normální oko nevnímá, je pro něj rušivý a na dojmu realističnosti ubírá. Jedině snad, pokud by cílem dema byla simulace videozáznamu z levného mobilu…

Jak vidíte situaci kolem chromatické aberace v herní grafice vy?

Diskuse ke článku Nvidia MECH Ti DX12 Demo: Chceme chromatickou aberaci ve hrách? [hlasování]

Pondělí, 15 Červen 2015 - 03:10 | Antonín Lejsek | Ten vyšší framerate, kde už motion blur přestává...
Pátek, 12 Červen 2015 - 23:45 | asta | Tak ono uz su hry - hlavne z indie sceny - kde sa...
Pátek, 12 Červen 2015 - 12:35 | Nest | No, soucasny stav na trhu by kvalitni testy DVD a...
Pátek, 12 Červen 2015 - 12:29 | Nest | jojo, Behemoth neco umi, tim co umi se dobre zivi...
Pátek, 12 Červen 2015 - 11:51 | xvasek | Budeš pak muset ve hře najít nebo zakoupit...
Pátek, 12 Červen 2015 - 10:49 | Fotobob | No to sice jo, ale na uvedené ukázce to má...
Pátek, 12 Červen 2015 - 10:21 | Marek Moravčík | Tak jasne. Vidíme NVIDIu, tak nafúkneme nejakú...
Pátek, 12 Červen 2015 - 09:44 | Zenith | Máš pravduv jednom, že je to nastavené přehnaně,...
Pátek, 12 Červen 2015 - 08:24 | xvasek | Ty příklady jsou pěká blbost - nemůžeš vzít...
Pátek, 12 Červen 2015 - 08:17 | Shal | Tak dokud nebudou mít technologii pro simulaci...

Zobrazit diskusi