Nvidia MECH Ti DX12 Demo: Chceme chromatickou aberaci ve hrách? [hlasování]
Demo běží pod DirectX 12 a předvádí různé zajímavé technologie. Nejsou jako takové zcela nové, ale v DirectX 12 je lze implementovat efektivněji (s nižšími dopady na výkon nebo ve vyšší kvalitě). V ukázce můžete vidět třeba různé techniky vykreslování stínů, kouře (a jeho osvětlení). Nemá smysl všechny popisovat a demonstrovat na jednotlivých snímcích, které ostatně včetně názorného popisu můžete vidět v klipu.
Ukázky kouře a jeho osvětlení
Jeden z efektů, který je realizovaný v rámci post-procesingu, nás ale vysloveně tahá za oči. Je jím chromatická aberace, optický neduh typický pro nekvalitní optiku. Chromatická aberace je důsledkem toho, kdy objektiv fotoaparátu (kamery ap.) není v důsledku své optické konstrukce schopný zaostřit všechny části spektra do jednoho bodu, ale (např.) červenou posouvá oproti zelené a modré. Barvy jsou jakoby rozjeté (na kontrastních okrajích to působí obzvlášť rušivě) a ostrost v důsledku toho snížená.
Ukázka chromatické aberace, autor Stan Zurek (CC BY-SA 3.0), Wikimedia Commons
V takové míře, v jaké je prezentovaný v demu, by jej snad nevytvořily ani low-endové širokoúhlé objektivy ze 70. let - možná tak levný kompakt s ještě levnější širokoúhlou předsádkou.
Detail ze scény dema MECH Ti, efekt chromatické aberace
Zdařilost a realističnost použitých efektů lze hodnotit vždy jen subjektivně. Objektivně ale lze konstatovat, že implementace defektu nekvalitního objektivu (a navíc v tak přehnané míře - efekt je patrný i v 720p a to i přes kompresi videa) nemá v realistické grafice místo. Oko člověka vykazuje řadu optických defektů, které lze vidět, budeme-li se snažit. Lze pochopit, pokud se ve 3D grafice autoři snaží o napodobení omezené hloubky ostrosti nebo různých flares (byť to někdy může být na škodu). Obtížnější je pochopit, pokud se snaží duplikovat i (d)efekty, které si oko samo vytvoří (např. nižší ostrost mimo střed obrazu). Zcela nepochopitelné ale je, pokud se do obrazu přidává defekt, který normální oko nevnímá, je pro něj rušivý a na dojmu realističnosti ubírá. Jedině snad, pokud by cílem dema byla simulace videozáznamu z levného mobilu…