Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

GPU Nvidie do procesorů Intelu dorazí v letech 2028-2029, Arc nejspíš končí

Zdroj: MLID

Tvrzení Intelu, že spolupráce s Nvidií nic nemění na vlastních grafických roadmapách, dostává zásadní ránu. Prakticky žádné už totiž neexistují, alespoň pro samostatné grafiky pro PC…

Intel s Nvidií ohlásil spolupráci - Nvidia by měla Intelu dodávat grafické dlaždice, Intel by měl dodávat x86 jádro. K tomu Intel dostal $5 miliard navrch za akcie, které prodal Nvidii.

Krátce po odhalení dohody vydal Intel další prohlášení a to, že se nic nemění na stávajících plánech s vlastními grafikami. Což ostatně Intel opakuje léta. Bohužel však obratem po oficiálním prohlášení prosákly informace, které situaci posouvají do zcela jiného světla.

Zatímco zaměstnanci Nvidie o uzavření spolupráce věděli týdny před zveřejněním tiskové zprávy, zaměstnancům Intelu nebylo nic řečeno a i marketingové oddělení se mělo o situaci dozvědět až po zveřejnění informací v médiích. Následné vyjádření o nulovém vlivu na dosavadní plány Intelu od oddělení, které nemělo informace ani o $5miliardové dohodě a plánech zahrnout čiplety Nvidie do produktů Intelu, nepůsobí přesvědčivě.

Alchemist a Battlemage

V mezidobí z interních roadmap Intelu zmizelo poslední samostatné GPU, které mělo stát na architektuře Celestial, která už je v těchto materiálech zmiňována jen jako integrované řešení. V podstatě není divu. První generace, která měla původně stát na dlaždicích a přinést i high-endové řešení, nakonec byla zredukována na monolitickou nabídku bez high-endu, s výrazným zpožděním a nedosažením ani snížených výkonnostních cílů.

Jedna z grafických roadmap Intelu (Intel)

Druhá generace, Battlemage, která měla podle četných rozhovorů se zástupci Intelu dodat i slíbený high-end, fakticky nedopadla lépe. Skluz za konkurencí prodloužila o další rok, původně avizovaná podpora PCIe 5.0 odpadla, přinesla bug v podobě vysoké závislosti FPS na výkonu CPU (závislost na výkonu CPU se paradoxně oproti první generaci Arc zvýšila, ačkoli Intel sliboval její snížení).

Největší GPU z řady dosud nebylo vydáno a spekuluje se o jeho možném vydání v ořezané podobě během letošního podzimu, tedy rok po mainstreamovém modelu a s dvouletým skluzem oproti původním plánům.

Celestial

Architektura Celestial, třetí generace Arc, měla přinést dlaždice a pokrýt všechny výkonnostní segmenty. Už krátce po jejím ohlášení se ale objevovaly zvěsti, že čelí riziku seškrtání plánů a možná i kompletního zrušení v samostatných grafik, které na jejím základě měly vzniknout. Postupem času vyšlo najevo, že dvě samostatná monolitická GPU „přežila“, podle pozdějších zpráv už jen jedno (nanejvýš mainstreamové) a nyní se dozvídáme, že v poslední době i toto posední samostatné GPU zmizelo z interních dokumentů Intelu.

Posledním známým produktem je tedy integrovaná verze na mobilním CPU Panther Lake, o kterém se poslední dobou proslýchá, že z jeho stavu partneři Intelu nejsou příliš nadšeni - s ohledem na fakt, že má být za pár měsíců na trhu.


Co zbylo z grafické divize?

Je tedy možné, že samotný podpis spolupráce s Nvidií na plánech Intelu nic nezměnil, ale zcela jisté je, že se plány Intelu mění v tichosti a průběžně. Ostatně, musíme mít na paměti, že drtivá většina zaměstnanců, která o plánech grafické divize Intelu oficiální cestou informovala, již v Intelu nepracují. První skupina, od které bylo slyšet o plánech ještě před vydáním Alchemist, odešla již v roce 2019, kdy se objevily první problémy a navíc vyšlo najevo, že Intel nemá kapacity ani na výrobu vlastních procesorů, natož aby na svých linkách mohl spustit výrobu grafických čipů. Tehdy odešel John Carvill (vice-prezident Intelu pro marketing a technologie), Chris Hook (zakladatel a šéf marketingu grafické divize Intelu) a Heather Lennon, která řešila mediální obraz grafické divize na sociálních sítích. V této době odešel i Kyle Bennett, který kvůli nástupu do Intelu ukončil činnost webu HardOCP, který pře lety založil.

Exšéf grafické divize, Raja Koduri (Intel)

Koncem roku 2022 opustil Intel David Blythe, šéf původní grafické divize, která stála za převážně integrovanými grafikami. Nejspíš poslední kapkou pro Blytha byl fakt, že jím řízené grafické divizi odmítalo vedení jakkoli navyšovat rozpočet, takže si nemohl dovolit ani člověka navíc na zprovoznění FreeSyncu (navzdory tomu, že ho integrované grafiky Intelu po hardwarové stránce zvládaly) a na druhé straně vedení Intelu vypsalo bianco šek na neomezené miliardové financování nové grafické divizi pod vedením Raji Koduriho, kterou nadále štědře financovalo, navzdory tomu, že nenaplnila prakticky žádný ze svých slibů.

V roce 2023 pak odešel i Koduri, který zjevně cítil, že se loď začíná potápět, byť tehdejší CEO Pat Gelsinger byl z jeho rozhodnutí rozhořčen. Půl roku po Kodurim opouští Intel i „Chief Performance Strategist“ Ryan Shroud, zakladatel a v letech 2000-2018 majitel webu PCPerspective, který u Intelu strávil téměř pět let a byl často vidět v rozhovorech a videostreamech prezentujících nejen stávající grafiky Intelu, ale i budoucí plány.

Plány, které představili tito lidé, už zkrátka nejsou plány Intelu. Jejich pozice byly zrušeny nebo nahrazeny, na jejich postech sedí jiné osoby, jejichž plány nikdy nebyly oficiálně představeny a které patrně po většinu svého působení u Intelu z valné části seškrtávají staré plány.


Nové plány s Nvidií

Pokud Intel počítá s grafickými dlaždicemi od Nvidie, je zjevné, že opustil vizi, že by v těchto segmentech mohl úspěšně využívat vlastní architekturu. Očekávat investice do jejího dalšího rozvoje a údržby evidentně nemá smysl.

Spolupráce Intelu s Nvidií (MLID)

Změna však nepřijde obratem. Podle kontaktů, které má YouTube kanál MLID u Nvidie, je prioritou dohody s Intelem AI segment, zatímco nasazení křemíku Nvidie v konzumní grafice je druhořadým či spíše dlouhodobějším cílem. Podle zdrojů z Intelu mělo dojít k určité úpravě plánů s procesory. Názvy ani pořadí se němění:

  1. Nova Lake - 2026
  2. Razer Lake (vylepšení Nova Lake?) - 2027
  3. Titan Lake - 2028
  4. Hammer Lake (vylepšení Titan Lake?) - 2029

Mění se však podoba. Stejně jako se z původně univerzálních Cannon Lake, (částečně) Ice Lake, Tiger Lake, Meteor Lake i očekávaného Panther Lake staly prakticky výhradně mobilní procesory, tak Intel plánuje změnit cíl Titan Lake.

Původně ambiciózní plány s Titan Lake byly zredukovány (MLID)

Z procesoru, který původně působil jako nová generace, která přinese zcela nová jádra, navíc v obrovském počtu…

…tak po změně se má Titan Lake tvářit jen jako nějaký lepší mobilní refresh Razer Lake s vylepšenou integrovanou grafikou. Asi nelze vyloučit, že to souvisí s rozhodnutím CEO Lip-Bu Tana, který prohlásil, že zrušení HT (HyperThreading) byla velká chyba. Pokud tedy Intel s Titan Lake plánoval přijít s jádry, kterým zcela chybí podpora HT již na hardwarové úrovni, je možné, že jsou tyto plány minulostí a nahradily je plány nové, počítající opět s HT. V důsledku tohoto omezení ambicí by Titan Lake (jakožto mobilní procesor) měl dorazit dříve, než se původně plánovalo. Titan Lake má být zároveň prvním možným PC procesorem, na němž se může vyskytnout grafický křemík Nvidie.

Pokud by se nestihlo realizovat tyto plány s Titan Lake, má křemík od Nvidie dorazit nejpozději s generací Hammer Lake, která má nově existovat i v původně neplánované verzi s velkým a výkonným iGPU.

Diskuse ke článku GPU Nvidie do procesorů Intelu dorazí v letech 2028-2029, Arc nejspíš končí

Středa, 24 Září 2025 - 14:23 | Ladis | To dělá NVidie s lowend+mainstream vs highend....
Středa, 24 Září 2025 - 14:21 | Majklos | Intel má páky na OEM. Např. (fabulace) bude...
Středa, 24 Září 2025 - 14:17 | Ladis | Ano, to jsem si neuvědomil. I když rozdíl je jen...
Středa, 24 Září 2025 - 14:15 | melkor | >> Tlustý a těžký workstation s dGPU moc...
Středa, 24 Září 2025 - 14:05 | Ladis | Do WS a datacenter si 90 % zákazníků kupuje...
Středa, 24 Září 2025 - 14:03 | Ladis | Na marže v notebookách potřebují dobrou iGPU....
Středa, 24 Září 2025 - 14:00 | Majklos | Nebo může vyrábět dGPU ale zároveň opustit herní...
Středa, 24 Září 2025 - 13:58 | Ladis | Jenže Deck stojí násobně víc a vydrží na baterii...
Středa, 24 Září 2025 - 13:57 | Fousek | Pro herní konzole by měl teoreticky lepší nabídku...
Středa, 24 Září 2025 - 13:50 | ventYl | Ono to ma logiku aj z ineho pohladu: Na mobilnych...

Zobrazit diskusi