Nvidia odstřihla redakci Hardware Unboxed, nevyzdvihovala dostatečně raytracing
Segment grafického hardwaru sleduji přes dvacet let. Za tu dobu se člověk setká s nejrůznějšími přístupy, něco zažije a na leccos si zvykne. Stalo se například běžnou praxí, že výrobce bagatelizuje technologie, které sám nepodporuje, nebo které mu nejdou tak dobře. Mohu připomenout situaci z doby vydání GeForce GTX 680, kdy na dotaz jednoho z novinářů, zda tento produkt podporuje nejnovější verzi DirectX, odpověděl památným „…who cares?“. Nebo bagatelizaci low-level API nebo FreeSync, než sama Nvidia v desktopu s podporou těchto technologií přišla. Každý výrobce má právo na svůj marketingový názor, přinejmenším pokud ho zastává slušně a jako názor, nikoli jako závazné dogma.
Nyní se Nvidia se svými statečnými PR a marketingovými manažery vypravila tam, kam dosud lidská noha nevkročila a přebírá otěže nad testovací metodikou recenzentů. Redakci Hardware Unboxed sdělila, že se zaměřuje na rasterizaci namísto raytracingu a odstřihla ji od zápůjček hardwaru na recenze.
Aby nedošlo k omylu, není pravdu, že by se Hardware Unboxed raytracingu nevěnoval. Výše zobrazený graf pochází z recenze GeForce RTX 3080. Pro Nvidii je to ovšem málo a karty bude zapůjčovat jen pod tou podmínkou, že testy budou zaměřené na raytracing.
Co mi paměť sahá, jde vůbec o první veřejně známý případ, kdy se výrobce grafických karet tlakem na redakci snaží prosadit náhradu testovací metodiky zvolené nezávislou redakcí za vlastní testovací metodiku, která by lépe vyhovovala hardwaru daného výrobce. Asi není potřeba zdůrazňovat, že kdyby se podobného přístupu chytla i AMD a neposkytovala hardware redakcím, jejichž skladba testů jí nevyhovuje, asi by se brzy nenašla jediná recenze, ve které by v grafech vedle sebe stály jak výsledky GeForce, tak Radeonů.