Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Nvidia přestává rozlišovat Max-Q grafiky? Omyl, reálně je nerozlišuje roky

Začaly se objevovat zprávy, podle kterých Nvidia přestává rozlišovat mezi standardními a Max-Q modely grafických karet. Jenže k tomu došlo již před lety…

Max-Q, tedy mobilní grafické karty s nižší spotřebou a výkonem, představila Nvidia jako novinku v květnu 2017. Přestože to uniklo mediální pozornosti, v praxi se mezi standardními (Max-P) a úspornými (Max-Q) modely přestalo velmi rychle rozlišovat: Nvidia na webu uváděla jednu širokou specifikaci (široký rozptyl spotřeby, široký rozptyl taktů) a výrobci notebooků většinou přestali do specifikací uvádět, zda sestava obsahuje model s nízkou spotřebou (a výkonem) nebo standardní.

Kdy přesně ke změně došlo, není jasné, protože proběhla v tichosti. V důsledku toho nějakou dobu trvalo, než se změna dočkala povšimnutí. Zcela jistě tato situace trvá přinejmenším od vydání mobilního Turingu. Mobilní GeForce RTX 2080 již šla na trh jako jeden model s širokými specifikacemi: TDP 80-150+W TDP, základní takt 735-1380 MHz, boost 1095-1590 MHz. Mohli jste pořídit dva notebooky s GeForce RTX 2080, jeden mohl běžet na 750 MHz, druhý na 1500 MHz:

Že nešlo o omyl, fakticky potvrdilo vydání GeForce MX 250, která mohla mít (bez rozdílu v názvu) rovněž TDP 10 wattů nebo 25 wattů. Označení Max-Q ve specifikaci opět nefigurovalo.

S ročním odstupem, na jaře 2020, se značení Max-Q v materiálech opět objevilo. Snad proto, že Nvidia v jeho rámci uvedla technologii nazvanou Max-Q Dynamic Boost, která po vzoru AMD SmartShift může snížit energii dostupnou procesoru a přelít ji grafickému jádru (což je výhodnější z hlediska herního výkonu):

Nyní se objevily zprávy o tom, že Nvidia upouští od rozdělování na Max-Q a standardní mobilní grafiky a pod jedním názvem bude figurovat obojí. Jenže, jak se zdá, redakce webů Notebookcheck a VideoCardz, které o změně informovaly, nezaregistrovaly, že toto dělení Nvidia zbořila již v roce 2019. Pouze s produkty 2020 se v materiálech Nvidie dočasně znovu objevilo. Výrobci notebooků však zjevně už od počátku roku 2019 nemusejí ve specifikacích mezi kartami rozlišovat, že neboť většina sestav s  GPU se sníženým TDP nic jako Max-Q ve specifikacích neuvádí.

Je vidět, že jmenované redakce jsou samy ze situace zmatené, neboť VideoCardz, poté, co informovala, že Nvidia v oficiálních specifikacích GeForce RTX 3080 / 3070 a 3060 (opět) mezi Max-Q a klasickou verzí nerozlišuje (jsou vydány široké specifikace pro jeden model, viz výše), sehnala slajd, ve kterém zase rozlišováno na Max-Q a klasickou verzi („Max-P“) rozlišuje:

Situace je tedy v podstatě stejná. Oficiální specifikace na webu Nvidie a většinou i specifikace notebooků mezi Max-Q a Max-P nerozlišují, takže z hlediska koncového uživatele nejsou tyto zkratky podstatné, protože se s nimi nesetká a modely s vyšším a nižším TDP podle nich nerozliší. (Řekněme) pracovně ale Nvidia tyto zkratky stále čas od času použije. Zajímavostí je, že s generací GeForce RTX 3000 by obě verze měly být rozlišitelné podle rychlosti pamětí. Tu ale stejně běžné specifikace notebooků obvykle neuvádějí.

Po mediálních zmatcích se k situaci vyjádřila i Nvidia. Ve svém vyjádření zrekapitulovala historii od roku 2017 a uvedla, že „Silně povzbuzujeme OEM partnery, aby uváděli takty a jiné technologie, které notebook podporuje, včetně Advanced Optimus, Dynamic Boost 2 a další. Nakonec, stejně jako všechny fíčury a specifikace notebooku, je na rozhodnutí OEM partnera, co jeho konkrétní konfigurace podporuje.“

Vysvětlení bohužel neuvádí, proč Nvidia již několik generací nerozlišuje Max-Q ani ve specifikacích uvedených na jejím webu a namísto uvádění dvou specifikací sloučila specifikace úsporné a výkonné verze do jediné široké specifikace, jak uvádí screenshot s parametry mobilních GeForce RTX 3000.

Diskuse ke článku Nvidia přestává rozlišovat Max-Q grafiky? Omyl, reálně je nerozlišuje roky

Čtvrtek, 28 Leden 2021 - 06:39 | Fabled Warrior | Hele kdyby to byl jen nesmyslný marketing, tak by...
Středa, 27 Leden 2021 - 00:35 | JirkaK | Ono to hlavně bylo zcela irelevantní protože...
Úterý, 26 Leden 2021 - 21:33 | RedMaX | Pro cloveka, ktery si koupi notebook na to, aby...
Úterý, 26 Leden 2021 - 20:06 | tombomino | Ale ja nerozporuju, ze ve "stejne tride...
Úterý, 26 Leden 2021 - 14:35 | Karáš Svorka | No a pak tu jsou eshopy, které zařadí všechny...
Úterý, 26 Leden 2021 - 14:20 | no-X | Co znamená „se rozlišovalo“? Je potřeba říct kdo...
Úterý, 26 Leden 2021 - 14:09 | tombomino | Podle mne se taky u Turingu "Max-Q"...
Úterý, 26 Leden 2021 - 13:43 | Lazar | Takže máme očekávat praktiky kdy kromě...
Úterý, 26 Leden 2021 - 13:05 | Lipca CZ | Tak výrobce to samozřejmě uvádět může (a osobně...
Úterý, 26 Leden 2021 - 12:50 | Filipe | Ja keď som kupoval minulý rok notebook, tak Asus...

Zobrazit diskusi